چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود نقدینگی در بنگاه های کوچک
کمبود نقدینگی در بنگاه های کوچک

«کسب و کار» به مناسبت روز صنایع کوچک بررسی کرد:

کمبود نقدینگی در بنگاه های کوچک

کسب و کار نیوز- 98 درصد صنایع كشور را بنگاه‌ های كوچك و متوسط تشكیل می‌دهند اما در عین حال بیشترین مشکلات پیش روی این صنایع قرار دارد. این در حالی است که سهم اشتغال و سرمایه‌گذاری این بخش از كل واحدهای صنعتی، 73 درصد اشتغال و سرمایه‌گذاری صنعتی است. سهم صنایع كوچك از صادرات كل كشور هم حدود ۱۰ درصد اعلام شده كه این ارقام نشان می‌دهد صنایع كوچك نقش مهمی در اقتصاد كشور دارند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، عضو خانه صنعت و معدن در رابطه با چالش های پیش روی بنگاه‌ های کوچک و متوسط می گوید: بنگاه های کوچک و متوسط چه آنها که در شهرک های صنعتی مسقر هستند و چه آن دسته که در شهرک ها قرار ندارند مشکلات کسب و کاری مشابهی دارند. مشکلات عمده این واحدها مربوط به امکانات و توانمندی های آنها است. آرمان خالقی اضافه کرد: موضوع تورم باعث شده تا نیاز فعالین حوزه صنعت به نقدینگی، برای تامین مواد اولیه خود برای آن‌که بتوانند در بازار حضور داشته باشند و البته نقدینگی در گردش داشته باشند، بیشتر احساس می‌شود.

در همین زمینه یک پژوهشگر و مشاور اقتصادی و صنعتی معتقد است کشور دچار یک وضعیتی به نام شکاف متوسط است که یعنی واحدهای کوچک و متوسط به نسبت کشورهای دیگر، در ایران کم است و تمرکز دولت و مجلس عموما بر صنایع بزرگ، خصولتی و شبه دولتی بوده و صنایع کوچک و متوسط تقریبا به حال خود رها شده‌اند. احسان سلطانی اظهار کرد: مشکل اصلی این است که تعداد قابل توجهی صنایع بزرگ و بالادستی انواع و اقسام رانت، مواد معدنی، گاز، برق، نفت و به طور کلی انواع حمایت‌ها را دریافت می‌کنند. همچنین تعداد زیادی واحد خرد در کشور وجود دارد، اما تعداد واحدهای کوچک و متوسط در این میان کم است.

علی رسولیان، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز می گوید: طبق بررسی‌های انجام شده ۵۷ درصد این بنگاه‌ها مشکل مالی داشتند، اما بهتر است این موضوع را هم یادآور شوم که از بازگشت تحریم‌ها تاکنون، عمق داخلی‌سازی در کشور افزایش زیادی داشته است. یکی از مشکلاتی هم که اخیرا با آن مواجه شده‌ایم، قطعی برق است که قطع برق صنعت، منجر به اختلال در تولید، افزایش قیمت کالا و تورم می‌شود.

صنایع کوچک نیازمند قوانین حمایتی

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

بنگاه های کوچک و متوسط چه آنها که در شهرک های صنعتی مسقر هستند و چه آن دسته که در شهرک ها قرار ندارند مشکلات کسب و کاری مشابهی دارند. مشکلات عمده این واحدها مربوط به امکانات و توانمندی های آنها است. صنایع کوچک به عنوان یک جزء از اکوسیستم فضای کسب و کار، متاثر از مشکلات کلی این فضا است. باید توجه کنیم صنایع بزرگ به عنوان پیشران و لکوموتیو محرک فعالیت صنایع کوچک هستند و اختلال در فعالیت آنها هم در شرایط تحریمی، باعث اختلال در زنجیره‌های پایین‌تر که عمدتا صنایع کوچک خواهند شد.

در کشور ما متاسفانه صنایع کوچک درگیر مشکلات مختلفی است. مشکلاتی از جمله می‌توان به نبود متولی واحد در سیاستگذاری و حمایت از صنایع کوچک در کشور، فقدان قوانین حمایتی متناسب و اختصاصی با شرایط صنایع کوچک، محدودیت دسترسی صنایع کوچک در تامین منابع مالی، دانشی و تجهیزاتی، فقدان نهادهای واسط و تخصصی در توسعه و ارتقای همه‌جانبه صنایع کوچک در حوزه‌های نیروی انسانی، طراحی، تکنولوژیکی، فروش محصولات و توسعه بازار داخلی و خارجی، تامین و توسعه منابع مالی، شرایط سخت تامین منابع مالی در اخذ تسهیلات ارزان و شرایط آسان برای بازگشت آنها. البته در حال حاضر عمده مشکلات صنایع کوچک، حول موضوعات مرتبط با بانک‌ها، بیمه و مالیات و گمرک است.

تامین مالی نیز موضوع بسیار مهمی است و بخش تولید نیاز به تامین نقدینگی دارد. کشور در حال حاضر با بحث تورم سرسام‌آوری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، روبرو می‌باشد و قاعدتا این تورم نیاز به یک مدیریت صحیح  و یک تدبیر درست جهت کنترل وضعیت موجود دارد. موضوع تورم باعث شده تا نیاز فعالان حوزه صنعت به نقدینگی، برای تامین مواد اولیه خود برای آن‌که بتوانند در بازار حضور داشته باشند و تامین نقدینگی در گردش، بیشتر احساس می‌شود.

از طرفی دیگر باید قوانین و مقرراتی که در محیط کسب و کار موثر است شناسایی و به سمت رفع معضلات آن حرکت کرد. بسیاری از این موضوعات مربوط به بخش اداری مانند بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و مقرراتی بوده است که مصوب و باعث شده که صنعت‌گر و فعال اقتصادی گرفتار این بخشنامه‌ها شده و بوروکراسی اداری نیز تبعا چون ناشی از این تصمیمات است کار را سخت و با زمان و هزینه زیاد روبرو کرده است. می‌توان با تدابیر درست این مسائل و بخش زیادی از مشکلات مربوط به محیط کسب و کار را رفع کرد تا تولیدکننده بتواند راحت‌تر به تولید خود ادامه دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.