صفحه اصلی / اسلایدر / بحران در صنعت برق
بحران در صنعت برق

کارشناسان: اصلاح اقتصاد برق، افزايش سرمايه گذاري و تقويت نيروگاه ها ضروري است

بحران در صنعت برق

کسب و کار نیوز- در حالی که فعالان صنعت انرژی دلایل قطعی های چندباره برق را از مدار خارج شدن دو نیروگاه، صادرات گاز به عراق و استخراج بیت کوین اعلام کرده اند اما مسوولان صنعت برق بر این اعتقادند که افزایش مصرف برق به دلیل گرمای بی سابقه دلیل قطعی برق در تهران است. اینکه در روز چندین بار آنهم بیشتر از دو ساعت برق در مناطق مختلف قطع می شود به طور حتم دلایلی غیر از افزایش مصرف مردم دارد. یک کارشناس حوزه برق و نیرو در این باره می گوید: در حال حاضر 9 تا 10 هزار مگاوات کمبود برق داریم که به رغم تاکیدات در برنامه های بالادستی موفق به تحقق آن نشده ایم. پیام باقری افزود: کانونهای متفاوتی مصرف کننده برق شده اند که یکی از این کانون ها استخراج کنندگان رمزارز هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فعالان صنعت برق فعالیت مافیای استخراج بیت کوین را دلیل اصلی رشد مصرف اعلام کرده اند که این بار نیز تمام تقصیرات به گردن مردم افتاده است. به هر ترتیب اعتقاد فعالان انرژی این است که علت اصلی و قطعی بی برقی، ماینرها و شبکه مافیایی استخراج رمزارز است. نه اینکه فکر کنید چند جوان و مردم عادی بیت کوین استخراج می کنند، نه، مافیایی تشکیل شده است که در حال استخراج رمزارزها هستند.

در همین زمینه دکتر شریفی یکی از متخصصان برق و نیرو می گوید: روند پرانتقاد واگذاری نیروگاه‌های دولتی به شرکتهای خصوصی و خصولتی به جای کاهش هزینه فقط اقتدار مدیریتی وزارت نیرو را کاهش داده و از طرف دیگر هم با بلاتکلیفی شرکتهای توزیع برق که بین بخش دولتی و خصوصی معلق مانده‌اند و اکثر آنها به دلیل عدم دریافت بهای واقعی برق زیان‌ده شدند انگیزه‌ای برای توسعه شبکه توزیع و ایجاد بازار خرده‌فروشی و تقویت بورس برق وجود ندارد.

به گفته شریفی، خلاصه اینکه با ۵۳ میلیارد دلار یارانه برق که همه کشور را مستقیم یا غیرمستقیم وابسته خود ساخته است، نه تداوم وضعیت موجود ممکن است و نه اقتصاد کشور در این شرایط رکود و کرونا طاقت واقعی کردن قیمت برق را دارد. به نظر می‌رسد دولت بعدی با مسیر بسیار دشواری برای حل این مشکلات روبروست‌.

این در حالی است که سخنگوی صنعت برق نیز اظهار داشته منتظر خاموشی‌های گسترده باشید. رجبی مشهدی با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز خاموشی های خارج از برنامه، تصریح کرد: به دلیل گرمای هوا، احتمالا مصرف برق از ۶۶ هزار مگاوات عبور خواهد کرد. وی افزود: در صورتی که رله های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده ای در کشور خواهیم بود. روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این میزان حتی از ۶۶ هزار مگاوات نیز فراتر رود، وجود دارد.

رجبی مشهدی ادامه داد: نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند.هم اکنون همه تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.

پیام باقری، کارشناس حوزه برق و نیرو در این باره به “کسب و کار” گفت: مشکل قطعی های برق به میزان نیروگاههایی بازمی گردد که بایستی به اندازه رشد تقاضا توانایی تولید برق داشته باشند که ندارند. باید با توجه به رشد مصرف نیروگاههای بیشتری وارد مدار شوند که این امکان تا به امروز محقق نشده است.

باقری ادامه داد: هر ساله بایستی ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار شود که نصف این مقدار وارد مدار شده و در ایام پیک مصرف در فصل تابستان با اضافه شدن بار تجهیزات سرمایشی، تولید ما جوابگوی مصرف نیست. طبق برنامه باید سرمایه گذاری انجام می شد و ظرفیت شبکه افزایش پیدا می کرد که این امر در برنامه های توسعه و بالادستی تاکید شده است. در وهله اول بحث منابع مالی برای این موضوع که البته منابع کلانی نیز است باید مد نظر قرار گرفته شود.

به دلیل اینکه در حال حاضر اقتصاد بیمار و ناترازی داریم صنعت برق نیز از این اتفاق تاثیر پذیرفته است. قیمت تمام شده برق که خود یک کالا است با قیمت تکلیفی و دستوری که برای نرخ برق تعیین می شود اختلاف دارد که نشان می دهد اصلاح اقتصاد برق باید کلید بخورد. به صورت عملی نیروگاهها قادر به وارد مدار کردن ۵۷ هزار مگاوات برق هستند که در طول روزهای گذشته ۶۵ تا ۶۶  هزار مگاوات برق مصرف شده است. نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق داریم.

کارشناس حوزه برق و نیرو ادامه داد: کانونهای مصرف دلیل کمبود برق است. یکی کانون رمزارزها هستند که در حدود ۱۰۰۰ مگاوات به صورت استخراج غیرمجاز مصرف می شود و ۳۰۰ مگاوات مربوط به رمزارزهای دارای مجوز است. در مجموع ۱۳۰۰ مگوات از این ۱۰ هزار مگاوات برق صرف استخارج رمزارز می شود که البته شاید آمارهای غیرمجازها بیشتر این باشد که نم یتوان پیگیر آنها شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.