صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / آشنایی با ۵ فناوری خارق‌العاده ال‌جی و هفت راهکار ساده برای کاهش مصرف برق اسپلیت
آشنایی با ۵ فناوری خارق‌العاده ال‌جی و هفت راهکار ساده برای کاهش مصرف برق اسپلیت

آشنایی با ۵ فناوری خارق‌العاده ال‌جی و هفت راهکار ساده برای کاهش مصرف برق اسپلیت

کسب و کار نیوز- با آغاز فصل گرم در اکثر نقاط مردم مجبور به استفاده از وسایل خنک‌کننده‌ای همچون کولرهای آبی و گازی، اسپلیت‌ها و انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند؛ و البته باوجود بحران کرونا ساعات بسیار بیشتری را هم در جمع خانواده و درون خانه می‌گذرانند که این به معنی ساعات کارکرد بسیار بیشتر دستگاه‌های خنک‌کننده با تمام توان است. در این میان کمبود برق و قطعی مکرر آن‌هم مزید بر علت شده‌اند و لذا صرفه‌جویی در مصرف از هر زمان دیگری ضرورت بیشتری دارد.

در این میان دستگاه‌های تهویه مطبوع و اسپلیت‌ها که به انتخاب اصلی بسیاری افراد تبدیل‌شده‌اند، به دلیل شیوه عملکرد سیستمی و ولتاژ بالا، جزو پرمصرف‌ترین لوازم‌خانگی محسوب می‌شوند که تأثیر بسیار زیادی بر مصرف الکتریسیته و افزایش نجومی قبض برق‌ دارند. در ادامه قصد داریم به راهکار‌های ساده‌ای بپردازیم که باعث کاهش میزان مصرف و هزینه برق خواهند شد.

 

۱- تنظیم دمای مناسب دستگاه تهویه مطبوع

تحقیقات آزمایشگاه‌ها و سازمان‌های گوناگون نشان داده دمای بهینه برای استفاده از اسپلیت و تجهیزات خنک‌کننده ۲۴ درجه سانتی‌گراد است که هم می‌تواند خنکی مطبوعی برای ساکنان فراهم آورد و هم اینکه میزان مصرف برق را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد. لذا بسیاری از مراکز قانون‌گذاری به دنبال آن هستند تا از کارخانجات تولیدکننده بخواهند به‌جای دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد، تنظیم پیش‌فرض دستگاه‌های خنک‌کننده را روی ۲۴ درجه سانتی‌‌گراد قرار دهند.

 

تحقیقات نشان داده با هر درجه افزایش دمای اسپلیت، ۶ درصد مصرف برق آن کاهش خواهد یافت؛ و هرچه دمای دستگاه پایین‌تر باشد، مدت‌زمان بیشتری به کار خود ادامه داده و قبض برق بالاتری صادر خواهد شد. اگر شما هم‌دمای پیش‌فرض اسپلیت و دستگاه تهویه مطبوع خود را روی ۲۴ درجه تنظیم کنید، به ازای ۴ درجه افزایش دمای دستگاه تا ۲۴ درصد در برق مصرفی صرفه‌جویی خواهد شد.

 

۲- محیط استفاده از اسپلیت را تا حد ممکن ایزوله کرده و در و پنجره‌ها را عایق کنید.

با ایزوله کردن محیط استفاده از دستگاه تهویه مطبوع و حتی حذف بخش‌های از خانه از قسمت‌هایی که با اسپلیت خنک می‌شوند (مانند اتاق‌های بدون استفاده، انباری و راهروها) می‌توانید با کارکرد کمتر دستگاه، به دمای مطلوب رسیده و مصرف برق را کاهش دهید.

 

علاوه بر این ایزوله کردن فضای منزل، همچون دیوارها، سقف و حتی استفاده از روشن‌ترین رنگ‌ها برای پرده‌های درب و پنجره‌های رو به آفتاب برای جلوگیری از ورود آفتاب، یا استفاده از حصارهای گیاهی برای جلوگیری از ورود نور و گرما می‌توانند تأثیر بسیار چشمگیری در میزان کارکرد بهینه اسپلیت و هزینه برق داشته باشند. حفظ منزل و به‌خصوص واحد بیرونی دستگاه تهویه مطبوع ولوله‌های آن از تابش انرژی خورشید، می‌تواند تا ۴۰ درصد در هزینه برق مصرفی دستگاه خنک‌کننده صرفه‌جویی کند.

 

۳- استفاده از فن‌های سقفی به‌جای کولر‌های گازی پنجره‌ای و اسپلیت‌ها

استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع سقفی به دلیل اینکه امکان جریان بهتر هوای سرد را با استفاده از انرژی کمتری ممکن می‌سازند، بهترین گزینه برای دستگاه‌های تهویه مطبوع و کاهش هزینه‌ها هستند. این سیستم‌ها عملکرد بهینه‌تری در تولید و توزیع سرما داشته و هوای سرد را به همه بخش‌های اتاق‌های بزرگ می‌رسانند؛ اما اسپلیت‌ها و گزینه‌های مانند آن‌که باید از یک نقطه با تمام توان باد را به تمام جهات اتاق و منزل پرتاب کنند تا خنک‌کنندگی مناسبی فراهم آورند، باعث افزایش مصرف و هزینه برق خواهند شد.

 

۴- نگهداری و محافظت از تجهیزات خنک‌کننده

گاهی تنها ایزوله کردن منزل و استفاده از دستگاه در دمای مناسب کافی نیست. به‌خصوص اگرچند سال از خرید دستگاه تهویه مطبوعتان می‌گذرد، عدم نگهداری و مراقبت مناسب از آن می‌تواند کارایی را پایین آورده و در کنار آسیب به دستگاه باعث افزایش هزینه برق خواهد شد.

 

به‌طور منظم و ماهانه برنامه‌ای برای نظافت فیلتر‌های دستگاه تهویه مطبوع داشته باشید تا میزان مصرف انرژی را ۵ تا ۱۵ درصد کاهش دهید. همچنین مطمئن شوید که دریچه‌های اسپلیت با گردوخاک و آلودگی‌ها مسدود نشده‌اند. همچنین لوله‌های کاندنسر هم به‌طور منظم باید مورد بازدید و نظافت قرار گیرند تا عملکرد بهینه‌ای داشته باشند.

 

۵- تغییر چیدمان اثاثیه منزل برای جریان بهتر هوا

مبلمان و وسایل منزل را به‌گونه‌ای در محیط بچینید که مانعی در برابر جریان هوای دستگاه تهویه مطبوع نباشند. ممانعت از جریان هوای اسپلیت بدان معنی است که سرمای تولیدی توسط بخش‌های چوبی و فلزی لوازم‌خانگی جذب‌شده و به هدر می‌رود. لذا برای تولید خنکای موردنظر شما، دستگاه باید مدت بیشتری و باقدرت بالاتری به کار بپردازد. لذا جریان هوا را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به راحت‌ترین شکل ممکن به شما برسد.

 

۶- وسایل خانگی گرما‌زا را خاموش‌کنید و استفاده از آن‌ها را به ساعات شب موکول کنید.

لامپ‌های پرنور معمولی، تلویزیون، سینمای خانگی، خشک‌کن و ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و مایکروفر و بسیاری دیگر از لوازم برقی درون خانه، منابع گرمایی هستند و می‌توانند با بالا بردن دمای عمومی اتاق و منزل، دستگاه تهویه مطبوع را به کار بیشتر مجبور کنند. حتی کوتاه‌تر کردن زمان دوش روزانه نه‌تنها میزان کارکرد پکیج و آبگرم کن را که موجب تولید گرما می‌شوند، کاهش می‌دهد؛ بلکه انتشار هوا و بخارآب گرم در خانه را به حداقل می‌رساند.

 

لذا هنگام گرمای روز و استفاده از اسپلیت سعی کنید تا حد ممکن این دستگاه‌ها را خاموش کرده و استفاده از آن‌ها را به ساعات خنک‌تر شبانه‌روز موکول کنید. حتی قطع برق وسایل بدون استفاده نیز علاوه بر کاهش مصرف برق هنگام آماده‌به‌کار بودن دستگاه‌ها، میزان گرمای تولیدی توسط آن‌ها را هم به صفر می‌رساند و اسپلیت عملکرد بهتر و مصرف الکتریسیته کمتری خواهد داشت.

 

۷- جایگزینی دستگاه‌های تهویه مطبوع قدیمی با مدل‌های جدید با مصرف بهینه انرژی

تا جای ممکن هرچند سال یک‌بار بخش‌های قدیمی سیستم تهویه منزل را با مدل‌های جدیدتر که رتبه‌های مصرف بهینه انرژی بهتری هم دارند جایگزین کنید. این‌گونه علاوه بر کیفیت هوای بهتر، مصرف انرژی کمتری هم خواهید داشت.

بدون شک یک دستگاه با رتبه انرژی ۵ ستاره مصرف بسیار کمتری از یک دستگاه قدیمی‌تر یا پرمصرف‌تر ۳ ستاره دارد و میزان صرفه‌جویی برق را به حداکثر می‌رساند.

 

فناوری‌های خارق‌العاده ال‌جی در زمینه کنترل مصرف انرژی دستگاه‌های تهویه مطبوع

ال‌جی بر اساس تعهد همیشگی خود در خصوص بهتر کردن زندگی برای همه و اهمیت تأمین هوای مطبوع با کمترین هزینه جاری برای مشتریانش، از تکنولوژی‌های جذابی در دستگاه‌های تهویه مطبوع تولیدی خود بهره برده که در کنار بهینه‌سازی عملکرد، به شکل چشمگیری از میزان مصرف برق این دستگاه‌های پرمصرف کاسته و درنتیجه قبض‌های برق بسیار سبک‌تری را به ارمغان می‌آورند.

 

کاهش مصرف انرژی با تکنولوژی کمپرسور DUAL Inveter

  • استفاده از کمپرسورهای اینورتر دوگانه در اسپلیت‌های ال‌جی باعث شده تا میزان مصرف برق این دستگاه ها به شکل چشمگیری کاهش یابد؛ زیرا برخلاف نمونه‌های قدیمی‌تر، دیگر نیازی به قطع و وصل مداوم کمپرسور برای تنظیم دما نیست و کمپرسورهای فوق‌العاده ال‌جی با سرعتی پایین‌تر و مداوم‌تر به کار ادامه می‌دهند تا ضمن حفظ دمای بهینه هوا، مصرف انرژی را کاهش دهند.

 

  • طبق تأییدیه TÜV Rheinland دستگاه‌های تهویه مطبوع LG inverterنسبت به مدل‌های بدون اینورتر ال‌جی تا ۷۰ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کنند و این اندازه‌گیری‌ها در شرایط دمایی ۳۵درجه دربیرون و ۳۳ درجه درون منزل با تنظیم دمای اسپلیت روی

۲۶ درجه و ۸ ساعت کار مداوم انجام‌گرفته است.

 

 

کاهش مصرف برق با خنک‌سازی بسیار سریع‌تر

  • این کمپرسورهای اینورتر دوگانه علاوه بر کاهش مصرف انرژی، خنک‌سازی بسیار سریع‌تری را هم فراهم می‌آورند. رسیدن سریع‌تردمای محیط داخلی به میزان بهینه و مطبوع و حفظ دقیق آن درهمان دما، باعث می‌شود تا دفعات خاموش و روشن خودکار اسپلیت بسیار کمتر شده و کارکرد مداوم با سرعت‌پایین مصرف برق

کمتری داشته باشد؛زیرا تکنولوژی تمامی کمپرسورها بدین‌صورتاست که در زمان روشن شدن و فعالیت اسپلیت با تمام توان،

بیشترین مصرف برق رادارند. طبق تأییدیه TUV Rheinland دستگاه‌های تهویه مطبوع ال‌جی تا ۴۰ درصد سریع‌تر از رقبا می‌توانندمحیطی مشابه را سرد کنند.

 

 

سیستم نظافت داخلی Auto Cleaning ال‌جی

  • همان‌طور که گفتیم، نظافت دائمی بخش‌های داخلی دستگاه تهویهمطبوع ولوله‌های کندانسور آن تأثیر فراوانی بر عملکرد سیستم دارد. ال‌جی از سیستم خشک‌کن خودکاری در بخش لوله‌های کندانسور بهره می‌برد که جلوی تجمع هرگونه رطوبت و آب را درون

اسپلیت گرفته و همواره آن را تمیز نگه می‌دارد.

 

 

امکان کنترل مصرف انرژی در ۴ سطح

  • اسپلیت‌های جدید ال‌جی این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورند تا بسته به تعداد افراد درون خانه و همچنین دمای بیرون، میزان مصرف برق دستگاه را در ۴ سطح کنترل کند. بدین‌صورت بسته به سطح مصرف انرژی انتخابی، دستگاه با توان کمتر یا بیشتری به کار خواهد پرداخت.

 

 

اهمیت همیشگی سلامت و بهداشت خانواده در کنار کاهش هزینه‌های جاری

  • اگرچه همیشه حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان مهم بوده، اما امروزه با توجه به حضور شبانه روزی‌مان در منزل این امر به یک نگرانی مهم و بزرگ بدل شده است. با سیستم‌های تهویه مطبوع ال‌جی که جدیدترین مدل آن DUALCOOL مجهز به AirCare Complete System است، با بهره‌گیری از یک فرآیند چندمرحله‌ای اطمینان خواهید داشت که هوای داخل به شکل بهینه‌ای تمیز باقی می‌ماند.

 

  • تکنولوژی AirCare Complete System در مرحله Pre-Filter ذرات درشت گردوخاک را به دام می‌اندازد و پس‌ازآن Ultrafine Dust Remover ذرات بسیار ریز را تا ۹۹.۹ درصد از بین می‌برد. آنگاه Allergy Filter به حذف اجرام حساسیت‌زای مختلف همچون مایت گردوخاک خانگی، قارچ‌ها و کپک‌ها می‌پردازد. با استفاده از UVnano و Auto Cleaning مسیر هوایی دستگاه تهویه مطبوع به شکل منظم تمیز می‌شود و UVnano تا ۹۹.۹۹ درصد باکتری‌ها را از فن می‌زداید و هم‌زمان قابلیت Auto Cleaning به شکل خودکار رطوبت جمع شده در مبدل حرارتی را خشک می‌کند تا دستگاه تهویه مطبوع، تمیز باقی‌بماند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.