صفحه اصلی / اقتصادی / کشور با کمبود تولید برق مواجه است/ همه باید صرفه جویی کنند
کشور با کمبود تولید برق مواجه است/ همه باید صرفه جویی کنند

کشور با کمبود تولید برق مواجه است/ همه باید صرفه جویی کنند

کسب و کار نیوز- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت:در حال حاضر ۱۰ هزار مگاوات کمبود تولید برق در کشور وجود دارد که ۶ هزار مگاوات آن مدیریت شده و چهار هزار مگاوات دیگر آن نیاز به جبران دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، هیوا لهونیان اظهار کرد: شرایط موجود کشور در زمینه خشکسالی، کم آبی و کمبود تولید برق، زندگی اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار داده و شرکت برق در تلاش است تا با عملکرد هوشمندانه و بهره مندی از ظرفیت های موجود آسیب ها و تنش ها را به حداقل برساند.

وی افزود: در سال گذشته مجموعه اقدامات مهمی صورت گرفت که از جمله می توان به پروژه های حوزه زیر ساخت، استمرار تولید و افزایش کیفیت برق، ارتقاء سیستم سنجش برق و افزایش کیفیت ولتاژ و تنظیم بهینه سازی و استانداردسازی کیفیت برق تولیدی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، با بیان اینکه شرکت برق وظیفه توزیع را بر عهده دارو و در راستای تولید هیچ تعهدی ندارد، عنوان کرد: توازن بین برق تولیدی و مصرفی باید همیشه برقرار باشد، چرا که در غیر این صورت اتفاقات و مشکلاتی پیش می آید که موجب تنش در تولید و مصرف می شود.

وی عمر شبکه های روستایی استان را نامطلوب و بیش از ۳۸ سال ارزیابی کرد و ادامه داد: از سال گذشته در زمینه اصلاح و بهینه سازی شبکه، طرح بزرگی هدف گذاری شده که طی آن ۲۰۰۰کیلومتر اصلاح و بهینه سازی  فشار ضعیف استان و تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خود نگهدار انجام شده که این میزان به دلیل یکسری مشکلات از جمله عدم تامین کالای مورد نیاز بر اثر تحریم ها کمتر از تعهد صورت گرفته بوده است.

لهونیان اعلام کرد: در مجموع این اقدامات طی سال گذشته، ۱۴۰۰کیلومتر کار تبدیل شبکه انجام گرفته و هدف گذاری شده که تا پایان امسال، کل شبکه استان معادل ۶۰۰۰ کیلومتر به کابل خودنگهدار تبدیل شود.

وی عنوان کرد: پتانسیل سرقت در حاشیه سنندج زیاد است و بر همین اساس تبدیل شبکه در این شهرستان در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با بیان اینکه بخشی از انرژی استان در فصل زمستان به دلیل مشکل گاز، تولید و مدیریت بار با مشکل مواجه شد و اثر منفی بر انجام پروژه گذاشت عنوان کرد: تلاش می شود تا کمبودهای موجود در سر راه این پروژه به حداقل برسد، چرا که اتمام این پروژه اثرات مثبت زیادی از جمله کاهش سرقت و افزایش کیفیت خدمات به مردم، به ویژه به صورت غیر حضوری دارد.

وی به انجام ۸۴ خدمت در استان کردستان طی سال گذشته خبر داد و گفت: رویکرد اداره برق این است که مشترکین باید با بهره مندی از تکنولوژی های روز حداکثر بهره مندی را از خدمات شرکت برق داشته باشند.

لهونیان به مکانیزه شدن فعالیت های شرکت برق اشاره و عنوان کرد: بهره مندی از فرآوری و دیتاهای روز دنیا نیازمند دانش روز است که شرکت برق برای ادامه حیات خود در این راستا با گذراندن دوره های آموزش محور، دانش محوری و استاد محوری و بهره مندی از خلاقیت و نوآوری باید از دنیای سنتی خارج شده و به سمت پیشرفت حرکت کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان ادامه داد: وزارت نیرو در قالب یک برنامه ۵ساله در نظر دارد که اصلاح و بهسازی شبکه برق فشار ضعیف ۱۰ هزار روستا را انجام دهد که سهم استان از این میزان ۴۲۰روستا با نیاز ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی بیان کرد: درآمد از محل فروش انشعاب در سال های گذشته به بیش از  ۹۰میلیارد نمی رسید، اما طی دو سال گذشته بالغ بر ۵۱۲ میلیارد تومان پروژه و تامین اعتبار و کار تعریف شده است.

لهونیان مدیریت بحران کمبود برق را از وظایف اصلی شرکت توزیع برق ذکر و بیان کرد: نیروگاه های استان در فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز کار فشرده انجام می دهند و بعد از آن وارد دوره تعمیر و آماده شدن برای فصل بهار آینده می شوند، اگر به هر دلیلی در فصل زمستان دچار مشکل شوند تولید برق با مشکل مواجه خواهد شد که متاسفانه طی سال گذشته نیروگاه های استان با مشکل مواجه شد.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا حدود هزار مگاوات مصرف برق در کشور افزایش می یابد بیان کرد: امسال کم آبی، خشکسالی و گرما رکورد دار نیم قرن اخیر است و این امر مشکلات زیادی به وجود آورده و تولید برق را با مشکل مواجه می کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۰۰۰ مگاوات کمبود تولید برق وجود داشته که با برنامه ریزی درست مدیریت شد و این از افتخارات شرکت برق است اعلام کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار مگاوات کمبود تولید برق در کشور داریم که ۶ هزار مگاوات آن مدیریت شده و چهار هزار مگاوات دیگر نیز نیازمند جبران است.

لهونیان ادامه داد: امسال به دلیل خشکسالی، کم آبی و افزایش دما بیش از ۵۰ درصد از نیروگاه های برق آبی را در اختیار نداریم و علاوه بر این پدیده هایی همچون ارزهای دیجیتال و انشعاب های غیر مجاز عمق بحران را دو چندان کرده است.صنعت برق در صدد مدیریت این بحران آمده است و بالغ بر ۱۰هزار مگاوات کمبود تولید را باید جبران کند تا در فرآیند تولید آسیب جدی وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: استان کردستان ۶۸۳۰۰۰۰ اشتراک دارد و ۹۴درصد مشترکین آن خانگی و تجاری است که اگر هر خانوار ۱۰۰وات صرفه جویی کند خاموشی ها به حداقل می رسد و تحقق این امر مستلزم فرهنگسازی و اطلاع رسانی رسانه ها است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان مصرف برق کل ادارت استان کردستان را ۱۰ مگاوات اعلام کرد و یادآور شد: یکی از کارهای موثر در سطح ملی، خارج کردن ادارات در ساعت اوج پیک از مدار با کاهش ساعت کاری است که امید است در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی تاکید کرد که سیستم سرمایشی ادارات بار مصرفی زیادی دارد که اگر کنترل نشود، برق ادارات قطع خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.