صفحه اصلی / اسلایدر / سازوکارهای عرضه مسکن در بورس کالا ابهام دارد/بن بست پیش فروش متری مسکن در بورس
سازوکارهای عرضه مسکن در بورس کالا ابهام دارد/بن بست پیش فروش متری مسکن در بورس

سازوکارهای عرضه مسکن در بورس کالا ابهام دارد/بن بست پیش فروش متری مسکن در بورس

کسب کار نیوز- عرضه مسکن به صورت متری در چند سال گذشته مطرح بوده و البته تا به امروز راه به جایی نبرده است. به گفته یک کارشناس اقتصاد مسکن عرضه متری مسکن در بورس باز هم اگر تصمیم مسوولان بر اجرای آن باشد به بن بست خواهد رسید. مهدی سلطان محمدی گفت: مسکن کالای همگن نیست که بتوان آن را به صورت متری، کیلوگرم و... در بورس کالا عرضه کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب کار نیوز ، این در حالی است که وزیر امور اقتصادی و دارایی در این رابطه گفت است عرضه مسکن در بورس کالا می‌تواند زمینه رشد تولید، بهبود معاملات، شفافیت قیمت‌ها و کاهش دلالی‌ها را فراهم کند. فرهاد دژپسند،  به مزایای عرضه مسکن در بورس کالا اشاره کرده و اظهار داشت: البته این اثرات به‌مرور و دست‌کم یک سال پس از عرضه مستمر کالاها در بورس کالا نمایان می‌شود.

بازار مسکن به عنوان یک بازار سرمایه ای در کشور شناخته می‌شود که جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران دارد و همواره یکی از مباحث داغ در اقتصاد ایران، موضوع مسکن و معاملات این بخش بوده و همین موضوع موجب شده که هربار خبرهای تازه‌ای از این بازار به گوش برسد. آنطور که گفته می‌شود بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند، انجام دهد. فروش متری مسکن در بورس در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود اما عملا راه به جایی نبرد و نیمه کاره رها شد.

شروط کاهش قیمت مسکن

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن

عرضه مسکن به صورت متری در بورس کالا نتیجه بخش نخواهد بود. هر بار که تب عرضه مسکن در بورس کالا داغ می شود اظهار نظرها در رابطه با تاثیر آن در بازار مسکن آغاز می شود که باید اشاره کرد به هیچ عنوان این طرح نتایج مثبتی در بازار مسکن نخواهد داشت و نتیجه بخش نیست. چون مسکن کالای همگنی نیست که بتوان آن را بر حسب مترمربع، کیلوگرم و… عرضه کرد. درست است که میانگین قیمت مسکن تعیین می شود اما قیمت مسکن در یک نقطه با نقطه دیگر و طبقه ای با طبقه دیگر در مناطق مختلف متفاوت است. بنابراین نمی توان به قیمت متوسط مسکن استناد کرد. مگر اینکه مسکن را به صورت متری برای پروژه ای خاص عرضه گرد که بعید است آن هم به نتیجه برسد.

بنابراین در واقع بر اساس دستور‌العمل خرید و فروش متری مسکن که قرار است با استفاده از ابزار اوراق سلف مسکن و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات به خانه دار شدن مردم کمک کند اثرات چندانی در بازار مسکن به جای نخواهد گذاشت و از آنجایی‌که مسکن کالای غیرهمگن بوده ماهیت فروش متری آن مشخص نیست. در مجموع پیش فروش متری مسکن نمی تواند طرحی حمایتی از افرادی باشد که توان اقتصادی برای خرید مسکن را ندارند و از سوی دیگر به توسعه و تولید مسکن در کشور کمک نمی کند. از سوی دیگر سرمایه گذاری بلند مدت در حوزه مسکن هم ترغیب نشده و منابع حاصل از این سرمایه گذاری نیز به بخش تولید مسکن هدایت نخواهد شد. بنابراین با این طرح ها نمی توان بازار مسکن را کنترل کرد. مهم ترین مولفه ای که در تعیین قیمت مسکن تاثیر گذار بوده و است مسئله تورم است. اگر ما چند سال گذشته را استثنا در نظر بگیریم در طول چند دهه قبل از آن همواره رشد قیمت مسکن کم و بیش با تورم همراه بوده است و سالانه یک تا دو درصد با نرخ تورم عمومی فاصله داشته است. به این معنا که اگر۲۲ درصد نرخ تورم مسکن را در نظر بگیرم ۲۰ درصد آن تورم عمومی بوده است. بنابراین اگر بخواهیم قیمت مسکن را کنترل کنیم مهم ترین کاری که می توانیم در این حوزه انجام بدهیم این است که تورم عمومی را کنترل کنیم.

همچنین این‌که چه اتفاقی در بازار مسکن می‌افتد، به این بستگی دارد که چه تصمیماتی در مورد اقتصاد در ماه‌های آتی خواهیم گرفت. متاسفانه سیاست‌های اقتصادی کاملا مبهم است. یعنی هنوز نمی‌دانیم دولت جدید چه سیاست‌هایی را به طور مشخص اتخاذ خواهد کرد. البته اهدافی اعلام شده، ولی برنامه‌ها و سیاست‌هایی که اقتصاد را به سمت رونق ببرد، به طور روشن اعلام نشده است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.