صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت واقعی ارز، ۱۱ تا ۱۷ هزارتومان است/ ارز ۴۲۰۰ درست‌ترین تصمیم بود
قیمت واقعی ارز، ۱۱ تا ۱۷ هزارتومان است/ ارز ۴۲۰۰ درست‌ترین تصمیم بود

ربیعی:

قیمت واقعی ارز، ۱۱ تا ۱۷ هزارتومان است/ ارز ۴۲۰۰ درست‌ترین تصمیم بود

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ درست‌ترین تصمیم بود، گفت: قیمت فعلی ارز واقعی نیست، قیمت ارز بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان می‌ایستد. تورم کاهش پیدا می‌کند، قیمت کالای وارداتی با توجه به کاهش قیمت ارز کاهشی می‌یابد.

به گزارش کسب و کار، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت: امروز و فردای ما در گرو حفظ صندوق رای با مشارکت حداکثری است. در صورت مشارکت غیر حداکثری دولت برای حل مشکلات داخلی و خارجی با مشکل روبه‌رو خواهد بود. در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم ‌تنیده داخلی و خارجی، دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، ‌مشارکت، امری حیاتی است.

وی با اشاره به انتقاداتی که از دولت می‌شود، خاطر نشان کرد: آنچه در این روزها در گفتگوهای سیاسی به چشم نمی‌خورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخی‌ها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا است. پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز، در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیده‌های منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان توده‌های در مرز استیصال می‌شود بطور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت زیر سوال می‌بردند.

ربیعی خاطر نشان کرد: ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم. آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی‌سابقه و انزوای مطلق در عرصه بین‌المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود.

وی افزود: تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳ ، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود و هنوز توافق هسته‌ای به سامان نهایی نرسیده بود.

سخنگوی دولت گفت: در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶، یکی از دوران‌های طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سال‌های ۹۳ تا ۹۶ ، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.

وی ادامه داد: متوسط صادرات نفتی در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیارد دلار بوده است. چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانه ای دسترسی نداشتیم؟

ربیعی گفت: متوسط صادرات غیرنفتی در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیارد دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴ سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده ؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می کنید؟ سوال این است که چرا نمی گویند چرا از آن عدد به این عدد رسیدیم؟

وی افزود: چرا بی انصاف‌ها نمی‌گویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده‌ام. شما بر رنج مردم سوار شده‌اید و در تشریح علت، آدرس غلط می‌دهید و حتی بعضی‌ها، خود، علت ماجرا هستند.

به برجام پایبند می‌مانیم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چه تضمینی در صورت احیای برجام از سوی دولت بعدی ایران وجود دارد گفت: ایران طی سال‌های گذشته که دولت آمریکا از برجام بطور یکجانبه خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی تازه‌ای را بر خلاف مقررات و تعهدات خود علیه ایران وضع کرد، نشان داده است که تحت هر شرایطی به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است.

وی ادامه داد: برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات و توافقات بین‌المللی خود دارد، ایران تاکنون از هیچ یک از توافق‌های بین‌المللی خارج نشده و تعهداتش را نقض نکرده است.

ربیعی گفت: تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم‌گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخبص مصلحت نظام است.اما تایید می‌کنم که امید به تصویب لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو در صورت احیای برجام تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ارز ۴۲۰۰ درست‌ترین تصمیم بود

ربیعی افزود: در نظرگرفتن ارز ترجیحی، در آن شرایط درست‌ترین تصمیم‌گیری بود. در تحریم با دیدن همه متغیرها و واقعیت‌ها و قصد خارجی از سوی دولت ترامپ برای شوراندن مردم، کسی نمی‌تواند تصمیم‌گیری ساده‌اندیشانه کند و ما هم می‌دانستیم که ارز ۴۲۰۰ مشکلاتی دارد اما منتقدین بگویند که اگر آنها جای این دولت بودند، چگونه می‌توانستند در آن شرایط و آن روزها از تلاطم روزانه قیمت ها و طرح ونزولایی کردن ایران ژیشگیری کنند. اتفاقا در حفظ قیمت کنند؟

سخنگوی دولت گفت: کاش پاسخ می‌دادند شما در زمان تحریم، فقدان سرمایه‌گذاری خارجی، بی‌ثباتی سرمایه‌گذاری در داخل، عدم تعادل ارز، چگونه پروژه‌های اقتصادی بزرگ را طراحی کرده و ایجاد اشتغال می‌کردند؟

واکسیناسیون در جریان است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا گفت: مثل هفته‌های گذشته واکسیناسیون در جریان است و البته تا رسیدن به نقطه هدف، یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسن، این روند ادامه خواهد یافت. برنامه دولت واکسیناسیون ۱۳ الی ۱۵ میلیون نفر از طریق واردات بوده که با این وصف میزان فوت‌های ناشی از کرونا به شدت کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده و اتخاذ استراتژی به موقع و به هنگام و آینده نگر مبنی بر توجه به تولید داخلی همراه با واردات، مطمئنیم که تولید واکسن داخلی با تایید سازمان‌های مرتبط به چرخه واکسیناسیون وارد خواهد شد و ایران جزو کشورهای با واکسیناسیون بالا قرار خواهد گرفت و به امید خدا دو واکسن پاستور و برکت در آستانه ورود به نظام سلامت هستند.

ربیعی گفت: همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی قرار بود محموله‌ای شامل ۳ میلیون دز واکسن وارد کشور شود اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد که تصمیم گرفته شد به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال تکمیل شود تا این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند. در حال حاضر تامین و توزیع واکسن و روند واکسیناسیون در روزهای اخیر و هفته های آتی معطوف به انجام دز دوم واکسیناسیون افراد است و فعلا واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی به محض ورود واکسن مطابق برنامه انجام خواهد شد.

قیمت فعلی ارز واقعی نیست

سخنگوی دولت در مورد قیمت دلار در این دولت گفت: قیمت فعلی ارز واقعی نیست، قیمت ارز بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان می‌ایستد. تورم کاهش پیدا می‌کند، قیمت کالای وارداتی با توجه به کاهش قیمت ارز کاهشی می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا فرصتی به دولت برای پاسخ به اتهام‌زنی‌ها در جریان مناظرات روز شنبه داده شده گفت: بله. براساس قانون علاوه بر سازمان صداوسیما و کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی انتخابات موظف هستند فرصت مقتضی برای هر شخصی از جمله دولت تمهید کنند. این جانب هفته گذشته از سازمان صداوسیما درخواست کردم و پس از مناظرات نیز این نامه را تکرار کردم. دیروز هم طی نامه‌ای به صداوسیما و وزارت کشور موارد اتهامی را ارسال کردم.

وی افزود: مگر می‌شود مسائلی همچون علت افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، عدم تعادل در بازار قیمت‌ها، کاهش سطح زندگی مردم و فساد را بدون تاثیر تحریم بررسی وتحلیل کرد. معلوم است با انکار اثر تحریم، تحلیل نادرست به دست می‌آید.

ربیعی گفت: استفاده می‌کنم از نوشته یکی از تحلیل‌گران ایرانی، تحریم و لیست سیاه FATF یعنی بازار سیاه؛ یعنی صرافی به جای بانک؛ یعنی پول نقد به جای تراکنش رسمی و ثبت شده؛ یعنی کمبود کالای اساسی، یعنی تشکیل باند قاچاق، یعنی انحصار؛ تحریم یعنی واردات به چند برابر قیمت، یعنی دلال، یعنی واسطه، یعنی پورسانت؛ یعنی ارائه خدمات اساسی به چند برابر قیمت؛ تحریم یعنی اضطراب در اذهان عمومی، یعنی احتکار؛ یعنی اولویت‌بندی کالا، یعنی ارز دولتی برای کالای اساسی، یعنی ثبت‌ِ سفارش صوری؛ یعنی کاهش چشم‌گیر درآمدهای دولت، یعنی حقوق معوقه؛ تحریم یعنی فرسایش، یعنی تحلیل تدریجی دیوان‌سالاری؛ تحریم یعنی سیر در فضای اضطراب و اسثتنا؛ یعنی خوره به جان و تار و پود بوروکراسی؛ تحریم یعنی سهمیه‌بندی،یعنی سهم‌خواهی،یعنی سهم‌فروشی؛ یعنی رخنه کردن کاسبان تحریم در بافت قدرت، یعنی تخطئه کسانی که با تحریم مبارزه می‌کنند،یعنی لابی‌گری برای حفظ رقیب در لیست سیاه وزارت دارایی آمریکا، یعنی کارشکنی،یعنی مبارزه با شفافیت؛ تحریم یعنی فساد ناگزیر؛ یعنی فساد سیستمیک. چگونه می‌شود از مبارزه با فساد سخن گفت به تحریم و FATF نپرداخت.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.