صفحه اصلی / اصناف / بازار / وزارت صمت مسئول و متولی تجارت خارجی است/ مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستیم
وزارت صمت مسئول و متولی تجارت خارجی است/ مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستیم

وزیر صمت در نشست با انجمن‌های لوازم خانگی :

وزارت صمت مسئول و متولی تجارت خارجی است/ مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستیم

وزیرصنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به رشد خوب تولید در بخش لوازم خانگی در سال گذشته و با تاکید بر اینکه وزارت صمت متولی و مسئول تجارت بین‌المللی در کشور است گفت: وزارت صمت حامی تولید است و هدف ما این است که در داخل وزارت صمت مانعی برای تولید کنندگان و صنعتگران وجود نداشته باشد.

علیرضا رزم حسینی در نشست تخصصی با انجمن‌های لوازم خانگی و قطعات مرتبط که به منظور احصاء و حل مشکلات این بخش برگزار شد، گفت: برای سال ۱۴۰۰ تولید ۱۶٫۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات هدف‌گذاری شده است.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری درخصوص تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها به برخی از اقدامات وزارت صمت در راستای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال وزارت صمت با برگزاری جلسات متعدد، با مشارکت بخش خصوصی و با یک نگاه کارشناسانه اقدام به تدوین بسته‌ پیشنهادی در زمینه مانع‌زدایی و حمایت از تولید کرد و با ارائه این بسته در سه سطح وزارتخانه، دولت و مجلس شورای اسلامی، نسبت به معرفی مانع‌ها و مشکلات حوزه تولید و پیشنهاد راه‌حل‌های کارشناسی برای رفع آن‌ها ارائه داد که در صورت تصویب سریع این پیشنهادات در ستاد اقتصادی دولت، بسیاری از مشکلات حوزه تولید حل خواهد شد.

رزم‌حسینی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در احصاء مشکلات حوزه تولید گفت: با توجه به اینکه وزارت صمت یکی از متولیان حوزه تولید است بسته اول در رابطه با مقررات و اختیارات درون سازمانی وزارتخانه تدوین شد و در گام نخست موضوع تفویض اختیارات و حذف مقررات و بخشنامه‌های زائد اجرا شد.

وزیر صمت با اشاره به نقش سایر دستگاه‌ها در حوزه تولید، بسته دوم را مربوط به عملکرد و اختیارات سایر دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: بسته دوم مربوط به سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید است که دولت مستقیم تصویب می کند و بسته سوم مربوط به قوانین مزاحم و مربوط به مجلس شورای اسلامی است که هفته گذشته به صورت کتبی برای رئیس مجلس ارسال شده است.

وی در ادامه نشست از مدیران انجمن های حاضر در جلسه خواست تا با معرفی مشکلات و موانع تولید و ارائه پیشنهاد برای رفع آن‎‌ها گفت: به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و کسانی که در میدان هستید، پیشنهادات خود را در خصوص اقداماتی که وزارت صمت راسا می تواند در رفع موانع تولید انجام دهد را ارائه دهید.

رزم حسینی در ادامه تاکید کرد : هدف ما این است که در داخل وزارت صمت مانع و مشکلی برای تولید کنندگان و صنعتگران وجود نداشته باشد و بتوانیم به مشکلات برسر راه تولید کنندگان که مربوط به سایر دستگاه هاست بپردازیم .

وی با استناد به مصوبات ۱۷۷ و ۲۱۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و با تاکید بر حمایت وزارت صمت از تولید، تصریح کرد: با پایمردی و پا فشاری وزارت صمت و حمایت شخص آقای رییس جمهور مصوبات خوبی در جهت تسهیل تولید تصویب شد که بر اساس آن‌ها تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و ارز لازم برای واردات آن‌ها از طریق واگذاری ارز حاصل از صادرات و ارز اشخاص به تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه امکان پذیر شد و مشکلات موجود در این بخش تا حد زیادی مرتفع گردید.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه وزارت صمت مدافع تولید کشور است و در این زمینه نیاز به همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌هاست گفت: شما متولی واحد تولید هستید که وزارت صمت نیز حامی تولید کننده و مسئول این بخش است؛ تشکل‌های و بخش خصوصی باید در زمینه رفع موانع تولید و اینکه چه اقداماتی را وزارت صمت می تواند انجام دهد که موانع رفع شده ، بنگاههای لوازم خانگی حمایت شوند و تولید افزایش یابد را پیشنهادات بدهند.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان باید مدفع مصرف کننده باشند، عزم و تلاش جدی بخش خصوصی و تولید را در کنار حمایت و همکاری سایر دستگاه‌ها در افزایش تولید و تحقق شعار سال ضروری دانست.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:

قیمت‌گذاری لوازم‌خانگی به شکل تکلیفی و ارشادی یک تقابل بی‌نتیجه مقابل تولید است

در ادامه این نشست عباس هاشمی دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: مواردی را مطرح کنید که در حیطه وزارت صمت قابل‌ حل باشد.

وی با اشاره به دو مطلب، عنوان کرد: یکی بحث دخالت سازمان حمایت در قیمت‌گذاری‌ها است که براساس بند ج مصوبه ۱۵۷/۷۸۰ و مورخ ۱۰/۶/۹۷ ستاد تنظیم بازار صرفاً بیست و پنج قلم شامل قیمت‌گذاری شده‌ است آن‌هایی که ارز ۴۲۰۰ گرفته بودند موظف شدند که با قیمت مشخص‌شده کالای خود را به فروش برسانند.

هاشمی افزود: در این مصوبه نوشته‌شده که درباره سایر محصولات تولیدکنندگان می‌توانند براساس مکانیزم تنظیم بازار و رقبا نسبت ‌به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام کنند، در سازمان حمایت آقای الله ‌یاری با تولیدکنندگان و اعضا نهایت همکاری را دارند اما مساله قیمت‌گذاری بازار را ملتهب می‌کند زیرا اولاً تولید لوازم‌خانگی انحصاری نیست ما در زمینه اقلام مختلف لوازم‌خانگی تولیدکنندگان متعددی داریم، امروز مکانیزم بازار بدون این‌که التهاب ایجاد کند می‌تواند این قیمت را متعادل کند چون آمار هم نشان می‌دهد که تولید بالا است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه اظهار کرد: مسئله دیگر اینکه ارز دریافتی لوازم‌خانگی نیمایی یا حاصل از صادرات است مواد اولیه هم براساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود و ورود در قیمت‌گذاری لوازم‌خانگی به شکل تکلیفی و ارشادی یک تقابل بی‌نتیجه مقابل تولید است، بنابراین اجازه بدهیم که مکانیزم عرضه و تقاضا بازار را متعادل کند با توجه به این‌که تولید لوازم‌خانگی انحصاری نیست و تولیدکنندگان نیز متعدد هستند کمک کنیم که دسترسی به مواد اولیه و اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه برای تولید مهیا شود.

هاشمی در خصوص ممنوعیت کالاهای وارداتی، عنوان کرد: ممنوعیت واردات کالاهای نهایی لوازم خانگی مشابه ساخت داخل برای دوره زمانی ۵ ساله در قانون برنامه هفتم توسعه تمدید شود.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه به چند محور دیگر اشاره کرده و گفت: عدم دخالت سازمان حمایت در امور قیمت‌گذاری کالاهای لوازم خانگی با ستاد تنظیم بازار، تسریع در ثبت نظارتی مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید در وزارت صمت و بانک مرکزی، حل مشکل ۳ درصد کسر تخلیه در گمرکات یعنی ملاک قرار دادن وزن خالص کالا، از دیگر درخواست های ما است.

  1. وی در ادامه اظهار کرد: نشست تخصصی برای حل معضل قاچاق با نهادهای ذیربط به میزبانی سازمان صمت، ابلاغ مصوبه اخیر وزارت صمت به سازمان‌های استان و عدم استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست برای واحدهای مستقر در شرکت های صنعتی به سازمان های صمت استانها جهت موضوع۱۱ قانون هوای پاک، موضوعات دیگری است باید انجام شود.

نااطمینانی از تامین مواد اولیه تولید مشکل اصلی حوزه لوازم‌خانگی است

عباس هاشمی در خصوص مشکلات بخش خصوصی ، عمده‌ترین موانع تولیدکنندگان در حوزه لوازم خانگی را مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده عنوان کرد.

وی گفت: عدم اطمینان از قیمت‌ها و استمرار تامین مواد اولیه تولید باعث شده است تا برخی از واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.

حل مساله قاچاق نیازمند عزم ملی است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، مساله قاچاق را مشکل دیگر تولید داخل دانست و تصریح‌کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صنعت و معاونان وزارتخانه داشتیم این موضوع مطرح شد؛ برای حل و رفع مشکل قاچاق نیاز به یک عزم ملی و جمعی است و همه مبادی ورودی از جمله مناطق آزاد و ویژه نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

هاشمی، یکی دیگر از نیازهای تولید در حوزه لوازم خانگی را امکان برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی و کمی محصولات اعلام کرد و یکی از پیشنهادات فعالان این حوزه را تثبیت ممنوعیت ورود کالاهای نهایی مشابه تولید داخل خواند و افزود: با توجه به ظرفیتی که در قانون حداکثر حمایت از تولید داخل وجود دارد و با توجه به اختیارات وزارت صنعت در این زمینه، پیشنهاد دادیم که این ممنوعیت در برنامه هفتم توسعه و برای حداقل یک دوره پنج ساله ادامه یابد.

پیگیری وزارت صنعت در راستای حمایت از تولید

وی در ادامه با تایید نقش دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید، همکاری بیشتر آن‌ها را یکی از نیازهای تحقق شعار سال عنوان کرد و با اشاره به تعامل خوب وزارت صنعت با بخش تولید، گفت: شعار امسال در رابطه با پشتیبانی و مانع زدایی از بخش تولید است و معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت برنامه‌ خوبی را برای سال ۱۴۰۰ در این زمینه تدوین کرده است.

هاشمی ادامه‌ داد: با ورود رزم‌حسینی به وزارت صنعت و اجرای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای استفاده واحدهای تولیدی از ارز حاصل از صادرات، بسیاری از مشکلات حوزه تولید را برطرف کرد و به‌تازگی نیز مصوبه‌ای در راستای تسهیل اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد که اقدامات خوب و موثری در جمایت و رفع موانع از حوزه تولید است.

لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست/ حرکت تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی به صمت پلت فرم داخلی/ ایجاد اشتغال برای ۱٫۳ میلیون نفر در صنعت لوازم خانگی

عباس تابش در نشست با انجمن های لوازم خانگی و قطعات مرتبط گفت: قیمت گذاری لوازم خانگی تابع ضوابطی است که تولید کنندگان موظف به رعایت آن هستند .

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه واحدهای تولیدی که در سامانه گارانتی عضو نباشند به عنوان قاچاق محسوب می شوند، تصریح کرد: سازمان حمایت در صورت تخلف تولید کنندگان از ضوابط قیمت گذاری طبق ضوابط قانونی با واحد متخلف برخورد خواهد کرد؛ ما به عنوان حامی مصرف کننده اگر شکایت و اعتراضی از سوی مصرف کننده صورت گرفت از طریق سامانه گارانتی قیمت خود اظهاری شده تولید کننده را بررسی می کنیم .

به گفته تابش هیئت تعیین و تثبیت قیمت ها در سازمان حمایت ۹ عضو دارد که انجمن‌ها را هم شامل می شود و اگر ایرادی به ضوابط وجود داشته باشد می تواند با تعامل با انجمن‌ها نسبت به رفع آن اقدام کند.

عدم اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه تولید و اعتبار مصوبات در سال‌های آینده مشکل اصلی حوزه تولید است

عباس هاشمی در گفت‌وگو با شاتا در خصوص مشکلات بخش خصوصی ، عمده‌ترین موانع تولیدکنندگان در حوزه لوازم خانگی را مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده عنوان کرد و گفت: عدم اطمینان ازقیمت‌ها و استمرار تامین مواد اولیه تولید باعث شده است تا برخی از واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.

حل مسئله قاچاق نیازمند عزم ملی است

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی مسئله قاچاق را مشکل دیگر تولید داخل دانست و تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صمت و معاونین وزارتخانه داشتیم این موضوع مطرح شد؛ برای حل و رفع مشکل قاچاق نیاز به یک عزم ملی و جمعی است و تمامی مبادی ورودی از جمله مناطق آزاد و ویژه نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

تثبیت ممنوعیت ورود کالاهای نهایی مشابه تولید داخل

هاشمی یکی دیگر از نیازهای تولید در حوزه لوازم خانگی را امکان برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفی و کمی محصولات اعلام کرد و یکی از پیشنهادات فعالان این حوزه را تثبیت ممنوعیت ورود کالاهای نهایی مشابه تولید داخل خواند و افزود: با توجه به ظرفیتی که در قانون حداکثر حمایت از تولید داخل وجود دارد و با توجه به اختیارات وزارت صمت در این زمینه، پیشنهاد دادیم که این ممنوعیت در برنامه هفتم توسعه و برای حداقل یک دوره پنج ساله ادامه پیدا کند.

پیگیری وزارت صمت در راستای حمایت از تولید

وی در ادامه صحبت‌های خود با تایید نقش دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید، همکاری بیشتر آن‌ها را یکی از نیازهای تحقق شعار سال عنوان کرد و با اشاره به تعامل خوب وزارت صمت با بخش تولید گفت: شعار امسال در رابطه با پشتیبانی و مانع زدایی از بخش تولید است؛ خوشبختانه معاونت طرح و برنامه وزارت صمت برنامه‌ خوبی را برای سال ۱۴۰۰ در این زمینه تدوین کرده است؛ همچنین با ورود آقای رزم‌حسینی به وزارت صمت و اجرای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای استفاده واحدهای تولیدی از ارز حاصل از صادرات، بسیاری از مشکلات حوزه تولید را برطرف کرد و اخیرا نیز مصوبه‌ای در راستای تسهیل اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد که اقدامات خوب و موثری در جمایت و رفع موانع از حوزه تولید است.

گفتنی است کسر تخلیه، قیمت گذاری، ثبت سفارش مواد اولیه لوازم خانگی که بیش از یکماه از تشکیل پرونده اش گذشته است، قاچاق و لزوم برخورد با این پدیده در حوزه لوازم خانگی، اصلاح تعرفه قطعات ساخت داخل و نیز تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی در برنامه هفتم توسعه از مواردی بود که از سوی انجمن‌ها و تشکلها ی حوزه لوازم خانگی در حضور وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت بحث و بررسی شد .

در حالی که سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود. به گفته مسوولان، برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده است.

مطابق آمار سال‌های گذشته ارزش صادرات محصولات لوازم‌خانگی به‌طور متوسط سالیانه ۱۷۰ میلیون دلار است، اما در برخی سال‌ها تا ۲۴۰ میلیون دلار نیز به ثبت رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.