صفحه اصلی / اسلایدر / سایه تردید بر بازار سکه
سایه تردید بر بازار سکه

هیجانات بازار سکه را صعودی کرد

سایه تردید بر بازار سکه

کسب و کار نیوز- در حالی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار رشدی بیش از ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کرد که کارشناسان بازار طلا رشد همزمان بهای طلا در بازارهای جهانی و همچنین قیمت دلار در بازار داخلی را عامل رشد ناگهانی قیمت سکه عنوان کرده اند. یک کارشناس اقتصادی در تشریح دلایل گرانی سکه در روزهای اخیر گفت: دلایلی که می توان برای افزایش قیمت سکه مطرح کرد عبارتند از اینکه تصور می شد دست یافتن به توافق حداقلی در زمان باقی مانده دولت کنونی محرز است و بازار سکه و ارز بر خلاف روند جهانی و البته متغیرهای کلان اقتصادی پیش رفتند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، ساسان شاه ویسی افزود: اما جریان انتخابات و احراز صلاحیت ها موجب به هم خوردن تصورات ایجاد شده شد. پذیرش همتی، رئیس کل بانک مرکزی و احراز سیاسی وی برای تصدی پست ریاست جمهوری از یک سو و خبر برکناری وی از سوی دیگر موجب شد تا قیمت ارز افزایش یافته و بازار سکه نیز از این افزایش قیمت تاثیر بپذیرد.

رشد قیمت‌ها در حالی ادامه دارد که رئیس کل بانک مرکزی وعده بازگشت آرامش را داده است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند دلیل مهم افزایش قیمت‌ها در شرایط فعلی کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیرکاهش قیمت نفت از یک سو و تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران از سوی دیگر است.

در عین حال شیوع کرونا سبب شده برخی کارشناسان و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی احتمال کاهش درآمدهای مالیاتی را نیز مطرح کنند که انتظاری دور از ذهن نیست. هزینه‌های مهار بیماری کرونا از یک سو و هزینه‌های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی از سوی دیگر نیز فشار بالایی را متوجه بخش هزینه ای اقتصاد کرده است. همتی می‌گوید: محاسبات و برآوردهای اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می‌شود. همانطور که قبلا گفتم شرایط دشوار است اما در حال بهبود بوده و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است. باید منتظر ماند و دید برگشت قیمت‌ها در بازار چه زمانی آغاز می‌شود.

رسیدن بهای دلار به ۲۳ هزار و ۴۶۰ تومان سبب شد بهای سکه با افزایش ۵۶۵ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برسد. به این ترتیب بهای هر قطعه سکه امامی به حدود یک ماه قبل بازگشته است. بهای هر گرم طلا نیز افزایشی بیش از ۳۳ هزار تومان را شاهد بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به قیمت یک میلیون و ۸۰ هزار تومان معامله شد.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با رشد سیصد هزار تومانی قیمت به حدود ۱۰ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسید. همچنین بهای نیم سکه ینز با افزایشی ۲۲۰ هزار تومانی به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه نیز با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی به ۴ میلیون و ۲۵ هزار تومان رسید. سکه گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان معامله شد.

ناامیدی بازار سکه از توافق وین

ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی

روند افزایشی قیمت ها در بازارهای مالی بخصوص دلار و به دنبال آن سکه به دلیل تاثیر انتخابات پیش رو و البته شرایط سیاسی موجود است. البته نباید افزایش قیمت انس طلای جهانی را نیز فراموش کنیم. پیش بینی فعالان جهانی بازار طلا بر این بوده که قیمت انس جهانی از ۲ هزار دلار نیز عبور خواهد کرد. اما چرا در هفته های اخیر واکنش بازارها به روند جهانی نرخ طلا و ارز تاحدودی برعکس بوده است.

بازار طلا در ایران در قیاس با بازار طلا در بسیاری از کشور‌های دیگر، تفاوت‌های عمده دارد، از سویی وضعیت کلان اقتصادی ما هم ایجاب می‌کند که برای انجام هرگونه اصلاح ساختاری در اقتصاد، باید متوجه این نکته باشیم که به کدام سمت می‌خواهیم حرکت کنیم. در حال حاضر، عمده بازار‌های کشور به حداکثر رشد خودشان رسیده‌اند و به همین دلیل، اصلاح ساختاری در بازار‌ها باید با حداکثر ملاحظه صورت بگیرد تا وضعیت در بازار‌هایی که همین حالا هم فاقد کشش و شفافیت هستند، بدتر از این نشود.

دولت در دو سال گذشته زمانی که سکه ۴ میلیون تومان قیمت داشت، به بهانه انجام معاملات سفته‌بازانه، بازار آتی سکه را تعطیل کرد، اما حال بعد از گذشته مدت‌ها از این تصمیم، امروز سکه تمام بیش از ۱۰ میلیون تومان داد‌وستد می‌شود، بنابراین با اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی نباید به سمت اوضاع را پیچیده‌تر کرد.

اما دلایلی که می توان برای افزایش قیمت سکه مطرح کرد عبارتند از اینکه تصور می شد دست یافتن به توافق حداقلی در زمان باقی مانده دولت کنونی محرز است و بازار سکه و ارز بر خلاف روند جهانی و البته متغیرهای کلان اقتصادی پیش رفتند. همچنین پاسخ منفی بازار سوداگری داخل به ظرفیت های ایجاد شده و ایجاد بسترهای موازی و رقابتی مانند رمزارزها هم موجب شد تا کاهش قیمت سکه را داشته باشیم.

اما جریان انتخابات و احراز صلاحیت ها موجب به هم خوردن تصورات ایجاد شده شد. پذیرش همتی، رئیس کل بانک مرکزی و احراز سیاسی وی برای تصدی پست ریاست جمهوری از یک سو و خبر برکناری وی از سوی دیگر موجب شد تا قیمت ارز افزایش یافته و بازار سکه نیز از این افزایش قیمت تاثیر بپذیرد. از سوی دیگر از روز دوشنبه به علت بازگشایی بازارهای جهانی به طور قطع یک تاثیرپذیری دیگری از بازارهای جهانی را در بازار ارز و سکه خواهیم داشت. بازارسازی جدید در نرخ ها و قیمت ها از فردا هم مزید بر علت افزایش قیمت سکه خواهد شد. بنابراین روند فزآینده قیمت سکه تا آخر هفته جاری ادامه خواهد داشت.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.