صفحه اصلی / اسلایدر / گلایه مردم از گرانی برق
گلایه مردم از گرانی برق

چرا « برق امید» هزینه برق ۳۰ میلیون ایرانی را رایگان نکرد؟

گلایه مردم از گرانی برق

کسب و کار نیوز- در روزهای اخیر موضوع افزایش ناگهانی مبلغ قبض برق خانوارها سر وصدای بسیاری به پا کرده است. بسیاری از مردم معتقدند هزینه های بیش از 300 هزار تومانی قبوض برق آنها غیرعادلانه بوده و این نخستین بار در طول سالهای اخیر است که این مبالغ برای مصرف برق خانگی صادر شده است. در سال‌های اخیر به واسطه تورم و افزایش قمیت‌ها، متوسط هزینه خانوار شهری و روستایی روند صعودی داشته و بیشترین هزینه برای مسکن، ‌سوخت و روشنایی ثبت شده است. البته صنعت برق کشور۳۰ میلیون مشترکین خانگی دارد که از این میان ۸۰۰ هزار نفر مشترک پرمصرف معادل کمتر از 3 درصد از کل مشترکان مشمول افزایش قیمت تعرفه پر مصرفی شده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سخنگوی صنعت برق کشور در رابطه با افزایش مبالغ قبوض برق خانوارها در مدت اخیر می گوید: افزایش قیمت قبوض برق مشترکان نسبت به دوره قبل اتفاق افتاده است که ما هیچ اصلاحیه‌ای برای قبوض برق مشترکان نداشته‌ایم. مصطفی رجبی مشهدی اضافه کرد: فقط افزایش ۷ درصدی تعرفه‌ که از اول اردیبهشت ماه اعمال شده، در قبوض در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس از پیگیری افزایش قیمت قبوض برق مشترکین خبر داد. احمد مرادی در پاسخ به علت افزایش قیمت قبوض برق مشترکین نسبت به دوره های قبل، بیان کرد: با توجه به گزارشات واصله از سوی مردم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و اطلاع رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت. در طی هفته گذشته گزارشات مردمی حاکی از افزایش قیمت قبوض برق مشترکین نسبت به بازه مشابه در سال گذشته بوده که منجر به انتقاد از سوی مردم شده است.

اما سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: امسال با توجه به آغاز زودرس فصل گرما و افزایش استفاده از کولر‌ها و کولرهای گازی، تعرفه برق مصرفی مشترکان افزایش داشته است. لازم به ذکر است براساس مطالعات، خانوارهایی که از کولر‌های گازی یا اسپیلت‌ها استفاده می‌کنند مصرف برق بیشتری دارند.

رجبی مشهدی اظهار داشت: توان مصرفی کولر گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولر‌های آبی است و این امر با توجه به افزایش پلکانی قیمت برق، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و تا هفت برابر موجب افزایش هزینه‌های برق مصرفی می شود. در دوره گرم تابستان با توجه به افزایش برق ما اطلاع رسانی انجام دادیم، اما به طور کلی امسال با توجه به افزایش دما قبوض برق افزایش داشته است.

وی افزایش مصرف برق بخش صنعتی و کشاوزی و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق را از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف برق عنوان کرد و افزود: این درحالی است که امسال شاهد پدیده ای به نام استخراج رمز ارز هم هستیم که به دو بخش غیرمجاز و مجاز تقسیم بندی می شوند .

سخنگوی صنعت برق کشور همچنین در رابطه با افزایش مبالغ قبوض برق خانوارها در مدت اخیر می گوید: افزایش قیمت قبوض برق مشترکان نسبت به دوره قبل اتفاق افتاده است که ما هیچ اصلاحیه‌ای برای قبوض برق مشترکان نداشته‌ایم. مصطفی رجبی مشهدی اضافه کرد: فقط افزایش ۷ درصدی تعرفه‌ که از اول اردیبهشت ماه اعمال شده، در قبوض در نظر گرفته شده است. به گفته وی، هر سال در ابتدای اردیبهشت ماه ۷ درصد قیمت برق افزایش پیدا می‌کند و برای مشترکین پرمصرف که ۱۴ درصد مشترکین را تشکیل می‌دهند. علاوه بر مصوبه هیئت وزیران، ۱۶ درصد به مبلغ برق آن‌ها اضافه می‌شود یعنی در کل به رقم صورتحساب مشترکین پرمصرف ۲۳ درصد اضافه می‌شود.

وی افزود: از ۳۰ میلیون مشترکین خانگی، ۸۰۰ هزار نفر مشترک پرمصرف هستند و باید میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمیمنی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر پرداخت کنند.

وی گفت: حدود ۲٫۸ درصد نیز مشترکانی هستند که به شدت پرمصرف اند که باید میزان مصرف مازاد بر۱۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدید پذیر پرداخت کنند به همین دلیل این تعداد احتمالا صورت حساب هایشان نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیشتر است .سخنگوی صنعت برق کشور خاطر نشان کرد: امسال با توجه به گرمای بالای هوا احتمال دارد مشترکان برق بیشتری مصرف کرده باشند و چون تعرفه ها به صورت پلکانی است و بر اساس هر ۱۰۰ کیلو وات ساعت مصرف بیشتر، افزایش می یابد نرخ ها نیز به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.