صفحه اصلی / اسلایدر / انتظار خریداران خودرو برای کاهش قیمت ها
انتظار خریداران خودرو برای کاهش قیمت ها

سیگنال‌های بازگشت خودروسازان خارجی چه تاثیری در بازار خودرو خواهد داشت؟

انتظار خریداران خودرو برای کاهش قیمت ها

کسب و کار نیوز- یک کارشناس خودرو گفت: در صورت تغییر رفتار دوگانه حاکمیت در رابطه با مصرف کننده و تولیدکننده خودرو در داخل کشور ممکن است سیگنال‌های بازگشت خودروسازان خارجی به ایران با احیای برجام به تعادل قیمتی در بازار خودرو منجر شود. فربد زاوه افزود: کف تاثیر بازگشت خودروسازان خارجی به کشور این است که دسترسی به قطعات برای خودروساز داخلی راحت تر می شود و این اتفاق می تواند تیراژ تولید را بهبود و مقداری از هزینه ها را کاهش دهد. با این اتفاق دسترسی مردم به خودرو نیز تسهیل خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، همزمان با ادامه مذاکرات در وین و امید به بهبود فضای سیاسی زمزمه بازگشت خودروسازان خارجی به کشور شنیده می شود. بسیاری از فعالان بازار اما امیدی به اصلاح دیدگاه حاکمیت مبنی بر آزادسازی ورود این خودروسازها ندارند و انحصار در صنعت خودروسازی و کسب سود بیشتر را دلیل این ادعا عنوان کرده اند. از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر حاکمیت بر رفتار دوگانه خود تجدید نظر کند و اجبار برای خرید خودروی داخلی توسط مردم را کنار بگذارد با ورود خودروسازان خارجی می توانیم شاهد تعادل قیمتی در بازار خودرو باشیم.

این در حالی است که صنعت خودروسازی ایران پس از تحریم با افت حدود ۴۰ درصدی در بخش تولید مواجه شده و تولید برخی انواع مدل‌های خودرو در ایران متوقف شده است. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیر لغو تحریم‌ها در صنعت خودروسازی ایران می گوید: خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران پس از لغو تحریم ابراز تمایل کرده‌اند و علاوه بر آن حجم قابل توجهی از واردات ایران مربوط به واردات قطعات خودرو است و در صورت لغو تحریم‌ها به جای واردات قطعات از چین، می‌شود این قطعات را از کشورهای اروپایی و با کیفیت بهتر وارد کرد.

آینده بازار خودرو با رفع تحریم ها 

فربد زاوه، کارشناس خودرو

بازگشت خودروسازان خارجی به ایران در صورت رفع تحریم ها و احیای برجام موضوعی است که باید از جوانب مختلف بررسی شود. باید دید رفع تحریم ها در چه سطحی اتفاق خواهد افتاد و تحریم های خودروسازی و تبادلات بانکی برداشته می شود یا خیر. در صورت تحقق رفع تحریم ها در بخش های یاد شده کف تاثیر این است که دسترسی به قطعات برای خودروساز داخلی راحتتر می شود و این اتفاق می تواند تیراژ تولید را بهبود داده و مقداری از هزینه ها را کاهش دهد که نتیجه آن سهولت دسترسی مردم به خرید خودرو خواهد بود. چراکه با افزایش تولید قیمت ها در بازار خودرو تعدیل می شود. تحریم‌های صنعت خودرو و تحریم های خودی و داخلی به‌صورت مستقیم و تحریم‌های سنگین بانکی به‌صورت غیرمستقیم فشار بسیار سنگینی به صنعت خودرو و به دنبال آن به بازار خودرو وارد کرده است.

از طرفی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان آزادسازی تحریم ها و نحوه برخورد حاکمیت با این اتفاق چگونه است. در شرایط کنونی بازیگران فعلی در دولت دوازدهم، دیگر بازیگران در قوه قضاییه و حتی صنعت خودرو گویا قصد ندارند اجازه دهند از شرایط تحریمی در داخل جدا شویم. به عبارتی کشور از بودن در شعب ابی طالب رهایی و از موضوع مصرف کننده صرف خارج شود. این بازیگران تمایل دارند بازار را در گروگان خود نگه دارند و در داخل ضد تحریم شویم و رویه سودجویانه ادامه داشته باشد. اگر این جریان بر سیگنال های ورود خودروسازان خارجی غالب شود هر چه قدر گشایش در خارج اتفاق بیفتد در داخل اتفاقی نخواهد افتاد.

اما اگر حاکمیت تولید و مصرف را از هم جدا کند و تاکید بر مصرف خودروی داخلی نباشد می توان به اثرگذاری ورود خودروسازان خارجی امیدوار بود. به هر ترتیب بازی دوگانه حاکمیت در بازار خودرو باید رها شود که با تحقق این اتفاق شاهد رشد صنعتی فوق العاده بالایی در کشور خواهیم بود. این یک تصمیم کلان است و اگر حاکمیت بخواهد این اتفاق خواهد افتاد و شرایطی ایجاد می شود که هم مصرف کننده نفس راحتی بکشد و هم تولیدکننده بتواند تولید را توسعه دهد. وضعیت تولید هم به سیاست های کلان تولیدی بازمی‌گردد و به واسطه اینکه شرکت های خودروسازی دچار بحران های شدید بدهی هستند و قیمت تمام شده آنها به هزاران دلیل از جمله آنکه مدیریت آن ها بسیار ناصحیح است بالاتر از بهای فروششان است عملا به ماشین تولید تورم در کشور تبدیل شده اند.

همانطور که مشاده شد در نتیجه انتشار اخبار مبنی بر پیش روی قرار داشتن توافق هسته ای بین ایران و آمریکا خوش بینی در بازار ایجاد و بازارخودرو کاهش قیمت ها و تعادل را برای کوتاه مدت تجربه کرد و همچنین تغییر حجم عرضه در این بازار باعث شد که قیمت ها شیب نزولی پیدا کند و اما اثربلند مدت این اتفاق متاثراز سیاست های پولی و اتفاقاتی است که دربانک مرکزی و وزارت اقتصاد خواهد افتاد و اگر اصلاحات پولی درکشور صورت نگیرد این خوشبینی خیلی زود از میان خواهد رفت و قیمت ها به سطح تورمی باز خواهد گشت.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.