صفحه اصلی / اسلایدر / هفت میلیون راس دام روی دست دامداران مانده است/کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز
هفت میلیون راس دام روی دست دامداران مانده است/کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز

هفت میلیون راس دام روی دست دامداران مانده است/کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز

کسب و کار نیوز - قیمت گوشت قرمز سر به فلک گذاشته و به کیلویی ۱۷۰ هزار برای ران و ۱۶۵ هزار تومان برای دست گوسفندی رسیده است. افزایش تورم و تاثیر آن بر بازار کالاهای اساسی موجب شده تا مصرف گوشت قرمز در میان مردم به نصف کاهش پیدا کند. به گفته فعالان حوزه کشاورزی سرانه مصرف گوشت کشور از ۱۲ کیلو در سال به ۶ کیلو یعنی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به گفته رئیس هیأت‌ مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های دامداران این روزها افزایش قیمت گوشت قرمز به مشکل بسیار بزرگی در بازار کالاهای اساسی تبدیل شده که معیشت مردم را تهدید می کند. فرهاد اکبری معتقد است که افزایش قیمت گوشت در چند سال اخیر موجب شده اکثر مردم که از طبقه آسیب پذیر کشور هستند توان خرید خود را از دست بدهند. قیمت گوشت قرمز دام سبک و سنگین نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است، اما آن طور که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد می گوید باید در ماه های آینده منتظر افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز باشیم.

این در حالی است که مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت دام سبک در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته که کمتر از نرخ تورم ۴۵ درصدی است. ابراهیم زارع، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت دام سبک را  ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت:  قیمت گوشت گوسفند نسبت به نرخ تورم کمتر است، این در حالی است که  خشکسالی هزینه‌های تولید دام را افزایش داده است. به گفته این مسئول نرخ تورم ۴۵ درصد بوده اما قیمت گوشت کمتر از این میزان رشد کرده است. زارع  با بیان اینکه آمار کشتار دام نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم مصرف گوشت قرمز در کشور به یک میلیون و ۲۰ هزار تن در سال جاری برسد.

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور هم افزود: سرانه مصرف گوشت کشور از ۱۲ کیلو در سال به ۶ کیلو یعنی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است. وی افزود: علت اینکه دامدار دام‌های مولد را کشتار می‌کند بخاطر کاهش توان نگهداری دام است و به دلیل هزینه های بالا و کمبود نهاده مجبور می‌شود. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در عین حال تاکید کرد: نظام توزیع در کشور دلال محور است.

پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه ۷ میلیون راس دام روی دست دامدار مانده است، گفت: علت کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز، تعطیلی‌های کرونایی بوده که باعث توقف یا کاهش فعالیت هتل‌ها، رستوران‌ها و تالار‌ها شده است.وی ادامه داد: صادرات گوشت تنها راه نجات دامدار است. امروز دامدار اقدام به کشتار دام مولد می‌کند، چون توان نگهداری و پرداخت هزینه‌ها را ندارد.رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور اظهار داشت: واردات گوشت برزیلی نه تنها مشکل گوشت کشور را حل نکرد، بلکه باعت افزایش قیمت گوشت در بازار شد.

اما رئیس هیأت‌ مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های دامداران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: دولت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درستی در زمینه تأمین علوفه و خوراک دام نداشته و به همین دلیل موفق به مدیریت بازار این محصولات نشده است. فرهاد اکبری ادامه داد: تنها اقدام دولت در زمینه مدیریت بازار خوراک دام، توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه بوده که ایرادات این سامانه نیز چالش‌های زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

این فعال صنفی اظهار داشت: این روزها افزایش قیمت گوشت قرمز به مشکل بسیار بزرگی در بازار کالاهای اساسی تبدیل شده که معیشت مردم را تهدید می کند. افزایش قیمت گوشت در چند سال اخیر موجب شده اکثر مردم که از طبقه آسیب پذیر کشور هستند توان خرید خود را از دست بدهند.

وی تاکید کرد: اینکه واحدهای بزرگ دامداری کشور تنها به اندازه مصرف یکروز یا یک هفته خود غله دارند، ریسک بسیار بزرگی است، کشور ما سالیانه به حدود ۱۲ میلیون تن غله نیاز دارد و دستگاه‌های متولی باید فکری برای این مساله می‌کردند و چاره‌ای برای آن می‌اندیشیدند، دامدار و مرغدار که نمی‌توانند به دام‌ها و مرغ‌ها بگویند مدتی خوراک نخورید تا نهاده تأمین شود ضمن اینکه حاکمیت باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند تا واحدهای تولیدی برای سه تا چهار ماه ذخایر غله و خوراک داشته باشند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.