صفحه اصلی / اسلایدر / انتظارات معیشتی از دولت جدید
انتظارات معیشتی از دولت جدید

معیشت مردم در دولت سیزدهم چگونه رقم خواهد خورد؟

انتظارات معیشتی از دولت جدید

کسب و کار نیوز- با مشخص شدن نتیجه انتخابات و برگزیده شدن ابراهیم رئیسی به سمت رئیس دولت سیزدهم انتظار این است که در وهله اول برای بهبود معیشت مردم راهکارهایی ارایه و اجرایی شود. تمامی نامزدهای ریاست جمهوری قول پرداخت یارانه بیشتر را در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور دادند اما آیا دولت سیزدهم با پرداخت یارانه بیشتر، وام ها و تسهیلات می تواند 60 میلیون نفر را که به زیر خط فقر رفته اند نجات دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک اقتصاددان در این رابطه می گوید: با توجه به اینکه در شرایط امروزی ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند پرداخت یارانه ضروری است. پرداخت یارانه به دو تا سه دهک اول جامعه حیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند. مرتضی افقه افزود: اما در بلندمدت دولت جدید باید به دنبال رونق اقتصادی باشد. دستیابی به موارد اشاره شده نیازمند آن است تا در ابتدا کنترل تورم و کاهش فقر مورد توجه قرار گیرد. پرداخت یارانه در بلندمدت گداپروری را باب می کند و اصل پرداخت یارانه برای افرادی است که به واقع توانایی کار کردن ندارند.

این در حالی است که اکثر مردم احساس بدی از وضعیت معیشت خود در ۵ سال گذشته داشتند، ۸۷.۲ درصد مردم خواستار نظارت زیاد و خیلی زیاد دولت در اقتصاد ایران هستند. حدود دو سال پیش وزارت رفاه اعلام کرد که حدود ۶۰ میلیون مشمول دریافت سبد حمایتی هستند. این به معنای آن است که متاسفانه حدود ۷ دهک جامعه نیازمند و زیرخط فقر هستند. اگر این آمار درست باشد یعنی به ۷ دهک اول باید یارانه تعلق بگیرد.

به عقیده کارشناسان اقتصادی در حال حاضر در شرایطی هستیم که اگر تحریم‌ها لغو نشود، دولت نمی‌تواند همین پرداخت‌های یارانه‌ای را هم انجام دهد چراکه بودجه‌ای ندارد. بخش قابل توجهی از بودجه‌ امسال از طریق استقراض‌ها تامین می‌شود که اگر این استقراض‌ها از بانک مرکزی باشد، احتمالا باعث افزایش نرخ تورم و بدتر شدن وضعیتِ اقشار ضعیف جامعه خواهد شد.

امید دولت سیزدهم به لغو تحریم ها

مرتضی افقه، اقتصاددان

با توجه به اینکه در شرایط امروزی ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند پرداخت یارانه ضروری است. پرداخت یارانه به دو تا سه دهک اول جامعه حیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند. البته منابع تامین یارانه در دولت جدید مورد ابهام است. شرایط دولت فعلی بسیار وخیم است و تامین منابع برای پرداخت یارانه در دولت سیزدهم از ابهامات بوده و محل تامین آن جای سوال دارد. بنابراین در کوتاه مدت پرداخت یارانه باید ادامه پیدا کند و این موضوعی نیست که بخواهیم به صرف اینکه منابع ناچیز است از ادامه پرداخت آن صرف نظر کنیم. دولت امروز چیزی ندارد و دولت جدید برای تامین منابع هر طرح و برنامه ای با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

اما تنها امکانی که برای دولت جدید برای تامین منابع می تواند قابل تحقق شود نتیجه بخش بودن مذاکرات وین است. با به سرانجام رسیدن مذاکرات وین و لغو تحریم ها در وهله اول منابع ارزی بلوکه شده در دیگر کشورها که به روایت آمار ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است، آزاد خواهد شد و دست دولت در این مورد باز می شود. این اتفاق خوش شانسی دولت جدید خواهد شد تا زیر بار مشکلات نبود منابع گرفتار نشود.

بنابراین در شرایط فعلی، لغو تحریم‌ها خیلی مهم است. چون تحریم‌ها اقتصاد کشور را له کرده اند. اما همانطور که اشاره شد برداشتن تحریم شرط لازم است و نه کافی. با لغو تحریم‌ها پول‌های زیادی آزاد می‌شود و همین پول‌ها دست دولت را برای انجام برخی از کارها بازمی‌کند. البته تمام این موارد باید در کنار به سرانجام رسیدن موضوع fatf باشد. اگر ایران به این این لیست وارد نشود نمی توان بر تحقق دیگر موارد ذکر شده امید داشت. قانون مبارزه با پولشویی به نوعی کلید ورود به روابط با دنیاست.

اما در بلندمدت دولت جدید باید به دنبال رونق اقتصادی باشد. دستیابی به موارد اشاره شده نیازمند آن است تا در ابتدا کنترل تورم و کاهش فقر مورد توجه قرار گیرد. بنابراین باید به امر تولید ملی به اضافه تولید درآمد پرداخته شود و البته مدنظر داشت که تنها افزایش تولید ملی برای حل مشکلات اقتصادی کفایت نخواهد کرد و اینکه موارد فوق چگونه درمسیر هدایت قرار گیرد، بسیار اهمیت دارد.

از سوی دیگر پرداخت یارانه در بلندمدت مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. پرداخت یارانه در بلندمدت گداپروری را باب می کند و اصل پرداخت یارانه برای افرادی است که به واقع توانایی کار کردن ندارند. دولت جدید می بایست در بلند مدت تحولات ساختاری ایجاد کند و در انتخاب و انتصاب مدیران که ناکارآمدی ایجاد کرده اند نیز باید تغییر ایجاد کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.