صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / اکسپو، فرصتی بی نظیر برای نمایش ظرفیت های مناطق آزاد
اکسپو، فرصتی بی نظیر برای نمایش ظرفیت های مناطق آزاد

مشاور تجارت بين الملل دبير شورايعالي مناطق آزاد مطرح کرد؛

اکسپو، فرصتی بی نظیر برای نمایش ظرفیت های مناطق آزاد

مشاور تجارت بين الملل دبير شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این که پیش بینی می شود نزدیک به 25 میلیون نفر از رویداد اکسپو 2020 بازدید به عمل آورند، تاکید کرد: این رویداد مهم ترین فرصت برای نمایش ظرفیت های مناطق آزاد در حوزه گردشگری و اقتصاد است.

کیهان عباسیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فرینا در خصوص رویداد اکسپو ۲۰۲۰ که بزودی در دبی برگزار می شود، گفت: این رویداد به علت شیوع بیماری کرونا با تاخیر قرار است از مهرماه سال جاری به مدت ۶ ماه در دبی برگزار شود. اکسپو را می توان یک همایش دانست که در این دوره با شعار«ارتباط ذهن ها، خلق آینده»، تفکرات و تمدن های مختلف را در یک نقطه از جهان جمع می کند.
عباسیان افزود: ایران نیز همچون نسخه های گذشته در این رویداد شرکت می کند و پاویون شاخص ایران نیز در این رویداد ساخته شده است و در حوزه گردشگری، اقتصاد و تمدن ایرانی، نماینده های مرتبط در غرفه ایران حضور دارند تا مزیت ها، جاذبه ها، اهداف اقتصاد پایدار بر پایه نوآریهای نوین در ایران را تشریح و به نمایش گذارند.
وی با اشاره به حضور دبیرخانه مناطق آزاد در حوزه اقتصادی این رویداد خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بواسطه ماموریتی که به آن در حوزه اقتصادی محول شده است و آن را در چارچوب اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده است، در حوزه اقتصاد، تجارت صادرات محور، گردشگری و نوآوری در این رویداد به نمایندگی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شرکت می کند. در همین راستا پس از مذاکره با شرکت نمایشگاه های بین المللی (سازمان توسعه تجارت ایران) که مسئول برگزاری این رویداد است، فضای اختصاصی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تخصیص یافت.
مشاور تجارت بین الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: محتواهای مرتبط با مناطق آزاد در حوزه گردشگری، اقتصاد و نوآوری در حال آماده شدن است و مناطق آزاد نیز در این رویداد با محوریت همین محتواها شرکت خواهد کرد و امید است تا این رویداد دریچه ای برای شناساندن ظرفیت های مناطق آزاد ایران به بازارهای جهانی باشد. جذب گردشگران نیز یکی از اهداف جدی ماست و تلاش می شود تا در این رویداد جاذبه های گردشگری مناطق آزاد نیز به معرض نمایش درآید.
عباسیان تصریح کرد: باید توجه داشت که اکسپو عرصه ای است که پیش بینی می شود ۲۵ میلیون بازدید کننده داشته باشد و این مشخصا مهم ترین فرصتی است که می توان ظرفیت های اقتصادی و گردشگری کشور در آن به نمایش گذاشته شود. این رویه ای است که رویداد اکسپو آن را دنبال می کند و کشورها هر کدام به نحوی خود را در این رویداد معرفی می کنند و جنبه ملی دارد و شرکت ها به صورت مجزا خود را معرفی نمی کنند.
وی افزود: طبق سیاستی که برای ایران تعریف شده است مقرر شده است تا گردشگری، معرفی تمدن کهن ایران و ظرفیت های اقتصادی در حوزه کلان همچون نفت، گاز، فولاد و معادن در این رویداد معرفی شود. این نخستین صحنه بین المللی در عرصه اقتصاد است که ایران پس از سه سال می تواند در آن شرکت کند که علت این وقفه بواسطه تحریم های غیرقانونی و شیوع کرونا بوده است. این رویداد برای حضور مجدد ایران در صحنه بین المللی بسیار حائز اهمیت است.
مشاور تجارت بین الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص جزئیات فرآیند معرفی ظرفیت های ایران در اکسپو اظهار کرد: بازاریابی، مذاکرات اقتصادی، جلسات اختصاصی در خصوص معرفی مناطق آزاد ایران و برگزاری جلسات b2b از مهم ترین اقدامات در این عرصه است. باید توجه داشت که اکسپو ۲۰۲۰ می تواند یک پل ارتباطی مهم بین جوامع و کشورها باشد و به نحوی کشورها را رو به جلو سوق می دهد تا در حوزه نوآوری ها به بهترین شکل ممکن از ظرفیت های متقابل بهره مند شوند. این که مناطق آزاد بتواند از این فرصت استفاده کند بسیار حائز اهمیت است زیرا بواسطه تحریم های ظالمانه آمریکا عرصه بر اقتصاد و تجارت ایران تنگ شده است.
عباسیان در پایان گفت: ذی نفعان و علاقمندان به همکاری با ایران امکان ارتباط با مجموعه های عملیاتی در خلال این رویداد را خواهند داشت و امید است این رویداد تبدیل به دروازه ای در راستای توسعه و شکوفایی اقتصاد و تجارت ایران شود و تاثیرات مثبت در حوزه های تکنولوژی و نو آوری و گردشگری و تجارت بین الملل پس از این رویداد نمودار گردد.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۱۶۶ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.