صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده تولید خودروی داخلی امکان پذیر است؟/شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو
کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده تولید خودروی داخلی امکان پذیر است؟/شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو

کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده تولید خودروی داخلی امکان پذیر است؟/شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو

کسب و کار نیوز- کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده تولید خودروی داخلی یکی از وعده های فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت در دولت سیزدهم است. بسیاری از کارشناسان بازار خودرو تحقق این وعده را رویایی می دانند که در ایران ممکن نیست. چراکه زیان خودروسازان با رقم های میلیاردی امکان تحقق آن را مشکل می سازد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک کارشناس بازار خودرو در این رابطه می گوید: کاهش بهای تمام شده خودروی داخلی موضوعی غیرکارشناسی و غیر فنی است. صحبت هایی که در رابطه با کاهش قیمت تمام شده برای خودروهای داخلی شده است امکان تحقق آن تنها با نابودی دیگر صنایع تحقق خواهد یافت. عجیب است که در شرایط فعلی همچنان اصرار برای ورود دولت به جهت دخالت در قیمت خودرو دیده می شود. به گفته فربد زاوه، کشوری که تورم رسمی اعلام شده آن توسط بانک مرکزی بالای ۴۷ درصد است چطور می شود به کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده خودرو امید داشت. این صحبت ها بر چه اساسی انجام می شود.

صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته نشان می‌دهد آنها برای هر دستگاه خودروی تولیدشده به‌طور متوسط حدود ۱۲۲میلیون تومان هزینه کردند. این در حالی است که خودروسازان به‌طور متوسط ۱۱۴میلیون تومان برای فروش هر محصول پول گرفتند. این زیان قابل تامل، ریشه در سیاست عجیب و پر اشتباه قیمت‌گذاری دستوری دارد.

آنچه مشخص است ارقام یادشده نشان از شکست تمام تدابیری دارد که دولت دوازدهم در سال گذشته برای ارتقای صنعت و بازار خودرو اتخاذ کرد. در سال ۹۹ شاهد حضور دوباره شورای رقابت به عنوان تنها مرجع قیمت‌گذار خودرو بودیم. این در شرایطی است که روش فروش خودرو نیز با تغییراتی همراه بود به طوری‌که فروش با ایجاد محدودیت‌هایی برای خریداران به‌صورت قرعه‌کشی همراه شد و قیمت‌گذاری نیز از روش سالانه به فصلی تغییر کرد. بر این اساس سال ۹۹ به عنوان اولین سالی خوانده می‌شود که شورای رقابت سه بار اقدام به افزایش قیمت خودرو کرد. در اصل دولت برای جبران تمام کم و کاستی‌های زنجیره خودروسازی و آشفتگی بازار خودرو در سال ۹۸، بسته‌ای برای سال ۹۹ تعریف کرد که قرار بر حذف تمامی تلخکامی‌ها وکمبودهای خودرو در این سال خوانده می‌شد.

نابودی صنایع با ارزان سازی خودرو 

فربد زاوه، کارشناس خودرو

کاهش بهای تمام شده خودروی داخلی موضوعی غیرکارشناسی و غیر فنی است. صحبت هایی که در رابطه با کاهش قیمت تمام شده برای خودروهای داخلی شده است امکان تحقق آن تنها با نابودی دیگر صنایع تحقق خواهد یافت. عجیب است که در شرایط فعلی همچنان اصرار برای ورود دولت به جهت دخالت در قیمت خودرو دیده می شود. کشوری که تورم رسمی اعلام شده آن توسط بانک مرکزی بالای ۴۷ درصد است چطور می شود به کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده خودرو امید داشت. این صحبت ها بر چه اساسی انجام می شود.

در حال حاضر بهای تمام شده خودروی ۲۰۶، ۱۲۰ میلیون تومان است که با کاهش ۲۰ درصدی در صورت تحقق وعده داده شده باید ۳۰ میلیون تومان آن کسر شود. چطور می توان قیمت این خودرو را تا ۳۰ میلیون تومان کاهش داد. این کار غیرممکن است. تنها راهی که می توان با آن قیمت تمام شده خودروی داخلی را کاهش داد سرکوب قیمت فولاد و دیگر صنایع وابسته به صنعت خودرو است. با این حرکت تمام صنایع مذکور نابود خواهند شد. در چنین فضایی حرف از راهکار زدن اشتباه است و غیر ممکن است.

در حال حاضر قیمت های کارخانه با قیمت های بازار ۸۰ درصد تفاوت دارد. چطور می توان این اختلاف قیمت را جبران کرد. این همه اصرار برای دخالت در صنعت خودرو برای چیست. مادامی که دولت دست از سر بازار خودرو بر ندارد اوضاع به همین منوال است. وقتی بهای خودرو در بازار اینقدر بالاست چطور می خواهند به قیمت نابودی تمام صنایع قیمت خودرو را کاهش دهند.

کارنامه بازارها در هشت سال فعالیت دولت آقای روحانی نشان می‌دهد خودرو هشت برابر گران شده است. این در حالی است که در این مدت متوسط درآمد مردم تنها چهار برابر بیشتر شده است. با تمام این اتفاقات می توان نتیجه گرفت کاهش بهای تمام شده امکان پذیر نیست.

راهکار بحران صنعت خودرو تغییر رفتار سیاست های کلان کشور در حوزه مدیریت اقتصادی، سیاسی و بین الملل است. بحث این است که ما وارد زنجیره مصرف جهانی شویم و کالایی را با تیراژ بالا تولید کنیم که در بازارهای جهانی مصرف شود و مصرف کننده ایرانی نیز حق داشته باشد از هرکجای دنیا که می خواهد کالا بخرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.