صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ۴۳درصدی هزینه خانوارها
افزایش  ۴۳درصدی هزینه خانوارها

مرکز آمار؛ تورم سالانه به ۴۵.۲ درصد رسید

افزایش ۴۳درصدی هزینه خانوارها

کم‌ درآمدترین خانوارها، بیش‌ترین افزایش قیمت را در یک ماه گذشته تجربه کردند.نرخ تورم سالانه مرداد ماه برای خانوارهای کل کشور نسبت به ماه قبل، ۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کم‌ درآمدترین خانوارها، بیش‌ترین افزایش قیمت را در یک ماه گذشته تجربه کردند
نرخ تورم سالانه مرداد ماه برای خانوارهای کل کشور نسبت به ماه قبل، ۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
مرکز آمار گزارش داد: نرخ تورم سالانه مرداد ماه برای خانوارهای کل کشور به ۴۵.۲ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۴.۵ درصد و ۴۸.۷ درصد گزارش شده‌ که برای خانوارهای شهری ۰.۸ واحد درصد و برای خانوارهای روستایی ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است. بر این اساس میانگین هزینه خانوارهای روستایی در یک سال گذشته بیش از خانوار روستایی افزایش یافته‌است.
تورم ماهانه مرداد ۱۴۰۰ نیز برابر با ۳.۲ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته‌است.
تورم ماهانه برای بالاترین دهک درآمدی برابر با ۳.۳ درصد بود. این در حالی است که پایین‌ترین دهک درآمدی با ۳.۶ درصد بالاترین تورم ماهانه را تجربه کرد.

کدام رمز ارزها یک ساله ۵۰هزار درصد رشد کردند؟
تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۳.۲ درصد گزارش شده که نسبت به ماه قبل ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است. این نرخ برای خانوارهای روستایی نیز ۳.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته‌است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه مرداد به ۴۳.۲ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته‌است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۳.۲ درصد بیشتر از مرداد ۱۳۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۴.۶ درصد و ۲.۴ درصد بوده‌است.بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مربوط به گروه «سبزیجات» (هویج فرنگی، کاهو و قارچ) با ۶.۴ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، مربوط به گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) با ۳.۸ درصد بوده‌است.

توقف تورم در ایستگاه نخست
عباس علوی‌راد،اقتصاددان
گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (کل کشور) مرکز آمار ایران در مرداد ماه ۱۴۰۰ حاکی از افزایش دوباره نرخ تورم دوازده ماهه و رسیدن به ۴۵٫۲ درصد است.کنترل و کاهش تورم از برنامه های اصلی، رییس دولت سیزدهم بوده و حالا سید احسان خاندوزی ، وزیر پیشنهادی اقتصاد رئیس جمهور هم کنترل و کاهش تورم در کوتاه مدت را از اولویت های برنامه های خود معرفی کرده است.اما چه باید کرد؟ نکته اول این است که در سیاست گذاری برای مقابله با تورمی از جنس کشور ما که از مرز ۴۵ درصد عبور کرده لازم است سیاست های مقابله در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را از هم تفکیک و در عین حال همسو کرد.نکته دوم این است ‌که تجربه های تاریخی داخلی و حتی بین المللی نشان می دهد وقتی نرخ های تورم در کرانه های بسیار بالا هستند سیاست های ضد تورمی خیلی فوری اولاً پر هزینه و دوماً کمتر عملیاتی هستند.نکته سوم این است که عامل هسته اصلی تورم های فزاینده در ایران جنبه ساختاری داشته و در عالم واقع در کوتاه مدت به سختی قابل از میان برداشتن هستند.به همین دلیل بهتر است در شرایط کنونی نسب به یک فرود آرام تورمی تمرکز شود. در این حالت سیاست های ضد تورمی در کوتاه مدت شروع می شود. اولین گام آن هم تعدیل انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی خواهد بود. چیزی که وزیر پیشنهادی اقتصاد جناب رئیسی چندین بار بر آن تاکید کرده است.برای موفقیت در گام اول، یعنی کاهش انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور چه باید کرد؟ ابتدا لازم است دولت با اتخاذ یک قاعده مستحکم پولی و اعلام عمومی قول بدهد نیروهای شکل دهنده تورم در افق پیش رو را سخت گیرانه متوقف خواهد کرد.یکی از مصادیق جدی در اینجا شیوه تامین مالی کسری بودجه بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۱۴۰۰ است. در این مورد قاعده ضد انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی این است که دولت اعلام عمومی و رسمی نماید تحت هیج شرایطی نه به صورت مستقیم و نه غیر مستقیم سراغ استقراض از بانک مرکزی نخواهد رفت.در گام دوم و هم زمان با گام اول، بانک مرکزی لازم است با مداخله فعالانه نوسانات نرخ ارز را محدود و اجازه بی ثباتی و افزایش تورم انتظاری را ندهد.آنگاه همزمان با تعدیل انتظارات تورمی کارگزاران اقتصادی کشور از یکسو و ایجاد ثبات هرچند نسبی در محیط اقتصاد ایران‌، دولت سیزدهم مطمئن تر خواهد توانست اهداف بسیار مهمی همچون افزایش تولید و رشد اقتصادی پایدار را دنبال کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.