صفحه اصلی / اقتصادی / ایران در آستانه خودکفایی مجدد در تولید شکر
ایران در آستانه خودکفایی مجدد در تولید شکر

در معاملات امروز رقم خورد؛

ایران در آستانه خودکفایی مجدد در تولید شکر

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر با بیان اینکه نگران مزارع نیشکر که تحت تاثیر بحران آب قرار دارند هستیم، گفت: کشور در آستانه خودکفایی مجدد در حوزه شکر قرار دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بهمن دانایی، دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مباحث مطرح شده مبنی بر آسیب دیدن تولید چغندرقند به دلیل خشکسالی گفت: خوشبختانه امسال مشکل خاص و نگران کننده‌ای در حوزه تولید چغندرقند نداریم.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت چغندر بهاره امسال حدود ۱۰۰ هزار هکتار بوده است، افزود: با شرایط موجود امیدوار هستیم به ارقام برآورد شده در این زمینه دست یابیم.

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر با بیان اینکه سطح زیر کشت چغندر پاییزه نیز بیش از ۲۰ هزار هکتار بوده است، اضافه کرد: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندر پاییزه امسال در کشور تولید شد که از این محل حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن شکر تولید می‌شود و این رقم بسیار خوبی است.

دانایی اضافه کرد: سال گذشته میزان تولید چغندر پاییزه ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تن بوده است.

این فعالی بخش خصوصی تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد ۵.۵ میلیون تن چغندر بهاره برداشت می‌کنیم که از این رقم حدود ۷۰۰ هزار تن شکر تولید می‌شود و مجموع شکر استحصالی از چغندر پاییزه و بهاره به حدود ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وضعیت تولید نیشکر نگران کننده است

وی تاکید کرد: آنچه مایه نگرانی شده تولید نیشکر است که به دلیل خشکسالی و بحران آب در استان خوزستان به شدت آسیب دیده است.

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر با بیان اینکه کشت نیشکر به خوبی انجام شده بود و مشکلی در این حوزه نداشتیم اضافه کرد: چالش آبی که در استان خوزستان به وجود آمد باعث شد در این حوزه دچار مشکل شویم و در مقاطعی این مسئله، تولید کنندگان را به شدت آزار داد که در پی این اتفاقات نامه‌های زیادی را به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی نوشتیم و خواستار رسیدگی به این مسئله شدیم.

دانایی ادامه داد: به دنبال مذاکرات انجام شده، وزیر جهاد کشاورزی به مسئله ورود کرد و خوشبختانه مقداری آب برای مزارع نیشکر تخصیص داده شد که اگر چه اتفاق خوبی بود اما برای جبران بحران ایجاد شده کافی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه کشت‌هایی که زیر سد دز هستند به شدت وضعیت بحرانی دارند و در معرض خطر قرار گرفته است، گفت: به عنوان مثال در کشت و صنعت کارون که بزرگترین تولید کننده شکر سفید کشور است مزارع خشک شده و متأسفانه تا چشم کار می‌کند نی‌های خشک شده را می‌بینیم. به همین جهت ما بسیار نگران تولید نیشکر در سال جاری هستیم.

دانایی با بیان اینکه آبی که به مزارع کشت و صنعت کارون می‌رسد از سد دز وارد رودخانه دز و از آنجا وارد مزارع کارون می‌شود، گفت: متأسفانه کشاورزانی که در بالادست کارون قرار دارند بیش از سهمیه، آب برداشت کرده‌اند و این مسئله سبب شده که آبرسانی به کشت و صنعت کارون ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برداشت نیشکر از اول آبان ماه آغاز می‌شود گفت: اگر در پاییز بارندگی اتفاق بیفتد می‌توان به احیای بخشی از مزارع تا حدود زیادی امیدوار بود. ضمن اینکه ما خواستار رسیدگی فوری مسئولان مربوطه به وضعیت مزارع زیر کشت نیشکر هستیم.

دانایی با اشاره به اینکه کشت و صنعت کارون بزرگترین کارخانه تولید کننده شکر سفید کشور است، گفت: برآورد می‌شد امسال ۱۸۰ هزار تن شکر توسط این کشت و صنعت تولید شود و هدف‌گذاری برای سال بعد ۲۰۰ هزار تن شکر بود که با وضعیت ایجاد شده، این پیش بینی به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن کاهش یافته است.

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر با بیان اینکه پیش بینی ما در حوزه تولید نیشکر ۶ میلیون تن نی است، ادامه داد: برخی حدود ۷.۵ میلیون تن تولید نیشکر را برآورد می‌کنند که در این صورت ۷۵۰ هزار تن شکر از محل تولید نیشکر استحصال خواهد شد.

امسال ۱.۷ میلیون تن شکر در کشور تولید می‌شود

دانایی تصریح کرد: در این صورت تولید شکر کشور در سال جاری به یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن می‌رسد که این رقم به تولید سال ۹۶ که ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر در کشور تولید کردیم بسیار نزدیک است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه نیشکر محصولی بسیار آب بر است و کشت آن در استانی مانند خوزستان منابع آب را به شدت تهدید می‌کند و عده‌ای خواستار عدم کشت این محصول و جایگزینی مارچوبه و کنجد به جای آن هستند گفت: با این نظریه به شدت مخالف هستم. سطح زیر کشت نیشکر در استان خوزستان ۸۷ هزار هکتار است و پیش از کشت نیشکر، این زمین‌ها کاملاً مرده بودند.

دانایی اضافه کرد: سرمایه گذاران ورود کردند و با شست و شوی این زمین‌ها، شوری آنها را از بین بردند که این منجر به احیای اراضی و در نتیجه کشت نیشکر شد.

محمود حجتی، وزیر سابق جهاد کشاورزی کمک بسیار زیادی به از بین بردن مافیای واردات شکر کرد

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر تاکید کرد: اکنون که این مزارع احیا شده عده‌ای بحث عدم کشت نیشکر را مطرح می‌کنند در حالی که اگر این اتفاق بیفتد اراضی نیشکر از بین می‌رود و محصول دیگری نیز آنجا کشت نخواهد شد ضمن اینکه ۵ تا ۶ واحد از کارخانجات نیشکر در جنوب اهواز واقع شده که نزدیک خلیج است و اگر آنجا کشت نیشکر انجام نشود آب وارد خلیج و بعد از آن دریای عمان می‌شود و از دسترس ما خارج خواهد شد.

دانایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اگر پاییز و زمستان امسال بارندگی خوبی داشته باشیم عواقب خشکسالی جبران می‌شود، گفت: در غیر این صورت ما آثار ناشی از خشکسالی امسال را در سال‌های آتی خواهیم دید و این مسئله روی تولید چغندرقند نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت.

مافیای شکر با سرکوب نرخ ارز، شکر ارزان وارد می‌کردند

وی همچنین با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت جهانی شکر تصریح کرد: زمانی در کشور ارز ارزان قیمت برای واردات شکر اختصاص می‌دادند و در کنار این مسئله قیمت جهانی نیز پایین بود. بنابراین شکر ارزان قیمت وارد و عنوان می‌کردند که واردات مزیت بیشتری نسبت به تولید داخل دارد در حالی که این مزیت را با سرکوب نرخ ارز ایجاد کرده بودند.

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال ۹۸ ارز ترجیحی شکر حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شد، افزود: در کنار این اتفاق شاهد افزایش قیمت جهانی شکر نیز بودیم و این مسائل باعث شده که هم اکنون قیمت شکر وارداتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر از تولید داخلی باشد به طوری که هم اکنون قیمت شکر وارداتی کف کارخانه ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم و قیمت شکر داخلی بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.

محمود حجتی به کوتاه کردن دست مافیای واردات کمک بزرگی کرد

دانایی با اشاره به فعالیت مافیای شکر در حوزه واردات این محصول طی سال‌های گذشته گفت: خوشبختانه ما موفق شدیم این مافیا را از بین ببریم و محمود حجتی، وزیر سابق جهاد کشاورزی کمک بسیار زیادی به از بین بردن این مافیا کرد.

زمانی در کشور ارز ارزان قیمت برای واردات شکر اختصاص می‌دادند و در کنار این مسئله قیمت جهانی نیز پایین بود، بنابراین شکر ارزان قیمت وارد و عنوان می‌کردند که واردات مزیت بیشتری نسبت به تولید داخل دارد

وی با بیان اینکه هم اکنون تولید داخل دارای مزیت شده است اضافه کرد: طی ۲ سال اخیر شکر جزو معدود کالاهایی است که بازار آن با ثبات نسبی مواجه بوده البته قیمت این کالا سال گذشته حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود و امسال به حدود ۱۲ هزار تومان رسید که این اتفاق به دو دلیل رخ داد. اول اینکه ارز ترجیحی از واردات حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شد همچنین قیمت خرید تضمینی چغندرقند نسبت به پارسال ۱۰۷ درصد افزایش پیدا کرد و قیمت چغندر ۷۰ درصد نرخ تمام شده تولید شکر را تشکیل می‌دهد.

حداکثر قیمت شکر فله برای مصرف کننده ١۵ هزار تومان و شکر بسته بندی ١۶ هزار و ۵٠٠ تومان است

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر اضافه کرد: با این حال شکر جزو کالاهایی بوده که بازار آرامی داشته و هم اکنون مباحثی مبنی بر اینکه در برخی فروشگاه‌ها عرضه این محصول کم است مطرح می‌شود که عامل این اتفاق نیز کم کارهای دستگاه‌های نظارتی است و کارخانجات نمی‌توانند مراکز خرده فروشی را هم کنترل کنند.

دانایی تاکید کرد: قیمت شکر درب کارخانه حدود ۱۲,۵۰۰ تومان است بنابراین باید به دست مصرف کننده نهایی با قیمت ۱۵ هزار تومان برسد. البته قیمت شکر بسته بندی یک کیلوگرمی ۱,۵۰۰ تومان به خاطر بسته آن بیشتر است و باید با قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به درست مصرف کننده برسد.

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر با بیان اینکه بهره‌برداری اصلی ما در حوزه چغندرقند از نیمه شهریور شروع می‌شود، گفت اگر اتفاق خاصی نیفتد تا اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۱ نیاز به واردات حتی یک کیلوگرم شکر هم نداریم و نگرانی نیز در حوزه تأمین وجود ندارد.

مصرف شکر در داخل کاهش یافت / ‏در آستانه خودکفایی مجدد هستیم

وی درباره اینکه آیا می‌توان گفت کشور بار دیگر در آستانه خودکفایی تولید شکر قرار گرفته است، اضافه کرد: مصرف شکر در داخل کشور کاهش پیدا کرده به طوری که ما قبلاً به صورت ماهیانه در پاییز و زمستان ۱۴۰ هزار تن، ایام عید ۲۲۰ هزار تن و در تیر، مرداد و شهریور ۲۱۰ هزار تن نیاز به شکر داشتیم. در حالی که هم اکنون شکری که به بازار عرضه شده و نیاز را برطرف کرده ۱۵۰ هزار تن بوده است و بازار بیش از این کشش ندارد.

دانایی با اشاره به اینکه بنابراین ۶۰ هزار تن کاهش مصرف را در این فصل داشتیم افزود: صنایع مصرف کننده شکر تولیدشان به شدت کاهش پیدا کرده چرا که هم قدرت خرید مردم کاهش یافته و هم صادرات آنها افت کرده است. ضمن اینکه مردم نیز مانند گذشته نمی‌توانند شیرینی و شکلات خریداری کنند. اگر غیر از این بود و مصرف شکر مانند گذشته در ایام تابستان به ۲۱۰ هزار تن می‌رسید هم اکنون با انفجار بازار این کالا مواجه بودیم.

دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر اضافه کرد: بنابراین تولید ما به اندازه مصرف شده و می‌توان گفت در حوزه شکر بار دیگر به خودکفایی رسیده‌ایم.

کد خبر ۵۲۷۸۵۶۱

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.