گران‌فروشی آنلاین‌ها

برندهای پوشاک قاچاق با قیمت گزاف در فروشگاه‌های آنلاین به فروش می‌رسد

گران‌فروشی آنلاین‌ها

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت گذاری اجناس وارداتی در فروشگاههای اینترنتی مورد اعتراض خریداران است که این روزها با افزایش شمار بیماران کرونایی و ورود به پیک های مختلف این بحران شاهد تعطیلی فروشگاه های فیزیکی و رشد آمار خریداران کسب و کارهای مجازی هستیم.

شایلی قرائی

درحالی که قیمت کفش کتانی آدیداس مدل ZX 2K BOOST در سایت خارجی خرید این کالا در تخفیف ۱۲۰ دلار قیمت گذاری شده است در سایت های فروش ایرانی این کالا ۸ میلیون تومان قیمت خورده است. این کالا با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می شود که اگر هزینه های حمل و نقل آن را نیز در نظر بگیریم به ۴ میلیون تومان خواهد رسید.

در مورد دیگری در یکی از فروشگاههای اینترنتی تیشرت آستین کوتاه مردانه امپریو آرمانی مدل ۳H1T781JSTZ-0922 در تخفیف ۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین رویه زنانه مارینا رینالدی مدل ۴۱۹۱۱۱۸۰۰۴۰۷۴۴ نیز ۱۷ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان به فروش می رسد.

متاسفانه نهادهای نظارتی نمی‌توانند نظارت کاملی بر همه فرایندهای فروش این سایت‌های اینترنتی داشته باشند به همین دلیل این فروشگاه‌ها خصوصاً فروشگاه‌های پوشاک به عرضه اجناس قاچاق آدیداس و نایک اقدام می کنند. این امر علاوه بر گران‌فروشی‌های آنان است که همواره وجود دارد، حتی این فروشگاه‌ها در عرضه میوه هم تخلفات زیادی داشتند که سازمان تعزیرات حکومتی به آن‌ها ورود کرد. این در حالی است که با تداوم تعطیلات کرونایی فروشگاهها در سطح شهر اقبال به فروشگاههای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی بسیار بیشتر شده است. به طور کلی از زمان آغاز بحران کرونا تا به امروز برخی از کسب و کارهای اینترنتی رونق گرفتند و درآمدهای بسیار خوبی نیز از این راه عاید آنها شد.

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی گران‌فروشی به‌صورت محرز صورت می‌گیرد، گفت: در برخی از این فروشگاه‌ها، کالاها با قیمتی بیش از قیمت بازار به فروش می‌رسد و حتی در برخی موارد، کیفیت کالاهای ارائه‌شده در این فروشگاه‌ها به‌مراتب از کالاهای نمایندگی اصلی، پایین‌تر گزارش شده است.

 

 

 

 

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکار‌های مجازی در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: اصول قیمت گذاری در فروشگاه های اینترنتی مانند فروشگاههای فیزیکی قوانین دارد. یک سری کالاها هستند که قیمت های مصوب دارند که مشخص است و در سامانه ۱۲۴ نرخ آنها ثبت شده است. یک سری دیگر از کالاها نیز بنابر عرف بازار چه در فضای فیزیکی و چه در فضای مجازی تعیین می شود.

الفت نسب افزود: اما ویژگی فروشگاههای اینترنتی به این است که همواره کالاهای خود را با ارایه تخفیف عرضه می کنند که این اتفاق می تواند فرصت مناسبی برای خرید شود. اما اینکه بگوییم و ادعا کنیم تمام این فروشگاهها درست عمل می کنند و فرآیند قیمت گذاری در آنها رعایت می شود درست نیست. عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکار‌های مجازی ادامه داد: اینکه همه درست کار می کنند نیست و ادعایی هم وجود ندارد و اگر در این رابطه تخلفاتی مشاهده شود پیگیری شده و آمار شکایات به تعزیرات برای بررسی و رسیدگی ارسال خواهد شد.

به گفته الفت نسب در کالاهای اساسی قضیه کاملاً مشخص است به این صورت که نرخ توسط دولت مشخص می‌شود و فروش بیش از حد آن تخلف محسوب می‌شود، اما خیلی از محصولات تعرفه و قیمت خاصی ندارند که در این صورت اگر شکایتی از گران‌فروشی فروشگاه‌ها مطرح شود، فاکتور خرید را از فروشنده خواسته و نهایتاً با سود متعارفی که مشخص است و با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به موضوع رسیدگی می‌کنیم.

الفت نسب اذعان داشت: فروشگاه‌های اینترنتی پاسخگوی شکایات هستند و سریع آن را حل‌وفصل می‌کنند چون خودشان نظارت می‌کنند و به سازمان بازرسی پاسخگو هستند از جمله این که فروشنده‌ها یا کالاهایی که تخلف در آن‌ها صورت گرفته است حذف می‌کنند. حدود دو، سه میلیون نوع کالا به صورت اینترنتی در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد که به راحتی توسط تعزیرات قابل بازرسی است و آمادگی و همکاری خوبی را هم در این زمینه داریم. با این وجود افراد در صورت مشاهده تخلف و گرانفروشی در فروشگاههای اینترنتی، می توانند شکایت خود را با اتحادیه مطرح کنند و اتحادیه آن را مورد پیگیری و بررسی قرار خواهد داد.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.