صفحه اصلی / اسلایدر / مدیریت نرخ ارز در یک اتاق دربسته امکان‌پذیر نیست/باید بخش خصوصی واقعی را به‌جای خصولتی‌ها مدنظر قرار دهیم.
مدیریت نرخ ارز در یک اتاق دربسته امکان‌پذیر نیست/باید بخش خصوصی واقعی را به‌جای خصولتی‌ها مدنظر قرار دهیم.

در دیدار ابراهیم رئیسی با فعالان اقتصادی چه گذشت؟

مدیریت نرخ ارز در یک اتاق دربسته امکان‌پذیر نیست/باید بخش خصوصی واقعی را به‌جای خصولتی‌ها مدنظر قرار دهیم.

ابراهیم رئیسی، کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم با حضور در جمع فعالان اقتصادی در ساختمان اتاق ایران به تشریح برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد پرداخت.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران، اتاق ایران در طرحی مشترک با اتاق‌های اصناف و تعاون بستری را فراهم کرده تا کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، برنامه‌های اقتصادی خود را در میان فعالان بخش خصوصی تشریح کنند. در این راستا ابراهیم رئیسی به عنوان نخستین کاندیدا در جمع فعالان بخش خصوصی کشور حاضر شد.

انتخاب افراد با اهلیت حرفه‌ای در بدنه دولت

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از ابراهیم رئیسی در منصب ریاست قوه قضائیه به دلیل تغییر رویکرد این قوه نسبت به تولیدکنندگان و اثرات مثبت آن بر محیط اقتصادی، تصریح کرد: حرف‌ها بسیار زیاد است و امیدواریم آنچه در این جلسه گفته می‌شود موردتوجه قرار بگیرد.

او رشد اقتصادی در طول ۱۰ سال گذشته را موردتوجه قرار داد و گفت: متأسفانه در این مدت رشد اقتصادی کشور در حدود صفر بوده و به دلیل عدم رشد اقتصادی، نرخ تورم نیز روند صعودی داشته است. دراین‌بین وضعیت رفاهی اقشار جامعه نیز قابل دفاع نیست. همواره در این مدت توجه به دستمزدها شده؛ اما در مقابل افزایش درآمدها، همیشه تورم برنده بوده است.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران برای اولین بار نرخ استهلاک از میزان سرمایه‌گذاری بالاتر رفته و برای همین کار برای رئیس‌جمهور آینده سخت خواهد بود.

شافعی عدم نوسازی و بهسازی و عدم استفاده از فناوری‌های جدید را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: از این منظر فاصله ایران با دیگر کشورهای دنیا زیاد بوده و این شکاف برای تولید خطرناک است.

او همچنین به کسری بودجه و وضعیت نامناسب نظام بانکی کشور در حال حاضر نسبت به سال ۹۰ اشاره و تصریح کرد: به‌درستی همه از توانمندی‌های کشور سخن می‌گویند اما یک سؤال مطرح است که علی‌رغم این‌همه فرصت چرا از آنها بهره نگرفتیم؟ باید ببینیم عیب کجاست.

شافعی تنها راه نجات کشور را توسعه تولید عنوان کرد و گفت: باوجوداینکه تولید تنها راه نجات کشور است؛ اما امروز رویه‌های حمایت از تولید به‌هیچ‌وجه موردنظر رهبری نیست. به نظر مدیران بخش خصوصی آنچه موجب توفیق خواهد شد نوع انتخاب هیات دولت است. متأسفانه در این سال‌ها افراد تصمیم‌ساز اهلیت حرفه‌ای نداشتند و اگر در دولت آینده این نکته موردنظر قرار بگیرد، شرایط بهتر می‌شود و به توفیق خواهیم رسید. امیدواریم آینده بهتری در انتظار این کشور باشد.

با تکیه‌بر توان داخلی و کارآفرین‌های داخلی طی مسیر ممکن است

در ادامه نشست فعالان اقتصادی با سیزدهمین کاندیدای ریاست‌جمهوری، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون گفت: از اینکه آقای رئیسی در اولین روز تبلیغات انتخاباتی خود، موضوع اقتصاد را در اولویت قرار دادند نشان از عزم جدی برای توجه به مسئله اول کشور یعنی اقتصاد است و رویکرد او در قوه قضاییه هم همین بود.

عبداللهی گفت: در دولت سیزدهم موضوعاتی مانند بیکاری، مشکل نقدینگی، تورم اصلاح نظام تولید و قاچاق از مشکلات عمده دولت خواهد بود که قطعاً با انتخاب تیم قوی و کارآمد این مشکلات قابل‌حل خواهد است. با تکیه‌بر توان داخلی و کارآفرین‌های داخلی طی مسیر ممکن است.

او ادامه داد: قطعاً این مشکلات با کمک هم و با تکیه‌بر نظر کارشناسی و دوری از تصمیمات هیجانی قابل‌حل است. بر اساس پایش کسب‌وکار که توسط اتاق ایران انجام می‌شود مهم‌ترین مشکل بخش خصوصی در بی‌ثباتی مقررات است. بی‌ثباتی قیمت‌ها و نوسان نرخ ارز قدرت برنامه‌ریزی را می‌گیرد. راه‌حل بیکاری تکیه‌بر افزایش تولید است. انشا الله در این دولت شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

او تأکید کرد: برای حوزه تعاون قوانین خوبی در مجلس تصویب شده ولی به دلیل عدم توجه در کشور به مرحله اجرا درنیامد. امیدواریم این سند که ۱۰ سال است مسکوت مانده اجرا شود.

سیاست‌های دولت آینده باید روشن شود

سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران هم که در جمع فعالان بخش خصوصی حضور داشت خطاب به ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در چند سال گذشته، حوزه مختلف اصناف آسیب‌های جدی دیدند. دولت شما باید مشخص کند که برای بهبود حوزه کسب‌وکار چه رویکردی را پیش خواهد گرفت؟

ممبینی ادامه داد: دولت آینده باید به تحریم‌های ظالمانه و سو مدیریت‌های موجود در کشور بپردازد. چراکه نیاز به توجه و مدیریت بیشتر در این حوزه و به همه فعالان اقتصادی حس می‌شود. هم صادرکننده هم واردکننده هم تولیدکننده.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: آقای رئیسی! باید روشن کنید که سیاست شما برای تک‌نرخی کردن ارز چیست و چطور قرار است به هدف نهایی کوچک کردن سهم دولت در اقتصاد برسید؟ چطور قرار است شاهد کاهش حجم دستورالعمل‌ها و بروکراسی‌ها در دولت شما باشیم؟

این فعال حوزه اصناف افزود: اگر این اتفاقات بیفتد، اگر زیرساخت‌ها به شکلی که اشاره شد فراهم شود، سرمایه‌گذاری حتماً اتفاق خواهد افتاد و شما مطمئن باشد که بخش خصوصی به‌عنوان مشاور دولت به رفع این گره‌ها کمک خواهد کرد.

مشورت با بخش خصوصی و توسعه صادرات را جدی بگیرید

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به چالش‌های پیش روی رئیس‌جمهور آینده بر ضرورت توجه به علت‌ها و مسائل زیربنایی تأکید کرد. به باور او با اصلاح این موارد شاید بتوان اصلاحاتی انجام داد.

این فعال اقتصادی توجه به تجارب کشورهای دیگر در مسیر را خواستار شد و افزود: کشورهایی که در گذشته شرایط ایران را داشتند؛ اما امروز رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند به دو موضوع توجه کردند؛ اول بسترسازی برای توسعه صادرات و دیگری مشورت و نظرخواهی از بخش خصوصی.

نائب رئیس اتاق ایران، الگوبرداری از کشورهای موفق و درعین‌حال مشورت با بخش خصوصی، پیش از تصمیم‌سازی‌ها را خواستار شد.

ترمیم کوتاه‌مدت رفاه یا رشد اقتصادی؟

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست مشترک بین فعالان بخش خصوصی با ابراهیم رئیسی گفت: وضعیت مجوزهای دولتی باید اصلاح شود.

این فعال اقتصادی افزود: امروز در اقتصاد ایران دو معضل اصلی داریم: «رفاه» و «رشد اقتصادی». واقعیت این است که در کوتاه‌مدت افزایش رشد اقتصادی و رفاه توأمان ممکن نیست. باید بگویید و توضیح دهید انتخاب شما برای برنامه‌های کوتاه‌مدت ترمیم رفاه است یا افزایش رشد اقتصادی؟

سلاح ورزی همچنین سؤال دیگری مطرح کرد: شما در صحبت‌های قبلی خود گفته بودید مبارزه با فساد محور اصلی دولت شما خواهد بود. لطفاً به این سؤال پاسخ دهید که مبارزه با فساد در اقتصاد ایران، به نظر شما، نیازمند نظارت بیشتر است یا آزادسازی اقتصاد؟

تعامل با دنیا و حل مسائل مالی در سطح بین‌المللی

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز، شرایط فعلی اقتصاد را دردناک توصیف کرد و از تنش موجود در بخش خصوصی صحبت کرد. او اظهار امیدواری کرد که دولت آینده بر تعامل با دنیا نیز تمرکز کند.

این فعال اقتصادی توجه به مسائل مالی مانند اف ای تی اف و … را نیز خواستار شد و افزود: باید بدانیم که رویکرد شما نسبت به جایگاه بخش خصوصی چیست. از طرفی برنامه شما درباره واگذاری‌ها نیز بسیار مهم است. متأسفانه امروز آسیب‌های جدی متوجه شرکت‌های خصوصی شده که در این فرایند حضور پیدا کردند. رویکرد شما در این رابطه چیست.

کشور برای پیشرفت به ممارست نیاز دارد

محمود بنانژاد عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در نشست ابراهیم رئیسی، کاندیدای ریاست جمهوری با فعالان بخش خصوصی، گفت: کاری که در آستان قدس رضوی انجام شد در مقیاس کوچک اگر در کشور انجام شود، اوضاع بهتر خواهد شد. من در آن دوره ممارست شما را دیدیم. کشور برای پیشرفت به این ممارست نیاز دارد چراکه شرایط کشور شرایط سختی است. بنانژاد تأکید کرد که همه بخش خصوصی با شما همکاری خواهد کرد.

نرخ تورم باید کنترل شود

رضا وفایی یگانه، مدیرکل اقتصادی اتاق تعاون در ادامه این نشست گفت: واقعیت این است که فعالان بخش تعاون مهم‌ترین دغدغه و مطالبه خود را بحث ثبات مطالبات اقتصادی می‌دانند. در این سال‌ها نابسامانی در متغیرهای اقتصادی باعث شده که فعالان اقتصادی برنامه میان‌مدت و بلندمدت نداشته باشند

از طرفی بر اساس نرخ تورم که توسط مرکز آمار اعلام شده، شاهد نرخ تورم ۴۱ درصدی بودیم؛ این یعنی اخلال در نظام بانی و صف گرفتن مردم برای تسهیلات ۲۵ درصد برای کسانی که رانت اطلاعاتی دارند. از طرفی که وقتی تولیدکننده‌ها به بانک مراجعه می‌کنند تسهیلات ۱۸ درصدی اگرچه توجیه ندارد، اما همچنان تولید به دنبال تسهیلات ۲۰ درصدی است.

نرخ تورم باید کنترل شود وگرنه تثبیت نرخ ارز با تورم ممکن نیست، برنامه‌ریزی برای اموری مانند امنیت غذایی ممکن نیست. علت تورم فشار هزینه و رشد پایین اقتصادی است. در این شرایط نمی‌توان به تولیدکننده گفت قیمت را کاهش داد.

مبارزه با فساد در دستور کار باشد

جمشید زند، رئیس اتاق اصناف اراک در ادامه گفت: اصناف ویترین دولت و سفره چین مردم هستند؛ ۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که سهم ۱۷ درصد تولید داخلی دارند؛ ۱۰ میلیون شغل توسط اصناف ایجاد شده است. دغدغه همه مسئولان رده‌بالای از مقام معظم رهبری تا ریاست‌جمهوری مسئله بیکاری است. اما مهم‌ترین مسئله عدم نیروی ماهر در کشور است که دغدغه اصلی کشور است. در دولت آینده از نیروی ماهر استفاده کنیم. در این مسیر بحث استادشاگردی خیلی مهم است و باید از پتانسیل و نیروی داخلی در این مسیر استفاده کنیم. از طرفی با توجه با سابقه شما در قوه قضاییه که در حوزه مبارزه با فساد فعال بودید در این حوزه هم فعال باشید.

تنها راه علاج مملکت بخش خصوصی است

رسول جهانگیری، رئیس اصناف اصفهان: گفت: مسئله تولید و تورم در این جلسات حل می‌شود. تنها راه علاج مملکت بخش خصوصی است. درد مردم در این جلسه‌ها حل می‌شود. اجازه دهید مشکلات اقتصادی در میان بخش خصوصی حل شود و وزرای نامربوط مسائل را به شما تحمیل نکند.

رانت بیمه، بانک و بورس را بشکنید

داریوش پاک‌بین دبیر کل اتاق تعاون ایران در نشست مشترک ابراهیم رئیسی، کاندیدای ریاست جمهوری با فعالان بخش خصوصی کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی، رانتِ بیمه، بانک، بورس و صنعت وجود دارد. شما باید بتوانید این رانت را از بین ببرید.

دبیر کل اتاق تعاون ایران افزود: افراد متعهد را سرکار بیاورید. ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سهام بورسی عدالت و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سهام غیر بورسی عدالت در جریان است. ۵۰ میلیون آدم سهامدار داریم. یعنی یک سرمایه ۱۲۰۰ میلیاردی در مردم است.

پاک‌بین افزود: با فروش این سهام حتی ترکیب هیات مدیره بسیاری از بانک‌ها را عوض کردند و کسی جلوی آن‌ها نایستاد. سرمایه‌های مردم را از بین بردند و کسی به آن‌ها تذکری نداد.

دبیر کل اتاق تعاون توضیح داد: همه ما به‌خوبی می‌دانیم که رهبری خود به تعاونی اعتقاد دارند چراکه تعاونی‌ها صف‌شکن رانت هستند.

بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود

ابراهیم رئیسی، کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان این نشست، دیدگاه‌های بخش خصوصی را برای هر دولتی مؤثر خواند و از فعالان اقتصادی به‌عنوان میدان‌دار حوزه اقتصاد یاد کرد.

بر اساس اظهارات او امروز مسائل اقتصادی در اولویت قرار دارد و دراین‌بین ابتدا شناخت مشکلات و به دنبال آن ارائه راهکارها و پیدا کردن این راه‌حل‌ها به کمک مردم باید اتفاق افتد.

رئیسی ظرفیت‌ها و منابع موجود برای رشد و توسعه کشور را برشمرد و حلقه مفقوده را مدیریت کارآمد و جهادی دانست. به باور این کاندیدای ریاست جمهوری به کمک مدیریت کارآمد می‌توان این ذخایر و داشته‌ها را به قدرت اقتصادی تبدیل کرد.

به اعتقاد رئیسی قدرت مدیریت، هماهنگی مدیران، توجه به مطالعات کارشناسی شده از لازمه‌های یک دولت مقتدر بوده و این مؤلفه‌ها برای بروز ثبات در تصمیمات اقتصادی لازم است.

این کاندیدای ریاست جمهوری ثبات در کلیه حوزه‌های اقتصادی را از لازمه‌های توسعه دانست و ادامه داد: با نشستن در دفتر کار، نمی‌توان تصمیم کارآمد گرفت. تولید باید محور تمام تصمیمات در دستگاه‌ها و حتی قوای سه‌گانه قرار بگیرد؛ وقفه در این بخش را به‌هیچ‌عنوان قبول ندارم.

او درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی نیز گفت: معتقدم در واگذاری‌ها به‌صورت موردی دچار مشکلاتی شدیم، اما این روند باید ادامه پیدا کند. باید بخش خصوصی واقعی را به‌جای خصولتی‌ها مدنظر قرار دهیم. بخش خصوصی باید فعالانه در این حوزه مشارکت کند. نکته دیگری که باید ملاک عمل باشد، تجدیدنظر درباره کلیه مجوزها و موانع در محیط کسب‌وکار است. این مسائل نباید مانع حرکت بخش خصوصی در بستر اقتصاد باشد.

رئیسی درباره وضعیت ارز و نوساناتی که طی سال‌های گذشته تجربه کردیم نیز تصریح کرد: مدیریت نرخ ارز در یک اتاق دربسته امکان‌پذیر نیست. در این مورد ارتباط بین بازار و نظام تصمیم گیر بسیار مهم است. مدیریت بازار ارز باید با توجه به بازار اتفاق افتد، در این راستا دیدگاه‌های دانشگاهی نیز باید ملاک قرار بگیرد. در این زنجیره نباید علم و جایگاه آن را فراموش کنیم.

او در حال حاضر ارتباط موجود بین ایران با همسایگان خود را نیز نامناسب خواند و ادامه داد: ایران با این سطح از ظرفیت‌ها باید روابط خود را با همسایگان توسعه دهد. ارتباط با دنیا برای حل مسائل اقتصادی باور ماست.

این کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه مدیریت بازار را اولویت اقتصادی امروز کشور دانست و ادامه داد: نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که یک روز جوجه را معدوم کنیم و یک روز در صف مرغ بایستیم. نقش مدیریت در اقتصاد بسیار اهمیت دارد. دراین‌بین باید بر نقش و جایگاه تعاونی‎‌ها نیز تأکید کنم. توسعه تعاونی‌ها، اجرای قوانین مربوط به این بخش و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در روند خصوصی‌سازی، تأمین و عرضه کالا یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.

رئیسی همچنین بر اجرای قانون در کلیه بخش‌های کشور تأکید کرد و ادامه داد: مؤلفه اصلی برای اجرای عدالت، توجه به اجرای قانون است. در این راستا باید قانون‌مداری محور حرکت دولت قرار بگیرد و در این راستا قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار در اولویت قرار دارد.

او درنهایت بر ارتباط مستمر با بخش خصوصی تأکید کرد و از این نشست را آغاز مسیر دانست. به اعتقاد رئیسی باید جلساتی ازاین‌دست سالی دو الی سه مرتبه با مجموعه سه اتاق برگزار شود.

موضوعات:

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.