کسب و کار نیوز- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفت. پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» سرانجام تایید کرد.
امیرحسین علیزاده، کارشناس صنعت خودرو گفت: طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفت. پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» سرانجام تایید کرد.
بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است.
در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سهسال ساخت نیز مجاز خوانده شده است. تصویب نهایی این طرح میتواند دستکم دو تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع تقاضای مصرفی رقم بزند. فضای فعلی بازار، بهترین زمان ممکن برای آزادسازی واردات خودرو است؛ بهطوریکه مسیر برای کاهش قیمت تا سطح متعارف هموار میشود. با توجه به این مصوبه اخیر افزایش کیفیت قطعه سازان و رقابتی شدن قیمت یکی از ارکان سهم بازار در عرصه جهانی است و اینکه شرکتهای قطعه ساز بایستی بتوانند با استاندارها ی روز خودشان را وفق بدهند .
این پتانسیل در شرکتهای قطعه ساز ایرانی وجود دارد چون قبل از اعمال تحریم های خودرویی تقریبا برخی از قطعه سازان با استاندارد های خودرو سازان فرانسوی و کره ایی و …که در ایران فعال بودند آشنا هستند و تا حدودی هم که این خودروها در ایران تولید شدند مورد آ دیت قرار گرفتند .با توجه به شعار امسال و فرموده مقام معظم رهبری به نام تولید و پشتیبانی ها و مانع زدایی ها می تواند نقطه عطفی بر این موضوع باشد