صفحه اصلی / اسلایدر / جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به خروج سرمایه کمتر شده است/روند شتابان خروج سرمایه
جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به خروج سرمایه کمتر شده است/روند شتابان خروج سرمایه

جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به خروج سرمایه کمتر شده است/روند شتابان خروج سرمایه

کسب و کار نیوز- محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران می گوید متاسفانه امروزه عدد جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به خروج سرمایه کمتر شده است. به گفته وی، اگر این شرایط ادامه پیدا کند، قطعاً سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های غیرمولد و دلالی که بازدهی سود بالاتری دارد، قرار خواهد گرفت و در بدبینانه‌ترین حالت خروج سرمایه اتفاق خواهد افتاد. طبیعتاً نتیجه این روند اشتباه، افزایش نرخ ارز خواهد بود. ضمن اینکه باید به مهم‌ترین فاکتور در افزایش نرخ ارز یعنی بحث تورم اشاره داشت که متأسفانه کماکان دورقمی و حدود ۴۰ درصد است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک اقتصاددان در رابطه با چرایی کاهش سرمایه گذاری خارجی در ایران می گوید: تراز سرمایه گذاری خارجی به دو عامل مهم بستگی دارد. دو عنصر اساسی در رشد سرمایه گذاری و افزایش تمایل سرمایه گذار دخیل هستند. اولین عنصر برای تمایل سرمایه گذاری قدرت سود آوری سرمایه است. امنیت سرمایه گذاری نیز عنصر دومی است که رشد سرمایه گذاری خارجی به آن وابسته است. در کشور ما به علت تحریم ها، بحران ها و اشکالاتی که نکات منفی دارد، بهره وری اقتصادی به عدد بسیار پایینی رسیده است. این اتفاق نه تنها عامل جذب سرمایه گذاری خارجی نیست بلکه به علت پرریسک بودن اقتصاد ایران، انگیزه های خروج سرمایه را هم افزایش داده است.

سهراب دل انگیزان اضافه کرد: برای تشویق سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در کشور می بایست در نخستین اقدام روابط اقتصادی کشور با فضای اقتصاد بین الملل ترمیم شود. در سالهای اخیر به دلیل تحریم ها، روابط سیاسی و اقتصادی از روال طبیعی خود خارج شد. در شرایط فعلی باید اقداماتی انجام شود که اعتماد دو طرفه و چند جانبه با کشورهای جهان شکل بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز می‌گوید: سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران در طول این سال‌ها تقریبا صفر بوده و باید برای عبور از این شرایط فکری اساسی کرد. مهرداد عباد اظهار کرد: اگر ایران قصد دارد در مسیر توسعه اقتصادی گام‌هایی بلند بردارد، رشد سرمایه گذاری یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های آن است. در کنار سرمایه گذاری داخلی، متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی نیز نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم و باید در این حوزه تغییراتی اساسی اجرایی شود.

به گفته وی، در شرایطی که کشوری مانند امارات متحده عربی سرمایه گذاران خارجی را از مالیات معاف کرده و با چنین روش‌هایی سعی در تشویق خارجی‌ها دارد، متاسفانه در ایران مقدمات جذب آنها فراهم نشده و باید چه در حوزه مشوق‌ها و چه در زمینه امنیت سرمایه کارهای کلان انجام شود.

شرایط افزایش سرمایه گذاری 

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

تراز سرمایه گذاری خارجی به دو عامل مهم بستگی دارد. دو عنصر اساسی در رشد سرمایه گذاری و افزایش تمایل سرمایه گذار دخیل هستند. اولین عنصر برای تمایل سرمایه گذاری قدرت سود آوری سرمایه است. امنیت سرمایه گذاری نیز عنصر دومی است که رشد سرمایه گذاری خارجی به آن وابسته است. در کشور ما به علت تحریم ها، بحران ها و اشکالاتی که نکات منفی دارد، بهره وری اقتصادی به عدد بسیار پایینی رسیده است. این اتفاق نه تنها عامل جذب سرمایه گذاری خارجی نیست بلکه به علت پرریسک بودن اقتصاد ایران، انگیزه های خروج سرمایه را هم افزایش داده است.

به همین دلیل در سالهای اخیر شاهد افزایش خروج سرمایه از کشور و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر دنیا توسط ایرانی ها هستیم. نمونه بارز آن هم افزایش خرید خانه در ترکیه است که آمارها نشان می دهد ایرانی ها در رتبه نخست خرید ملک در این کشور ایستاده اند. امنیت سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذار را وادار به ورود سرمایه به کشور می کند. در سالهای اخیر بسیاری از دلایل وجود داشته اند که تمایل را برای سرمایه گذاری خارجی در ایران کاهش داده اند. در این بین شاهد هستیم که نیاز ایران به سرمایه خارجی روز به روز بیشتر می شود در حالیکه خروج سرمایه روز به روز افزایش می یابد. همین سرمایه اندکی که در کشور وجود دارد نیز صرف سرمایه گذاری در دیگر کشورها به دلیل رشد بالای بهره وری می شود.

اما برای تشویق سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در کشور می بایست در نخستین اقدام روابط اقتصادی کشور با فضای اقتصاد بین الملل ترمیم شود. در سالهای اخیر به دلیل تحریم ها، روابط سیاسی و اقتصادی از روال طبیعی خود خارج شد. در شرایط فعلی باید اقداماتی انجام شود که اعتماد دو طرفه و چند جانبه با کشورهای جهان شکل بگیرد.

ورود سرمایه گذار به ایران به سازوکار مسائل مربوط به برجام گره خورده است. ضرورت این است که توافقات با کشورهای جهان وجود داشته باشد. بخش دیگر ایجاد شرایط مناسب ارتباطات اقتصادی و رعایت استاندارهای اقتصادی به روز با دنیا است. تمامی این اقدامات در گرو به نتیجه رسیدن برجام تحقق خواهد یافت. در غیر این صورت نمی توان امیدی به شکل گیری سرمایه گذاری خارجی در کشور و بهبود رشد اقتصادی داشت. البته در صورت لغو تحریم ها هم باید برای ثبات اقتصادی تلاش شود. باید به دنیا نشان داد که بهره وری اقتصادی ایران بالا رفته است. ریسک سرمایه گذاری خارجی در کشور باید کاهش پیدا کند. سرمایه‌گذار خارجی بدنبال منافعی است. باید اطمینان از بازگشت سرمایه جلب و در واقع اموال امنیت داشته باشد. این اقدامات باید در اسرع وقت شکل اجرایی پیدا کنند چراکه سرمایه‌گذاری خارجی باعث ورود سرمایه و دانش فنی و تکنولوژی به کشور می‌شود. از این طریق، اشتغال، درآمد و رفاه در جامعه ایجاد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.