صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ارز درانتظار مذاکرات
بازار ارز درانتظار مذاکرات

نوسان نرخ دلار محدود شد

بازار ارز درانتظار مذاکرات

کسب و کار نیوز- نوسان قیمت دلار در دامنه هزار تومانی و رفت و برگشت آن به کانال 24 و 25 هزار تومانی نشان می دهد فرسایشی شدن مذاکرات وین تاثیرات خود را در این بازار گذاشته است. دلار آمریکا معاملات با قیمت 24 هزار و 850 تومان و 70 تومان و پایین‌تر از نرخ عصر روز دوشنبه آغاز کرد. تحلیل‌گران، دامنه نوسان قیمت دلار در این روزها را از 24 هزار و 800 تا 25 هزار تومان عنوان کرده بودند. به طور کلی دامنه نوسان نرخ دلار در این روزها محدود شده است. علت اصلی این مسئله نیز بلاتکلیفی بازار و عدم اطمینان فعالان بازار نسبت به روند مذاکرات است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک اقتصاددان در رابطه با نوسان نرخ ارز در دامنه هزار تومانی می گوید: نوساناتی که در بازار ارز اتفاق افتاده به دلیل فرسایشی شدن مذاکرات وین است. کمیل طیبی افزود: در واقع نتیجه مذاکرات وین غیرقابل پیش بینی شده و بسیار فرسایشی است بنابراین طبیعی است که اثر آن بر روی قیمت ارز ملموس باشد. خبرهایی می رسد که ممکن است مذاکرات ممنوع شود و یا به دولت بعد منتقل شود.

وحید شقاقی، اقتصاددان نیز درباره شرایط اقتصادی کشور در دولت جدید اظهار داشت: برداشت من این است که احتمالا توافق برجام تا پایان دولت دوازدهم منعقد می‌شود. سناریو محتمل این است که برجام قبل از ورود به دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد و اگر برجام نهایی شود شاهد کاهش قیمت دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان خواهیم بود. وی ادامه داد: در ماه‌های پیش رو تا حدودی صادرات نفت افزایش می‌یابد و بخشی از درآمدهای نفتی به کشور برمی گردد. منابع ارزی بولکه شده در برخی از کشورها از جمله عراق، کره جنوبی و… آزاد خواهد شد بنابراین یک ماه آینده باید منتظر نهایی شدن برجام و کاهش قیمت دلار و آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی باشیم.

شروط دستیابی به نرخ واقعی ارز

کمیل طیبی، اقتصاددان

نوساناتی که در بازار ارز اتفاق افتاده به دلیل فرسایشی شدن مذاکرات وین است. کاهشی و افزایشی شدن نرخ دلار در دامنه هزار تومان نشان می دهد که بازار اعتماد چندانی به مذاکرات به دلیل طولانی شدن آن ندارد. همچنین شرایط مذاکرات طوری است که اخبار پخش شده از آن بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع نتیجه مذاکرات وین غیرقابل پیش بینی شده و بسیار فرسایشی است بنابراین طبیعی است که اثر آن بر روی قیمت ارز ملموس باشد. خبرهایی می رسد که ممکن است مذاکرات ممنوع شود و یا به دولت بعد منتقل شود. در این فاصله زمانی بازارساز تاثیرگذار، مانند دلالان یا واسطه ها فرصت تحرک پیدا می کنند. البته قدرت مانور زیاد نیست چراکه بخش عمده ای از متقاضیان مانند صنایع،دولتی ها و… در انتظار برای انتقال تقاضا به دولت بعدی هستند. به طور کلی ابهام در زمان برگشت به برجام و معطل ماندن آن برای تصمیم گیری در دولت بعد دامنه نوسانات را ایجاد کرده است.

از طرفی دیگر باید تاکید کرد که قیمت دلار هم تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی است و هم شاخص‌های غیراقتصادی. به عنوان مثال اینکه برجام احیا شود و تحریم‌ها برداشته شود، این‌ها بر نرخ متعادل ارزی تاثیرگذار است. فرض کنیم وقتی ما یک سیستم چند نرخی داریم، حالا اگر این سیستم چند نرخی به یک سیستم یک نرخی بشود، در جهت رسیدن به یک نرخ واقعی برای ارز، خیلی کمک می‌کند. هرچند که اگر توافق حاصل شود و دو طرف به برجام بازگردند نیز یک کاهش کوتاه مدت در نرخ ارز خواهیم داشت و قیمت دلار مجدد افزایشی خواهد شد.

شایان ذکر است که به دلیل هزینه های تمام شده بنگاهها و صنایع نرخ دلار کمتر از حد تعادل آن نیز به ضرر تولید و صنعت خواهد شد. دلار زیر ۲۰ هزار تومان ضرر بسیاری را به تولید و صنایع تحمیل خواهد کرد. چراکه هزینه ها بر اساس دلار ۲۴ و ۲۵ هزار تومانی بسته شده و اگر بانک مرکزی هم بخواهد برای ثبیت نرخ، سرکوب قیمت داشته باشد راهی اشتباه را طی خواهد کرد. کاهش دلار از حد معمول به ضرر واحدهای اقتصادی است چراکه شکاف بین قیمت فروش و تولید ایجاد می شود که به ضرر اقتصاد کشور است. برای کاهش متعادل نرخ ارز و ثبیت آن یا به عبارت بهتر برای شکل گیری نرخ ارز بهینه و واقعی در اقتصاد، استقلال بانک مرکزی باید مد نظر باشد. زیرا استقلال بانک مرکزی یعنی سیاست گذاری‌های درست اقتصادی که بر آن مبنا سیاست پولی و ارزی اتفاق می‌افتد، و هرچه این استقلال مدنظر قرار بگیرد، می‌تواند در مسیر دستیابی به نرخ واقعی ارز کمک کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.