صفحه اصلی / اسلایدر / رشد ۴۸ درصدی معاملات در بورس کالا در سال ۹۹
رشد ۴۸ درصدی معاملات در بورس کالا در سال ۹۹

رشد ۴۸ درصدی معاملات در بورس کالا در سال ۹۹

کسب و کار نیوز- ناصر پور گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بورس کالای ایران از طریق اوراق سلف موازی استاندارد صورت گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا ناصر پور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در خصوص راهکار‌های بورس کالا برای تسهیل تامین مالی تولید اظهار کرد: بخشی از روش‌های تامین مالی معطوف به عرضه کنندگان و تولیدکنندگان بورس کالا است و بخشی دیگر معطوف به سمت خریداران بورس کالا هستند. به طوری که ابزار‌ها به دنبال این هستند که فعالان و مخاطبان بورس کالا این امکان را داشته باشند تا علاوه بر فروش کالا‌های خود از طریق بورس کالا بتوانند در کنار آن به صورت موازی بخشی از نیاز‌های خود را تامین مالی کنند.

او بیان کرد: پر استفاده‌ترین ابزار‌های تامین مالی در بورس کالا، فروش سلف، اوراق سلف موازی استاندار، اوراق خرید دین کالایی، یک نوع استفاده از سپرده کالایی، راه اندازی صندوق‌های کالایی بر روی برخی کالا‌ها و افزایش نقش بانک‌ها در اتاق پایاپای بورس کالا برای تامین مالی فروشندگان و عرضه کنندگان است.

ناصرپور در پاسخ به این پرسش که کدام یک از ابزار‌های تامین مالی در کوتاه مدت عملیاتی خواهد شد؟، گفت: روش فروش سلف در بورس کالا عملیاتی و اجرایی است. در سال ۱۳۹۹، حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معاملات کالا در بورس کالا اتفاق افتاده که از این میزان حدود ۱۳۷ هزار میلیارد تومان آن از طریق فروش سلف کالا اتفاق افتاده است. یعنی فروشندگان با فروش سلف کالا‌ها در کوتاه مدت در بازه زمانی ۳ الی ۶ ماه اقدام به تامین مالی سرمایه در گردش خود کردند.

او بیان کرد: به لحاظ ارزشی ۴۸ درصد فروش کالا‌هایی که در سال گذشته در بورس کالا اتفاق افتاده از طریق فروش سلف موازی بوده که تامین مالی عرضه کننده و سرمایه در گردش است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا اظهار کرد: ابزار دیگری نیز داریم که روز به روز در حال توسعه هستند از جمله، اوراق سلف موازی استاندارد که در روش اوراق سلف عادی، سر رسید این سلف‌ها معمولا کوتاه مدت است، ولی در حالی که سررسید اوراق سلف موازی استاندارد بلند مدت است و به فروشندگان اجازه داده می‌شود تا در بازه زمانی ۱- ۲ سال در بازار بورس کالا اقدام به فروش کالا کنند.

او افزود: تا به حال با این روش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی بخش عرضه کنندگان در بورس کالای ایران انجام شده است و به مرور زمان صنایع فولاد، پتروشیمی، کشاورزی از این روش استفاده می‌کنند.

ناصرپور در رابطه با اوراق خرید دین کالایی بیان کرد: در روش اوراق خرید دین کالایی، بر خلاف دو روش قبل، تامین مالی برای خریداران صورت می‌گیرد. در حال حاضر مقررات خرید دین کالایی تعیین شده و در حال حاضر امکان راه اندازی و استفاده از این ابزار برای خریداران وجود دارد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه، بازار تامین مالی کشور برای تامین مالی تولید از طریق بورس کالا نیازمند رسیدن به بلوغی است، چه میزان به این بلوغ نزدیک شدیم؟، اظهار کرد: ما شاهد رشد خوبی در حجم معاملات و ارزش معاملات بورس کالا طی سالیان اخیر بودیم؛ که این نشان دهنده این است که بسیاری از صنایع حداقل در تامین مواد اولیه و خام فروش خود را از طریق بورس کالا انجام دهند.

او در پایان بیان کرد: بورس کالا بر خلاف بورس اوراق بهادار بیزینس محور است و طبیعتا این بازار، بازاری برای حضور افراد خرد نیست و خرید‌های سنگینی در این بازار صورت می‌گیرد و طی سالیان گذشته رشد قابل توجهی در بازار بورس کالا صورت گرفته که این رشد سبب توسعه ابزار نام برده شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.