صفحه اصلی / اسلایدر / ۳۸۰ هزار تن گوشت بدون مشتری
۳۸۰ هزار تن گوشت بدون مشتری

مصرف گوشت قرمز ۵۰ درصد کاهش یافته است

۳۸۰ هزار تن گوشت بدون مشتری

کسب و کار نیوز- رئیس شورای تامین دام کشور گفته به طور معمول میزان مصرف گوشت قرمز در کشور ۱ میلیون تن و میزان تولید ۸۸۰ هزار تن است، اما اکنون میزان مصرف به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته و تولید بیش از ۸۸۰ هزار تن است، به عبارت دیگر در نتیجه رکود در بازار با ۳۸۰ هزار تن گوشت قرمز تولیدی بدون مشتری مواجه‌ایم. گوشت دام مولد ارزان‌تر و به دلیل شرایط بد اقتصادی مردم بیشتر مورد اقبال بوده و این امر موجب ادامه ذبح آن‌ها شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان در این رابطه می گوید: متاسفانه روز به روز قدرت گوشت قرمز از سوی مردم رو به کاهش است و اگر شرایط اقتصادی سخت تر از امروز شود به طور قطع قدرت خرید مردم دوباره کمتر خواهد شد. اصغر پورباطنی اضافه کرد: متاسفانه امروز هر نفر باید در روز ۷۵ گرم گوشت مصرف کند که به دلیل شرایط اقتصادی امروز، اصفهانی ها از این میزان کمتر مصرف می کنند.

متولیان صنعت تولید گوشت قرمز از کاهش مصرف سرانه گوشت و در عین حال افت کیفیت آن به دلیل خشکسالی خبر داده‌اند. منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران گفته: “به طور معمول میزان مصرف گوشت قرمز در کشور ۱ میلیون تن و میزان تولید ۸۸۰ هزار تن است، اما اکنون میزان مصرف به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته و تولید بیش از ۸۸۰ هزار تن است.”

او گفت: “رکورد بازار باعث شده ۳۸۰ هزار تن گوشت قرمز تولید شده در ایران بی‌مشتری بماند.” از سوی دیگر، خشکسالی اخیر در مراتع ایران باعث کاهش علوفه و تهدید سلامت دام‌ها شده است؛ عده زیادی از دامداران می‌گویند توان خرید نهاده‌های دامی را ندارند. پوریان گفت: “کمبود آب و علوفه در پی خشکسالی، سلامت دام‌ها را با مشکل مواجه کرده است.”او اضافه کرد: “قصابان از افزایش تعداد جگر سوراخ شده دام‌ها و کاهش کیفیت گوشت آن‌ها در اثر گرسنگی و تشنگی خبر می‌دهند.” به گفته فعالان این صنعت، شرایط اخیر باعث ضرردهی تولید در این بخش شده و رغبت برای فعالیت در این بخش کاهش یافته است.

از جمله دلایل کاهش مصرفته سرانه گوشت قرمز و رکود این بازار وخامت شرایط اقتصادی شهروندان و کاهش قدرت خرید مردم بوده است. مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود نرخ تورم سالانه در تیر ماه امسال (۱۴۰۰) برای خانوارهای ایرانی را ۴۴/۲ اعلام کرده است. این نرخ برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۳/۷ درصد و ۴۷/۳ درصد است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر قیمت‌ها در یک سال منتهی به ماه مورد نظر(تیر ماه)، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نگاهی به جزئیات آمار ارائه شده توسط این مرکز نشان می‌دهد که گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دوازده ماه منتهی به تیر ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته بیش از ۴۴ درصد افزایش قیمت داشته است. بر اساس آنچه مرکز آمار اعلام کرده، در این مدت قیمت گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها بیش از ۴۸ درصد گرانتر شده است.در حالیکه مصرف گوشت قرمز در ایران کاهش یافته، دامداران هم به “گرانی علوفه و نهاده‌های دامی” اعتراض دارند.

کمبود نهاده‌های دامی از یکسو و افزایش هزینه‌های تولید در ماه‌های اخیر به کاهش رغبت تولیدکنندگان این صنف و کم شدن عرضه منجر شده است. طی سال‌های گذشته با افزایش قیمت گوشت، مرغ به همراه ماهی جایگزین گوشت قرمز شده که قیمت آنها هم افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان در این رابطه به “کسب و کار” گفت: متاسفانه روز به روز قدرت گوشت قرمز از سوی مردم رو به کاهش است و اگر شرایط اقتصادی سخت تر از امروز شود به طور قطع قدرت خرید مردم دوباره کمتر خواهد شد. اصغر پورباطنی اضافه کرد: متاسفانه امروز هر نفر باید در روز ۷۵ گرم گوشت مصرف کند که به دلیل شرایط اقتصادی امروز، مردم از این میزان کمتر مصرف می کنند. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان اظهار داشت: با توجه به کشتار دام های مولد، ماده و … به دلیل نبود آذوقه توسط دامداران، پیش بینی می شود در آینده گوشت قرمز با بحران و افزایش قیمت مواجه شود. پورباطنی با اشاره به وضعیت بازار گوشت با توجه به مشکلات دامداران، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت به چند هفته گذشته شرایط بازار اندکی آرام گرفته و گوسفند کشتار می شود.

این فعال صنفی افزود: متاسفانه دامداران به دلیل نبود علوفه و خشکسالی ناچار به کشتار دام خود شده اند، اگرچه قیمت گوشت نسبت به یک ماه گذشته کمتر شده و به صورت جزئی حدود ۲ تا ۳ هزار تومان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان با پیش بینی آینده نامناسب بازار گوشت قرمز به دلیل کشتار دام، تاکید کرد: با توجه به کشتار دام های مولد، ماده و … به دلیل نبود آذوقه پیش بینی می شود، آینده گوشت قرمز با بحران و افزایش قیمت مواجه شود.

پورباطنی افزود: در حال حاضر قیمت انواع گوشت گوسفند به علت نوسانات قیمت، به صورت شناور و بر اساس فاکتور بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان فروخته می شود، همچنین قیمت گوشت گوسفند درجه ۲ بدون استخوان ۱۱۰ هزار تومان، گوشت گوساله بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت شتر نیز با توجه به نوسانات نرخ دلار بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.