صفحه اصلی / اسلایدر / انباشت تقاضا در بازار مسکن
انباشت تقاضا در بازار مسکن

قیمت مسکن بعد از انتخابات و مذاکرات به چه سمت و سویی می‌رود؟

انباشت تقاضا در بازار مسکن

کسب و کار نیوز- در حالی بازار مسکن ماهها در رکود به سر می برد که به گفته یک کارشناس مسکن به دلیل شرایط خاص بازار مسکن در ماههای اخیر، پیش بینی می شود فارغ از نتایج مذاکرات وین، انتخابات ریاست جمهوری و نرخ دلار، بازار مسکن وارد رونق شود. منصور غیبی افزود: در واقع در هفت، هشت ماه اخیر یک تقاضایی به صورت انباشته پشت بازار مسکن خوابیده است و این انباشت تقاضا به درخواست کنترل نشده در بازار منجر می شود. این حضور آنی و ناگهانی مصرف کننده در بازار موجب افزایش قیمت مسکن به صورت کاذب و همراه حباب خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد فشردگی فنر تقاضای مصرفی بازار مسکن وتجمع متقاضیان مصرفی در پشت گیت‌های بسته بازار هم‌اکنون به میزانی رسیده است که در صورتی که تحت‌تاثیر یک یا چند عامل محرک تقاضا، همه این متقاضیان یا بخشی از آنها شرایط را برای ورود به بازار مهیا ببینند انرژی پتانسیلی این گروه متقاضیان به انرژی جنبشی تبدیل شده و هجوم گسترده به بازار مسکن آغاز می‌شود.

این در حالی است که مسئله مسکن مردم در طول ۷ سال گذشته مورد بی‌توجهی جدی نهادهای تصمیم‌گیر و اجرایی کشور واقع شده است. نتیجه این بی توجهی چیزی جز رکود سنگین در حوزه ساخت و ساز و جولان تقاضاهای سوداگرانه نبوده و همین امر منجر به تحمیل فشار روز افزون به مردم می‌شود. بر اساس آمارهای موجود ساخت و ساز از سال ۹۶ تاکنون، بیشتر این نیاز طی ۴ سال اخیر پاسخ داده نشده و یک نیاز انباشته دیگر به وجود آورده است. در همین ارتباط اگر آمار ساخت و ساز مسکن در مجموع این ۴ سال از نیاز برآورد شده طرح جامع مسکن کسر شود. نیاز به ساخت و عرضه واحدهای مسکونی تا افق ۱۴۰۵ سالیانه بیش از ۱٫۵ واحد خواهد بود.

 

مسکن در آرامش موقت

منصور غیبی، کارشناس مسکن

به دلیل شرایط خاص بازار مسکن در ماههای اخیر، پیش بینی می شود فارغ از نتایج مذاکرات وین، انتخابات ریاست جمهوری و نرخ دلار بازار مسکن وارد رونق شود. در واقع در هفت، هشت ماه اخیر یک تقاضایی به صورت انباشته پشت بازار مسکن خوابیده است. این انباشت تقاضا به درخواست کنترل نشده در بازار منجر می شود. همچنین حضور آنی و ناگهانی مصرف کننده در بازار موجب افزایش قیمت مسکن به صورت کاذب و همراه حباب خواهد شد.

درحالی که بهترین فرصت خرید مسکن برای مصرف کننده واقعی همین زمانی است که در حال سپری شدن است اما خریدار به امید ارزان شدن، چشم انتظار اخبار و نتایج تحولات سیاسی نشسته است. در این زمان است که خریدار می تواند در بازار به نوعی با آرامش و با فرصت چانه زنی بیشتر حضور داشته باشد اما فرهنگ اقتصادی مردم ایران این اجازه را نمی دهد.

بنابراین در شرایط  فعلی مصرف کننده در بازار وجود ندارد و چشم ها به انتخابات ۱۴۰۰، مذاکرات وین و در نتیجه نرخ دلار دوخته شده است. این در حالی است که با بازگشت رونق به بازار مسکن خریدار باید دو بار افزایش قیمت را متحمل شود. نخست افزایش طبیعی قیمت در بازار و دوم سود دلال. به هر ترتیب طبیعت و ذات ایرانی در حوزه اقتصاد در انتظار اخبار ومعطل نتایج تحولات سیاسی می ماند. به طور کلی اما بدون توجه به رفتار مصرف کنندگان، بعد از انتخابات و مذاکرات وین، فارغ از نتیجه ای که دارد، بازار دچار رونق خواهد شد چراکه پشت این بازار بیش از هفت تا هشت ماه انتظار و انباشت تقاضا وجود دارد.

همواره در رابطه با خرید مسکن هشدار داده ایم که قیمت ها در این بازار به صورت آنی کاهش نخواهد یافت و بازار مسکن نسبت به دیگر بازارها مقاومت بیشتری دارد. به دلیل چسبندگی قیمت ها بیشترین ریزش در حالت رشد ۲۰۰ درصدی قیمت ها کاهش ۲۰ درصدی قیمت بوده است. بنابراین پس از تحولات سیاسی باید در انتظار رونق بازار مسکن با با شیب ملایم و منطقی قیمت ها باشیم.

نتیجه اینکه رونق بازار مسکن کند بوده و در طول این چهار سال اتفاق خاصی در حوزه مسکن نیفتاده که اسم آن را هیجان رونق یا هیجان ساخت‌وساز و یا حتی هیجان افزایش قیمت بگذاریم و پیامد آن رکود بوده است. ولی باید توجه کرد که با عدم رونق مسکن، تنها بخش مسکن متوقف نمی‌شود و اگر بخش مسکن در جامعه حرکت نکند، صدها نوع خدمات مرتبط با آن شامل شغل، تولیدات، خدمات فنی و مهندسی و…هم در رکود به‌سر می‌برند.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۴ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.