صفحه اصلی / اقتصادی / امکان استفاده ایران از مزایای نهادهای بین‌المللی مالی تقریبا صفر است/ تحریم‌ها و FATF جدا از هم نیستند
امکان استفاده ایران از مزایای نهادهای بین‌المللی مالی تقریبا صفر است/ تحریم‌ها و FATF جدا از هم نیستند

مدیر عامل پیشین بانک ملی PLC لندن

امکان استفاده ایران از مزایای نهادهای بین‌المللی مالی تقریبا صفر است/ تحریم‌ها و FATF جدا از هم نیستند

معاون ارزی پیشین بانک مرکزی اظهار داشت: در نهادهایی مانند بانک جهانی و سایر بانک‌ها که اعضای آن هستیم، امکان استفاده از تسهیلات و مزایا نزدیک به صفر است، چنانکه اخیرا شاهد آن بودیم صندوق بین المللی برای کمک 5 میلیارد دلاری به ایران در شرایط کرونا اعلام آمادگی کرد اما امریکا اجازه نداد و جلوی آن را گرفت.

احمد عزیزی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره عضویت ایران در بانک‌ها و نهادهای بین‌المللی اظهار داشت: ایران در حال حاضر عضو بانک توسعه آسیایی، عضو بانک توسعه اسلامی، عضو بانک توسعه و ترمیم بین المللی یا بانک جهانی است که  از اعضای اولیه بانک جهانی هم محسوب می‌شود اما در شرایط کشورمان یا نتوانستیم از تسهیلات این بانک‌ها استفاده کنیم یا استفاده بسیار محدودی داشتیم.

وی با بیان اینکه برای این بانک‌ها و نهادها کار کردن با ایران بسیار سخت است، ادامه داد: شاید تا حدودی امکان کار با بانک توسعه اسلامی وجود داشته باشد اما در مجموع در شرایط بسیار سختی امکان همکاری‌ها وجود داشته‌است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در نهادسازی مالی بین المللی تقریبا می‌توان گفت به هیچ وجه نمی‌توانیم شرکت کنیم، افزود: در نهادهایی مانند بانک جهانی و سایر بانک‌ها که اعضای آن هستیم، امکان استفاده از تسهیلات و مزایا نزدیک به صفر است، چنانکه اخیرا شاهد آن بودیم صندوق بین المللی برای کمک ۵ میلیارد دلاری به ایران در شرایط کرونا اعلام آمادگی کرد اما امریکا اجازه نداد و جلوی آن را گرفت.

عزیزی گفت: برای این نهادها رعایت قواعد و مقررات و استانداردهای بین المللی شرط اول است و ایران به این شرط ها مقید نیست که نمونه بارز آن هم عدم پذیرش fatf است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع تحریم‌ها و عدم پذیرش استانداردهای بین المللی از جمله اف ای تی اف جدای از هم نیستند و نمی‌توان تفکیکی بین آنها دید، ادامه داد: این موضوعات مسائلی نیستند که بتوان تاثیر آنها بر اقتصاد و چگونگی روابط ایران با نهادهای بین المللی را جدا از هم بررسی کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: باید توجه داشت که در تمام نهادهایی که امریکا حضور دارد مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی محدودیت‌ها برای ایران بیشتر می‌شود.

عزیزی افزود: موضوع مهم این است که فقط پذیرش استانداردها کافی نیست و باید این استانداردها را بتوانیم رعایت کنیم که همین موضوع سال‌ها زمان می‌برد. در این شرایط در نهادهایی که امریکا حضور کمتری داشته باشد و سایر اعضا رعایت مقررات از سوی ایران را بپذیرند، می‌توان از حضور در این نهادها استفاده برد.

وی تاکید کرد: عدم پذیرش مقررات و استانداردهای بین المللی و تحریم‌ها تقریبا استفاده از فرصت‌ها با حضور در نهادهای بین المللی را غیر ممکن می‌کند و ایران نمی‌تواند از تسهیلات نظام بانک‌های بین المللی از جمله تسهیلات بانک‌های توسعه‌ای استفاده کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.