صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / وام ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی در انتظار اصلاح آئین‌نامه
وام ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی در انتظار اصلاح آئین‌نامه

وام ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی در انتظار اصلاح آئین‌نامه

در حالی که وزیر راه و شهرسازی از تصویب اعطای وام ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی در شورای پول و اعتبار خبر داده اما بانک عامل همچنان سقف قبلی وام یعنی ۱۵۰ میلیون تومان را مبنای عمل دارد.

محمد اسلامی شب گذشته (۲۱ تیر ۱۴۰۰) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره افزایش سقف تسهیلات بانکی ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گفت: تسهیلاتی که در این طرح پیش‌بینی شده به سازنده پرداخت می‌شود. میزان این تسهیلات تا سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان بود که امسال با تصویب در شورای پول و اعتبار، موفق شدیم مقدار آن را به ۲۵۰ میلیون تومان برسانیم.

وی افزود: اگر هزینه ساخت هر واحد مسکونی ۴۰۰ میلیون تومان باشد، تا سال پیش این تسهیلات حدود یک چهارم هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌داد، اما امسال این پوشش به حدود ۶۰ درصد رسیده است و این یک توان‌افزایی قابل ملاحظه برای مردم در شرایط تورمی است.

وزیر راه و شهرسازی: بازپرداخت وام طرح ملی مسکن ۲۰ ساله است

به گفته وزیر راه و شهرسازی، دوره بازپرداخت این وام ۲۰ ساله و دوران ساخت هم در آن لحاظ شده است. بنابراین هرچه ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن زودتر به اتمام برسد، متقاضیان بهره بیشتری از این تسهیلات خواهند برد.

آئین نامه طرح ملی مسکن: سقف وام مسکن ملی؛ ۱۵۰ میلیون تومان

بر اساس آنچه وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، وام طرح اقدام ملی مسکن در شورای پول و اعتبار تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود ۱۸ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که در آئین نامه طرح اقدام ملی مسکن که در ۲۳ خرداد امسال در هیئت دولت به تصویب رسید، سقف این تسهیلات همچنان ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله و نرخ سود ۱۸ درصد (برای گروه‌های کم درآمد، ۵ درصد) اعلام شده است.

به همین دلیل بانک عامل براساس آئین نامه مصوب هیأت وزیران، همچنان وام ۱۵۰ میلیون تومانی را مبنای عمل خود دارد.

وام ۲۵۰میلیون تومانی مسکن ملی در انتظار اصلاح آئین‌نامه

رقم اقساط تسهیلات ۱۵۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی

نوع وام ساخت مسکن ملی دوره بازپرداخت نرخ سود رقم اقساط
وام ۱۵۰ میلیون تومانی ۱۲ سال + ۳ سال مشارکت مدنی (دوره ساخت) ۱۸ درصد ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان
وام ۲۵۰ میلیون تومانی ۲۰ سال + دوره ساخت ۱۸ درصد ۳ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان

یک مقام مسئول بانکی: فعلاً تکلیف مشخص نیست / نمی‌دانیم ۱۵۰ میلیون بدهیم یا ۲۵۰ میلیون تومان!

یک مقام مسئول بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه بالاخره تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی به سازندگان طرح ملی مسکن (بابت هر واحد مسکونی) داده می‌شود یا وام ۲۵۰ میلیون تومانی؟ اظهار کرد: ما هم خودمان هنوز در این قضیه بحث داریم.

وی افزود: در آئین نامه مصوب هیئت دولت آمده سقف وام ساخت مسکن ملی ۱۵۰ میلیون تومان است؛ اما شورای پول و اعتبار می‌گوید این وام به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

این منبع آگاه گفت: در آئین نامه اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه آمده که اصل تسهیلات قسط بندی شود و سود آن قابل قسط بندی نیست؛ ضمن اینکه چون تسهیلات مربوط به طرح اقدام ملی مسکن مشتری محور است، در حال مذاکره ایم که آیا وام ملی مسکن هم مشمول تبصره ۱۸ مصوبه شورای پول و اعتبار شده و فقط اصل وام تقسیط می‌شود یا سود این وام هم مشمول قسط بندی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هنوز اعطای وام ۲۵۰ میلیون تومانی تأیید نشده و به همین دلیل بنده اظهارات مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی درباره ۲۵۰ میلیون تومان شدن وام مسکن ملی را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب!

به گفته این مقام مسئول بانکی، بانک عامل منتظر است تا تعارض‌های این دو مصوبه برطرف شده و سپس اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن ملی به سازندگان کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا این تعارض‌ها رفع شود؛ باید دستورالعمل اجرایی مربوطه بر اساس آئین نامه تبصره ۱۸ در شورای پول و اعتبار تدوین شود.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات جدید طرح اقدام ملی مسکن (۲۵۰ میلیون تومانی) به ۲۰ سال، مشکل نحوه بازپرداخت اصل یا سود آن برطرف شده باشد؛ اما الزام به اصلاح آئین نامه هیئت دولت همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.