صفحه اصلی / چند رسانه ای / جمعیت سالمندی در ایران زنانه خواهد شد

روایت آمارهای رسمی از ترکیب جمعیتی ایران در ۳۰ سال آینده

جمعیت سالمندی در ایران زنانه خواهد شد

در ۳۰ سال آینده نه تنها نزدیک به نیمی از جمعیت کشور در سنین 60 سال به بالا قرار خواهند داشت بلکه با پدیده زنانه شدن سالمندی نیز مواجه خواهیم شد.

طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران، تحولات جمعیت سالمند کشور در یک قرن اخیر نشان دهنده دو تغییر مهم در این جمعیت است. اول آهنگ روزافزون رشد جمعیت سالمند و دوم پیشی گرفتن تعداد سالمندان زن.
بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۳۵ تنها ۱۰ درصد از جمعیت کل کشور در سنین ۶۰ ساله و بیشتر بوده اند اما با گذشت زمان سهم جمعیتی آنها رو به افزایش گذاشته به گونه ای که انتظار می رود در سال ۱۴۳۰ تقریبا نیمی از جمعیت یعنی ۴۵ درصد از آن در سنین ۶۰ سال و بالاتر باشند. در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند.
به علاوه بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران ترکیب جمعیت سالمند کشور زنانه خواهد شد. یعنی اگرچه در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ تعداد زنان و مردان سالمند ۶۵ ساله و بیشتر تقریبا برابر و یا نزدیک به هم بوده است اما از سال ۱۳۹۵ به بعد جمعیت زنان سالمند از مردان سالمند پیشی گرفته به گونه ای که انتظار می رود در سال ۱۴۳۰ این شکاف به رقمی بالغ بر ۱٫۲ میلیون نفر (به نفع زنان) برسد.

همچنین مطالعه کنید:

مالیات بر خودرو‌های لوکس تعیین شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.