صفحه اصلی / اسلایدر / هزاران راس گاومیش در اهواز تلف شدند
هزاران راس گاومیش در اهواز تلف شدند

داد دامداران خوزستانی از بی آبی؛ گاومیش‌ها در خوزستان تشنه آب هستند

هزاران راس گاومیش در اهواز تلف شدند

کسب و کار نیوز- مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران می گوید در استان خوزستان به علت کمبود آب، گاومیش‌های یک دامدار تلف شد. به گفته عالی دامدار هم بعد از مشاهده این صحنه، فوت کرد. نماینده اهواز در مجلس نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر بسیاری از دام‌های مولد خوزستان به دلیل بی‌آبی در حال تلف شدن هستند. موضوع نبود آب در استان خوزستان فرای جنبه انسانی آن موجب شده تا بسیاری از دام های مردم این استان در روستاها نابود شوند. دامداران این استان بسیاری از دام های خود را در نتیجه تلف شدن از نبود آب از دست داده اند. متاسفانه در روزهای اخیر کم آبی رودخانه کرخه مشکلات فراوانی را برای کشاورزی و دامداری مردم، حیات وحش هورالعظیم و … ایجاد کرد که انتشار تصاویر آن باعث ناراحتی‌های فراوانی شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور همچنین در این رابطه گفت: به دلیل نبود آب و بی آبی در خوزستان شاهد تلف شدن بسیاری از دام ها هستیم. این استان بدون آب است و زندگی انسان ها و دام ها را در معرض خطر بسیار جدی قرار داده است. مجتبی عالی افزود: معضل کمبود آب در خوزستان به بحرانی‌ترین مرحله رسید. بحرانی که سال‌هاست فعالان محیط زیست،‌ منتقدان، ‌دلسوزان و مردم آن را به دولت‌ها گوشزد می‌کنند و درخواست جدی برای حل بحران آب شرب و کشاورزی مردم این استان زرخیز اما پربحران دارند.

در این بین مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان می گوید: اگرچه آب به میزان کافی و مورد نظر به دست دامداران نمی‌رسد اما آب ارسالی به دامداران تا حدودی جوابگوی نیاز آن‌ها است. مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان گفت: اگرچه آب به میزان کافی و مورد نظر به دست دامداران نمی‌رسد اما آب ارسالی به دامداران تا حدودی جوابگوی نیاز آن‌ها است. جواد ابراهیمی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از دامداری‌ها در خوزستان به صورت سنتی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: وسعت خوزستان بسیار زیاد است و در غرب استان از هور تا جفیر، هویزه، شوش، رفیع و دیگر مناطق پراکندگی دامداری‌ها بسیار بالا است. وی افزود: با توجه به پراکندگی و وسعت زیاد دامداری‌ها در استان نمی‌توان آمار دقیق خسارات و تلفات وارده به دامداری‌ها بر اثر بحران آب را برآورد کرد اما به دامداران اعلام شده که با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و تشکیل پرونده نسبت به اعلام و برآورد خسارت خود اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در کنار رودخانه‌هایی که خشک شده‌اند، تعدادی استخر در هورالعظیم، حمیدیه و دشت آزادگان برای گاومیش‌ها ایجاد می‌شود تا زمانی که سطح آب رودخانه‌ها کاهش می‌یابد، آب به صورت ذخیره در آن استخرها وجود داشته باشد و برای مدتی پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

ابراهیمی ادامه داد: با باز شدن دریچه سدهای دز و کرخه و جاری شدن مجدد آب در رودخانه‌های این مناطق، آب به طرف این استخرها هدایت می‌شود تا بتوان تاحدودی مشکلات آبی دامداران این مناطق را برطرف کرد و این استخرها به عنوان یک منبع ذخیره برای مدتی باقی بمانند. وی با بیان اینکه روزانه برای حوزه حمیدیه حدود ۲۰ تا ۳۰ دستگاه تانکر آب ارسال می‌شود، گفت: خوشبختانه با ورود سپاه و بسیج به موضوع بحران کم آبی، تعدادی تانکر آب در اختیار ما قرار گرفته است و آب برای روستاها و دامداری‌هایی که آب ندارند، ارسال می‌شود.مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان گفت: اگرچه آب به میزان کافی و مورد نظر به دست دامداران نمی‌رسد اما آب ارسالی به دامداران تا حدودی جوابگوی نیاز آن‌ها است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در خوزستان با کمبود تانکر برای جابه‌جایی آب مواجه شده‌ایم، تصریح کرد: تانکر برای حمل و نقل آب در خوزستان کم است و جوابگوی نیاز نیست و در این زمینه باید از استان‌های دیگر کمک گرفته شود. هدف ما این بود که به صورت جهادی و ضربتی تعداد زیادی تانکر آب را روزانه به روستاها ارسال کنیم اما تعداد اندکی تانکر آب برای این کار در اختیار داریم. اگر استان‌های دیگر به خوزستان تانکر حمل آب ارسال کنند مشکل آب برطرف می‌شود.

وی گفت: در شرایط کنونی بسیاری از رانندگان تانکرها از شرایط سوءاستفاده می‌کنند و به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند و کرایه‌های حمل و نقل را افزایش می‌دهند؛ باید از استان‌های مجاور تانکرهای آب آن‌ها برای ما ارسال شود و اگر هر استان ۲۰ تا ۳۰ تانکر حمل آب برای خوزستان ارسال کند مشکل برطرف خواهد شد.

در همین رابطه معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه قرار است به کشاورزان و دامداران خسارت پرداخت شود، گفت: خسارت کشاورزان و دامداران در جلسه فردا در هیأت دولت مطرح و مصوب می شود. نجاتی با بیان اینکه قرار است به کشاورزان و دامداران خسارت پرداخت شود، گفت: خسارت کشاورزان و دامداران در جلسه فردا در هیأت دولت مطرح و مصوب میشود.

رضا نجاتی اظهار کرد: به دنبال شرایط به وجود آمده در استان شخص استاندار پیگیرهای جدی از مرکز داشت که منجر به حضور برخی از مسئوولان کشور در استان شد. معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به حضور مسئوولان کشوری در جلسه مدیریت بحران استانداری، گفت: پس از طرح مسائل و مشکلات مربوط به تامین آب شرب، کشاورزی و دامداران مقرر شد خسارت کشاورزانی که در چهارچوب قانون اقدام به کشت کردند همچنین دامدارانی که دام آن‌ها دچار خسارت شده پرداخت شود. نجاتی با بیان اینکه تمام موارد مطرح شده در جلسه ای طی نامه‌ای در اختیار مسئوولان گذاشته شد، بیان کرد: قرار است این موارد در جلسات هیأت دولت مطرح و مصوب شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور همچنین در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: به دلیل نبود آب و بی آبی در خوزستان شاهد تلف شدن بسیاری از دام ها هستیم. این استان بدون آب است و زندگی انسان ها و دام ها را در معرض خطر بسیار جدی قرار داده است. مجتبی عالی افزود: معضل کمبود آب در خوزستان به بحرانی‌ترین مرحله رسید. بحرانی که سال‌هاست فعالان محیط زیست،‌ منتقدان، ‌دلسوزان و مردم آن را به دولت‌ها گوشزد می‌کنند و درخواست جدی برای حل بحران آب شرب و کشاورزی مردم این استان زرخیز اما پربحران دارند.

به گفته عالی استان خوزستان یکی از پر آب‌ترین استان‌های کشور است اما این روزها مشکل کم آبی در استان خوزستان به یکی از معضلاتی تبدیل شده است. با این اتفاق گاومیش ها در حال تلف شدن هستند و تمام سرمایه دامداران این استان نابود شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور همچنین با اشاره به وضعیت صنعت دام در کشور گفت: تولید شیر خام به دلیل خشکسالی و کمبود و گرانی نهاده، ۴۰ تا ۵۰ درصد کم شده است. وی همچنین با اشاره به بحرانی بودن وضعیت تامین خوراک دام اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و نبود برنامه‌ریزی، علوفه و کاه به عراق و ترکیه قاچاق می‌شود و گاوهای باردار به دلیل کمبود خوراک دام راهی کشتارگاه می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.