صفحه اصلی / اسلایدر / انفجار قیمت گوشت قرمز برای تیر و مرداد!
انفجار قیمت گوشت قرمز برای تیر و مرداد!

قیمت گوشت قرمز از ۱۵۰ هزار تومان گذشت

انفجار قیمت گوشت قرمز برای تیر و مرداد!

کسب و کار نیوز- اخیرا قیمت هر کیلو گوشت قرمز به 150 هزار تومان رسیده است. در این بین همواره در میادین میوه نو تره بار شاهد تشکیل صف های طولانی برای خرید گوشت به نرخ دولتی هستیم. هر چند نرخ ها در مراکز عرضه دولتی گوشت نیز دست کمی با قیمت های بازار آزاد ندارد اما در شرایط کنونی پرداخت 10 الی 20 هزار تومان کمتر هم برای مردم غنیمت است. مردم ساعت‌ها در این صف‌ها برای دریافت این ماده غذایی با قیمتی کمتر از بازار به انتظار می‌ایستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در تشریح دلایل گرانی گوشت قرمز می گوید: نهاده های دامی اصلی ترین متهم گرانی گوشت در ماههای اخیر هستند. گرانی این نهاده ها و توزیع نابسامان آنها موجب شده دامداران برای نگهداری دام های خود هزینه های بسیاری را متحمل شوند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران افزود: اینکه اعلام می کنند مازاد دام در کشور داریم خبری کذب است و برخی سودجویان برای درآمدزایی بیشتر این اخبار را منتشر می کنند. این افراد برای صادرات دام و برای پول بیشتر اقدام به نشر اکاذیب کرده اند.

افزایش قیمت گوشت قرمز در حالی اتفاق افتاده که اتحادیه قصابان نیز خواستار افزایش قیمت گوشت قرمز هستند. بهانه‌هایی همچون کمبود دام، خشکسالی و کمبود نهاده‌های دامی در زنجیره تولید و عرضه گوشت قرمز دخالت دارند اما گرانی های چندین باره این کالا به طور حتم به این دلایل نیست. فعالان بازار معتقدند که این افزایش قیمت، دلایل متعددی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به تشدید روند قاچاق دام به کشورهای همجوار ایران و افزایش نرخ خوراک دام اشاره کرد.

در همین زمینه رئیس اتحادیه قصابان استان تهران می گوید: برای حل این مشکل واینکه هر قصابی، گوشت را به قیمت متفاوتی عرضه نکند و نابسامانی قیمتی بازار مرتفع شود بار‌ها با مسئولین مربوطه نامه نگاری کرده ایم، اما آن‌ها هیچ اعتنایی به این دعوت‌ها نکردند. ملک ادامه داد: زمانی که خشکسالی در کشور وجود دارد و نهاده‌های دامی نیز افزایش قیمت داشته و قاچاق دام هم وجود دارد نمیتوان انتظار داشت که قیمت گوشت افزایش نیابد.

ملک ثابت با اشاره به اینکه اتحادیه بار‌ها به مسئولین در مورد کمبود گوشت و افزایش قیمت هشدار داده بود اظهار داشت:با روند فعلی که در کشور وجود دارد باید آمادگی یک انفجار قیمتی در زمینه گوشت قرمز برای ماه تیر و مرداد را داشت، زیرا در این زمان تقریبا دیگر گوسفندی در کشور وجود نخواهد داشت.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در گفت و گو با “کسب و کار” در رابطه با روند گرانی گوشت و دلایل تاثیرگذار بر آن گفت: گرانی گوشت متاثر از چندین عامل است که در ماههای اخیر شاهد آن هستیم. افزایش قیمت نهاده های دامی و کمبود آن موجب شده تا قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: روند رو به رشد قیمتی گوشت قرمز موجب شده تا بسیاری از مردم توانایی خرید آن را نداشته باشند. این در حالی است که عده ای سودجو اخباری در رابطه با وجود مازاد دام در کشور منتشر می کنند. مازاد دام نداریم و هدف این افراد برای انتشار اخبار دروغین به جهت سودآوری حاصل از صادرات است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران افزود: صادرات دام به دلیل رشد نرخ ارز به حاشیه ایران رونق گرفته است و بسیاری از افراد سودجو در حالی صادرات را انجام می دهند که مازاد دام در کشور نداریم.

ملکی در رابطه با تاثیر گرانی گوشت بر کاهش مصرف آن توسط خانوارها نیز توضیح داد: در حال حاضر استاندارد جهانی برای مصرف این کالای اساسی در دنیا سالانه ۵/۱۲ کیلوگرم به ازای هر فرد است. اما در ایران به دلیل گرانی این کالا مصرف گوشت به زیر حد استاندارد رسیده است. هر نفر در ایران سالانه ۵/۸ کیلوگرم گوشت مصرف می کند که بسیار پایین تر از حد استاندارد آن است. نکته حائز اهمیت این است که باز هم در همین مصرف زیر استاندارد نیز دهک های پایین حضور ندارند و آمار مصرف مربوط به دهک های بالای جامعه است.

ملکی با بیان اینکه گرانی دلار باعث افزایش قاچاق دام شده است اظهار کرد: اگر دلار ارزان شود میزان قاچاق به طور قطع کاهش می یابد و کمک می کند تا قیمت گوشت هم کاهش یابد و حتی ممکن است که بتوانیم واردات گوشت هم انجام دهیم که در آن حالت بازار عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.