صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال های متناقض به نرخ دلار
سیگنال های متناقض به نرخ دلار

قیمت ارز به چه سمت و سویی می رود؟

سیگنال های متناقض به نرخ دلار

کسب و کار نیوز - قیمت دلار این روزها تحت تاثیر سیگنال های مختلفی در نوسان است. در حالی معاون اول رئیس جمهور با اعلام خبر ایجاد گشایش در پول های بلوکه شده سیگنال مثبت به بازار ارز داد که وزیر نفت دولت سیزدهم اعلام کرد برای فروش نفت برنامه تهاتر با کالا را در نظر داریم. به عقیده کارشناسان اقتصادی این بدان معناست که کشور در فروش نفت دچار مشکلاتی است که تصمیم گرفته نفت را در برابر کالا به فروش برساند. ارز حاصل از فروش نفت به خزانه دولت بازنمی گردد و این سیگنالی منفی به بازار ارز خواهد بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید: یکی از مسائل مهم در قیمت ارز انتظارات تورمی، فضای روانی و هماهنگی گفتمان مسئولان است. در این بین بایستی انتظارات تورمی را نیز کاهش داد. این موضوع هم از طریق برنامه ریزی مناسب و نشان دادن اقتدار، توانایی و رویکردهای مناسب دولت از یک سو و بروز شواهد از این عملکردها در سطح اقتصاد و جامعه از سوی دیگر امکان پذیر است. طبیعتا عملیاتی شدن برنامه ها هم سخت و زمانبراست. اما در حوزه روانی، کاهش انتظارات تورمی با توجه به تجربه دولت روحانی و اظهار نظرهای گوناگون و التهاب زای مسوولان، نیاز است مصاحبه ها در این خصوص محدود شده و یک پروتکل جامع برای آن تدوین شود.

حسین محمودی اصل اضافه کرد: هر گونه سیگنال ناامیدکننده در موردمذاکرات قطعا التهاب زا خواهد بود. البته معطل کردن اقتصاد به امید مذاکرات وایجاد تنیدگی در بخش عملیات شایسته نیست. اما به دلیل زمانبر بودن بخش عملیات و درجهت به نتیجه رسیدن بخش عملیات حتما بایستی انتظارات تورمی و بار روانی بازارها مدیریت شود. شاید یکی از مهم ترین اقدامات دولت مدیریت انتظارات تورمی است. قطعا حذف مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن، آرزوی دلالان، سوداگران و رانت خواران از یک سو و خواسته اسرائیل و سایر مخالفان ایران از سوی دیگر است. بی تردید مذاکرات سرسختانه و مداوم در جهت احقاق حق ملت بر اساس قطعنامه ۲۲۴۱ وظیفه دولت است.

این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران فنی اعتقاد دارند که قیمت دلار در یک ماه اخیر جهش زیادی را تجربه کرده است و نیاز به اصلاح قیمت دارد. به گفته آنها دلار در یک ماه اخیر بیش از ۳‌هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده و طبیعی است که برخی از معامله‌گران تمایل داشته باشند که بخشی از ارزهای خریداری شده خود را برای کسب سود به فروش برسانند. از نگاه این گروه، قبل از اینکه اسکناس آمریکایی وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شود، بازارساز سطح عرضه را باز هم بیشتر خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که دلار وارد کانال جدیدی شود. با این حال، در برابر این گروه دسته‌ای قرار دارند که معتقدند اتفاق معناداری برای تغییر جهت بازار رخ نداده است.

شروط کاهش انتظارات تورمی

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

یکی از مسائل مهم در قیمت ارز انتظارات تورمی، فضای روانی و هماهنگی گفتمان مسئولان است. در این بین بایستی انتظارات تورمی را نیز کاهش داد. این موضوع هم از طریق برنامه ریزی مناسب و نشان دادن اقتدار، توانایی و رویکردهای مناسب دولت از یک سو و بروز شواهد از این عملکردها در سطح اقتصاد و جامعه از سوی دیگر امکان پذیر است. طبیعتا عملیاتی شدن برنامه ها هم سخت و زمانبراست. اما در حوزه روانی، کاهش انتظارات تورمی با توجه به تجربه دولت روحانی و اظهار نظرهای گوناگون و التهاب زای مسوولان، نیاز است مصاحبه ها در این خصوص محدود شده و یک پروتکل جامع برای آن تدوین شود.

در چند روز گذشته همزمان با توییت خاندوزی، وزیراقتصاد دولت جدید در خصوص کاهش انتظارات تورمی، مخبر، معاون اول رئیس جمهور طی مصاحبه ای از بعید بودن به نتیجه رسیدن مذاکرات صحبت کردند. البته ایشان به برنامه ریزی بدون لغو تحریم ها هم اشاره داشته اند. معمولا بازار به جای نقطه قوت، نکات منفی را در زمان التهاب دریافت می کند. بنابراین به دلیل حساسیت بازار نیاز است مذاکرات همیشه به عنوان گزینه روی میز باشد و این منافاتی با سرسختی در کسب نتایج ندارد.

برای کاهش انتظارات تورمی همانطور که اشاره شد برنامه اقتدار و تلاش دولت تاثیرگذار است. اما چون نتایج با توجه به شرایط اقتصادی به سختی و در طول زمان عملیاتی خواهد شد بنابراین در مقطع فعلی توجه به بار روانی بازارو پروتکل های رسانه ای در مصاحبه ها ضرورت دارد. مخبر پس از صحبت در خصوص احتمال ضعیف به نتیجه رسیدن مذاکرات، به نقل از رئیس جمهور از گشایش هایی در رابطه با ارزهای خارجی صحبت کرد. این تفاوت در اظهارنظر اهمیت موضوع توجه به بعد روانی جامعه را نشان می دهد. به هر ترتیب بازارها فارغ از جناح حاکم و رویکرد حاکم به مذاکرات و لغو تحریم ها حساسیت دارند.

هر گونه سیگنال ناامیدکننده در موردمذاکرات قطعا التهاب زا خواهد بود. البته معطل کردن اقتصاد به امید مذاکرات وایجاد تنیدگی در بخش عملیات شایسته نیست. اما به دلیل زمانبر بودن بخش عملیات و درجهت به نتیجه رسیدن بخش عملیات حتما بایستی انتظارات تورمی و بار روانی بازارها مدیریت شود. شاید یکی از مهم ترین اقدامات دولت مدیریت انتظارات تورمی است. قطعا حذف مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن، آرزوی دلالان، سوداگران و رانت خواران از یک سو و خواسته اسرائیل و سایر مخالفان ایران از سوی دیگر است. بی تردید مذاکرات سرسختانه و مداوم در جهت احقاق حق ملت بر اساس قطعنامه ۲۲۴۱ وظیفه دولت است.

با توجه به فرمایشات رهبری برای رفع تحریم ها تاخیر جایز نیست. هر چند باید همزمان به دنبال خنثی سازی تحریم هاهم بود. در خصوص صحبت های وزیر نفت هم باید اشاره کرد موضوع فروش نفت و تهاتر موضوع تجربه شده و پیچیده ایست. با توجه به محدودیت های ارزی واولویت در واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات، تجربه تهاتر با برخی کشورها چندان هم مفید نبوده است. تجربه صادرات نفت و تهاتر با سیب زمینی با هند ازاذهان عمومی پاک نشده است. البته تهاتر با کالاهای مورد نیاز قطعا مفید خواهد بود. اما موضوع مهم این است که در شرایط تحریم حتی کشورهای دوست چندان به تهاتر پایاپای تن نمی دهند. ثانیا به دنبال اخذ تخفیف های سنگین و فروش کالاهای مازاد خود درجهت تهاتر هستند.

البته تحلیل سخن وزیر با این خروجی که تهاتراتفاق خواهد افتاد و دلاری به کشور برنمی گردد برداشتی غلط با میدان داری دلالان وسوداگران است. تا التهاب در بازار ایجاد شود. چراکه فروش نفت در سال گذشته درمحدوده ۵ میلیارد دلار بوده است. اما کشور صادرات غیرنفتی معادل ۵/۳۴ میلیارد دلاربا وجود تحریم ها و کرونا داشته است. بنابراین دلارهای فعلی موجود در بازار ناشی ازصادرات غیرنفتی است. قطعا با انجام واکسیناسیون در کشورهای منطقه افزایش صادرات غیرنفتی هم اتفاق خواهد افتاد. تفسیر سخنان وزیر نفت، انحرافی و در جهت ایجاد التهاب است.

اتفاقا در سامانه نیما در روز گذشته از ۳۰۰ میلیون دلار عرضه شده فقط ۷۰میلیون دلار به قیمت ۲۳ هزار دلار خرید شده است. البته دلیل عمده عدم وجود خریدار محدودیت در واردات است. بنابراین دولت با محدودیت واردات تقاضا برای حواله دلار را در سامانه نیما کاهش داده است. این موضوع باعث شده به دلیل محدودیت در واردات، بازار کالایی تورم شتابانی را تجربه کند. در حالیکه تورم در دلار و افزایش قیمت آن به دلیل محدودیت واردات کمتر است. این موضوع نیز بایستی در دستور کار دولت قرار بگیرد تا واردات مواد اولیه و تجهیزات و کالاهای اساسی دچار وقفه نشود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.