صفحه اصلی / چند رسانه ای / ۳ سناریوی افزایش قیمت کالاها

۳ سناریوی افزایش قیمت کالاها

سناریوی اول، استفاده از الگوی مشابه ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ است. با توجه به اینکه در سال ۹۹ با تورم بالایی مواجه بودیم این سناریو می‌تواند به‌عنوان حالت بدبینانه در نظر گرفته شود. بر اساس این سناریو تا شهریور امسال تورم سالانه با افزایش حدود ۹ پله‌ای به نرخ ۴۷/۵ درصد می‌رسد اما تورم نقطه‌ای تنها یک پله پایین می‌آید.
سناریوی دوم، استفاده از الگوی مشابه ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ است و چون در این بازه به دلیل رفع تحریم‌ها با ثبات نسبی در نرخ تورم مواجه بودیم این سناریو حالت خوشبینانه بوده و سناریوی سوم میانگین این دو حالت است.در این حالت خوشبینانه تورم سالانه تنها چهار پله رشد می‌کند و به نرخ ۴۲٫۵ می‌رسد و تورم نقطه‌ای نیز با کاهش ۲۰ پله‌ای نرخ زیر ۳۰ درصد را ثبت می‌کند.
سناریوی سوم، در سناریوی سوم که احتمال تحقق آن بیشتر است، پیش‌بینی می‌شود که روند افزایشی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۵٫۱ درصد برسد ولی روند صعودی نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۰ در عدد ۴۷٫۷ درصد متوقف شده و در شهریور ماه به ۳۹٫۱ درصد می‌رسد. همچنین بر اساس این سناریو برای پایان اردیبهشت نرخ تورم سالانه ۴۱ درصدی و نقطه‌ای ۴۷٫۷ درصدی پیش‌بینی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

مالیات بر خودرو‌های لوکس تعیین شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.