صفحه اصلی / اسلایدر / عدم پرداخت کامل ۵۰ درصد دوم سود سهام
عدم پرداخت کامل ۵۰ درصد دوم سود سهام

بدقولی در واریز بخش دوم سود سهام عدالت همچنان ادامه دارد

عدم پرداخت کامل ۵۰ درصد دوم سود سهام

کسب و کار نیوز- درحالی که قرار بود پرونده واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ در دو بخش بسته شود، با عدم پرداخت سود از سوی برخی شرکت ها، پرونده مذکور سه بخشی شد تا همچنان بخشی از سود مشمولان پرداخت نشده باقی بماند. متاسفانه با وجود وعده های بسیار مسوولان مبنی بر واریز بخش دوم سود سهام عدالت، طی روزهای گذشته تنها بخشی از بخش دوم سود سهام عدالت آن هم برای برخی از سهامداران واریز شده است. بسیاری از سهامداران با انتشار مطالب در فضای مجازی خواستار پیگیری این موضوع هستند و نارضایتی بسیاری در رابطه با عدم تعهد دولت و سازمان بورس در این رابطه به وجود آمده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پیگیری ها حاکی است که دو شرکت مپنا و مخابرات ایران سود بخش دوم سهام عدالت را یا واریز نکرده اند و یا برای عده ای معدود پرداخت کامل نبوده است. رئیس سازمان بورس در همین رابطه  با بیان اینکه چند شرکت در پرداخت سود سهام عدالت با مشکل روبرو بودند و آخرین اخطارها را به آنها داده ایم، گفت: اگر این شرکت ها سود را واریز نکنند، ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت کامل پرداخت نمی‌شود. علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می گوید: واریز سود سهام عدالت به دلایل مختلفی با تاخیر روبرو شده که ضرورت دارد این اتفاقات هر چه زودتر حل و فصل شود. به گفته بیگدلی قرار بر این بود که تا قبل از تیرماه این سود به صورت کامل برای سهامداران آن واریز شود که در این زمینه بدقولی هایی بوجود آمده است.

مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این رابطه می گوید: افرادی که سود سهام عدالت تاکنون برای آن‌ها واریز نشده است نگران نباشند، این سود‌ها با رفع مشکلاتی که سبب این عدم واریز شده است برای افراد واریز خواهد شد و این سود برای هر فرد واجد شرایط محفوظ است.افرادی که تاکنون سود برایشان واریز نشده است، در ابتدا می‌توانند به سایت سهام عدالت به آدرس www.sahamedalat.ir مراجعه کنند و وضعیت خود را ملاحظه کنند. اگر مشکل حل نشد می‌توانند با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند. اگر از را‌ه‌های گفته شده نیز مشکل حل نشد، افراد می‌توانند به کارگزاری و بانک‌ها‌ی خودشان مراجعه کنند و پیگیر وضعیت دریافت سودشان باشند.

از یکشنبه شب واریز مرحله دوم سود سهام عدالت آغاز شده است اما طبق اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تمام سود سهام عدالت در این مرحله هم واریز نشد و به دلیل کوتاهی دو شرکت مخابرات ایران و گروه مپنا، همچنان ۱۰ درصد از سود سهامداران عدالت در دست این دو شرکت باقی مانده است. بعد از پیگیری‌های چند روزه و متعدد از روابط عمومی گروه مپنا، مبنی بر توضیح علت اصلی این تاخیر چند ماهه، تنها این پاسخ را دریافت کردیم: علت واریز نشدن این سود به دلیل عدم وصول مطالبات مپنا است. به محض وصول مطالبات و تامین نقدینگی این سود پرداخت می‌شود.

شرکت مخابرات ایران هم شرکت دیگری است که سود سهام عدالت را واریز نکرده است. محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات در رابطه با تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت بیان کرد: در سال‌های اخیر به طور کلی شاهد رشد حداکثری تورم، همچنین افزایش هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی فنی و غیر فنی و افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد این ارگان در جامعه بوده‌ایم. این مقام مسئول گفت: با اعلام رشد مرکز آمار مبنی بر این موضوع که کمترین رشد تورم مربوط به حوزه‌های ارتباطات و مخابرات در چند سال اخیر بوده است، عدم ترمیم تعرفه‌های بخش ثابت مخابرات ایران در طول ۱۲ سال گذشته و هم چنین متاسفانه وجود مطالبات حدود دو هزار میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران از نهاد‌های دولتی، خصوصی و مشتریان، عملا بخش سوددهی ثابت را از مدار خارج کرده است.

او در ادامه افزود: ضمن عذر خواهی از سهامداران محترم عدالت، انشاالله با تلاش حداکثری و با تعامل بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهد ترمیم تعرفه‌های بخش ثابت پس از گذشت ۱۲ سال باشیم، هم چنین با تلاش بیشتر بتوانیم مطالبات دو هزار میلیاری را وصول کنیم تا دز این صورت بتوانیم این سود را به سهامداران سهام عدالت پرداخت کنیم. علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: واریز سود سهام عدالت به دلایل مختلفی با تاخیر روبرو شده که ضرورت دارد این اتفاقات هر چه زودتر حل و فصل شود. به گفته بیگدلی قرار بر این بود که تا قبل از تیرماه این سود به صورت کامل برای سهامداران آن واریز شود که در این زمینه بدقولی هایی بوجود آمده است.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: سهامداران عدالت در کشور میلیون ها سهامدار هستند که سرنوشت آنها برای دولت و سازمان بورس باید مهم باشد. اینکه زمان های مختلفی برای واریز سود سهام عدالت که میلیون ها نفر در انتظار دریافت آن هستند اعلام می شود، موج بی اعتمادی را در کشور راه می اندازد.

اسلامی بیدگلی در ادامه به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور اشاره کرده و اظهار داشت: نیاز است تا اقداماتی در راستای توسعه بازار سرمایه انجام شود و سهم بازار سرمایه از اقتصاد کشور افزایش پیدا کند و بازار به مرزکارایی برسد. یکی از اقدامات لازم، فرهنگ سازی و افزایش سواد مالی مردم می باشد که بسیار موضوع پر اهمیتی است. برای این کار می توان از ابزارهایی که در بازارهای مالی دنیا استفاده شده مانند راه اندازی تلویزیون بورسی مانند بلومبرگ یا امثال آن استفاده کرد. از طرفی افراد تصمیم گیر و سیاست گذار نیز باید آشنایی خود را با مباحث مالی افزایش دهند و تحصیلات مرتبطی در مباحث مدیریت، حسابداری، مالی و.. داشته باشند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.