صفحه اصلی / اسلایدر / زنگ خطر جهش دوباره نرخ ارز
زنگ خطر  جهش دوباره نرخ ارز

رشد نقدینگی و تورم در صورت احیای برجام نیز افزایش نرخ ارز را به دنبال دارد

زنگ خطر جهش دوباره نرخ ارز

کسب و کار نیوز- در حالی دلار در محدوده قیمتی 25 هزار و 200 تومان حرکت کرده است که به گفته فعالان اقتصادی نقشه دولت جدید برای دلار محدوده قیمتی 30 هزار تومان است و این تنها راه حل پیش پای دولت برای جبران هزینه ها خواهد بود. تحلیلگران بر این باورند که دولت سیزدهم به ناچار برای جبران کسری بودجه باید دلار 30 هزار تومانی را به بازار عرضه کند تا شهر سوخته ای را که از دولت دوازدهم تحویل گرفته به میزان بسیار کمی سر وسامان دهد. این اتفاق در حالی خواهد افتاد که تقصیر گرانی ارز همچنان بر گردن دولت روحانی خواهد بود و کسی در یک ماه اول سکانداری دولت سیزدهم دلار 30 هزار تومانی را از چشم دولت جدید نخواهد دید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک اقتصاددان در این رابطه می گوید: شرایطی که در یک سال اخیر بر کشور حاکم بوده این است که در تحریم به سر برده ایم و حداقل ارتباطات بین المللی را داشته ایم. این بدان معناست که تغییر خاصی در یک سال اخیر بر جریان اقتصادی و سیاسی نداشته ایم که انتظار داشته باشیم قیمت ارز روند کاهشی را دنبال کند. سهراب دل انگیزان افزود: اگر ما احیای برجام را به همراه تصویب fatf داشتیم هر کدام توانایی کاهش ۳ هزار تومانی قیمت دلار را به صورت جداگانه داشتند.

به هر ترتیب انتظارات در خصوص آینده برجام و نرخ حواله درهم علامت هایی هستند که بر قیمت دلار در بازار ارز امروز اثر گذار هستند. در اولین روز هفته، جهت قیمت دلار می تواند مشخص شود. به باور تحلیل گران فنی، برگشت اسکناس آمریکایی به بالای سطح ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی، راه را برای ورود خریداران جدید و افزایش قیمت هموار خواهد کرد. حال آنکه، نزول دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی و خصوصا شکست محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی زمینه ساز بالا رفتن فعالیت فروشندگان خواهد شد.

برخی از فعالان با توجه به توقف روند صعودی دلار و نزول قیمت حواله درهم در روز پنج شنبه، باور دارند که باید با احتیاط اقدام به خرید و فروش کرد. هم چنین احتمال آغاز دور تازه ای از مذاکرات هسته ای ممکن است خریداران را از بازار عقب ببرد. با توجه به این نکات، به نظر می رسد، بخشی از معامله گران روز شنبه را با احتیاط آغاز کنند و به مرور تصمیم بگیرند که در موقعیت خرید یا فروش قرار بگیرند.

به باور شماری از فعالان، در صورتی که نرخ حواله درهم به بالای محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی برگردد، خریداران بازار ارز داخلی نیز فعال خواهند شد. اگر حواله درهم به زیر محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومان برود، راه برای نزول به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی در بازار دلار فراهم خواهم شد. در حالی که شمار بیشتری از فعالان، معامله گران را دعوت به آرامش و احتیاط  در ابتدای هفته می کنند، دسته ای از معامله گران امیدوار به ادامه روند صعودی هستند.. این دسته از معامله گران اعتقاد دارند، بازار به دلیل احتمال احیای برجام در مسیر نزولی قرار گرفته بود و در شرایط فعلی که نشانه ای از توافق هسته ای در آینده نزدیک وجود ندارد، روش کم ریسک تر آن است که در موقعیت خرید قرار بگیرند.

سایه تورم بر بازار ارز

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

شرایطی که در یک سال اخیر بر کشور حاکم بوده این است که در تحریم به سر برده ایم و حداقل ارتباطات بین المللی را داشته ایم. این بدان معناست که تغییر خاصی در یک سال اخیر بر جریان اقتصادی و سیاسی نداشته ایم که انتظار داشته باشیم قیمت ارز روند کاهشی را دنبال کند. وضعیت کشور و اقتصاد تثبیت شده و بر اساس همین موضوع دلاری که وارد شد تنها توسط بخش خصوصی بوده و از طریق سامانه نیما وارد شده است.

دولت هم دلاری برای توزیع نداشته است و همان بخش ناچیزی هم در اختیار داشته به صورت دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده ها و مواد اولیه اختصاص داده شده است. بنابراین امسال هم تغییر شرایطی نداشته ایم. درست است که مذاکرات وجود دارد و در جریان است اما خبرهای خوبی از آن منتشر نمی شود و طولانی شدن فرآیند انتظارات را تغییر داده است. ابتدای سال پیش بینی این بود که هرچقدر که تورم در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم تورم در قیمت دلار هم داشته باشیم. با این دید انتظار بر این بود که دلارهم رشد نسبی همراستا با تورم داشته باشد که افزایش قیمت دلار همراستا با قیمت تورم سیستمی جدا از اقتصاد نیست. اما اگر ما احیای برجام را به همراه تصویب fatf داشتیم هر کدام توانایی کاهش ۳ هزار تومانی قیمت دلار را به صورت جداگانه داشتند. یعنی ۶ هزار تومان در مجموع با تصویب fatf و به نتیجه رسیدن برجام از قیمت دلار کم می شد. اما این اتفاق نیز نخواهد افتاد چراکه تحقق این دو مقوله در هاله ای از ابهام و ناامیدی قرار گرفت.

هرچند عدم ثبات نرخ ارز و قیمت عوامل تولید هم موجب می شود که نااطمینانی از آینده به وجود بیاید که همین نااطمینانی درصدی به تورم می افزاید. تسهیلات و وام های بانکی به مردم، شرکت ها و حتی دولت، فروش اوراق مشارکت، خلق پول بدون پشتوانه و جایگزین شدن بانک مرکزی در مقابل بدهی دولت به بانک های تجاری که هرسه به قانون های غلط تامین مالی بودجه، قانون بانک داری تجاری غلط و قانون بانکداری مرکزی ناکارآمد دست به دست هم می دهند و خلق نقدینگی وحشتناک می کنند. هرسال که جلو می رویم بدتر و بدتر می شود و سلطه نا کارآمدی در نظام پولی ایجاد می کند. این باعث می شود شمابا یک نرخ تورم بالایی بیش از ۵۰ درصد رو به رو شوید و رشد نرخ ارز نیز با توجه به این اتفاقات غیرقابل پیشگیری است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.