صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت نجومی میوه‌های نوبرانه
قیمت نجومی میوه‌های نوبرانه

رئیس اتحادیه باغداران تهران: اختلاف قیمت میوه از باغ تا بازار بالاست

قیمت نجومی میوه‌های نوبرانه

کسب و کار نیوز- قیمت هر کیلو آلبالو و زردآلو در تهران به بالای صد هزار تومان می رسد که خرید این نوبرانه ها را برای نود درصد مردم غیرممکن کرده است. هر کیلوگرم آلبالو و گیلاس درجه یک که از میوه‌های نوبرانه و کمیاب در این فصل سال هستند 120 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم زردآلوی نوبرانه به 130 هزار تومان می رسد. خرید دانه ای این میوه ها نیز در حال حاضر برای بسیاری از مردم غیرممکن شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، البته این داستان تکراری هر ساله با شروع فصل بهار آغاز می شود اما امسال قیمت ها روی دیگری را به مردم نشان داده اند. اغلب این میوه ها در بدو ورود خواهان زیادی ندارند چراکه قدرت خرید مردم کاهش زیادی داشته و حتی با گذشت زمان نوبرانه بودنشان و مغازه نشین شدنشان نیز بسیاری از مردم نمی توانند این میوه ها را خریداری کنند. فعالان بازار میوه از پیش فروش میوه های سر درختی نوبرانه ها به افراد خاص خبر می دهند. این بدان معناست که هر ساله میوه هایی که قرار است به عنوان نوبرانه بهاری وارد بازار شوند از مدت ها قبل و روی شاخه فروخته شده اند تا افرادی خاص بتوانند آنها را با قیمت های گزاف وارد بازار کنند.

توت فرنگی، گوجه سبز، توت سفید و… نیز همین داستان را دارند. در حال حاضر در کنار اتوبان های سطح شهر بخصوص در محدوده باغ های فرحزاد و غرب تهران حضور پرشمار افرادی که با ظروف یک بار مصرف اقدام به فروش توت های چیده شده و تازه می کنند به چشم می خورد. هر ظرف یک بار مصرف توت سفید که کمتر از ۵۰۰ گرم است ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد.

از سوی دیگر متاسفانه چند سالی است که اختلاف چندبرابری قیمت محصولات از تولید تا مصرف کننده یکی از معضلات بزرگ بازار میوه و تره بار است که به دلیل عدم شفافیت عملکرد نهادهای نظارتی ضررهای زیادی را به تولیدکننده و مصرف کننده وارد می‌کند. در این خصوص باید سر رشته این معضلات را علاوه بر تحریم در شیوه نظارت و به گفته رئیس جمهوری نبود شفافیت در زنجیره اتصال تولید به توزیع جستجو کرد.

در همین زمینه مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: متأسفانه عده‌ای برای سوءاستفاده از شرایط بازار و کسب سود بیشتر اقدام به عرضه نامناسب برخی میوه ها می کنند. رئیس اتحادیه باغداران تهران افزود: افزایش قیمت محصولات نوبرانه در بازار تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد و هر چه عرضه آن محصول افزایش می‌یابد قیمت نیز متعاد‌ل می‌شود اما در برخی موارد گرانفروشی و عدم قیمت گذاری درست را داریم که باید با تشدید نظارت ها به این سواستفاده ها پایان داده شود.

به گفته شادلو، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت در بازار، شفاف نبودن روند قیمت‌گذاری است. با وجود پتانسیل بالای تولید، اختلاف قیمت میوه از باغ تا بازار بالا است که شفافیت قیمت یکی از مهم ترین مسایل نظام صنفی کشاورزی برای کوتاه کردن دست واسطه و دلال است. به گفته وی شاخص‌های میدان مرکزی میوه و تره بار هنوز به درستی مشخص و روشن نبوده، و به همین دلیل شرایط قیمت‌گذاری هم چندان روشن و واضح نیست. گرچه قیمت گذاری در میادین بر مبنای شرایط بازار انجام می شود، اما اختلاف قیمت گاها به چندبرابر می رسد که دستگاه های مسئول با اعمال نظارت بیشتر باید از گرانفروشی جلوگیری کنند چرا که طبق فاکتور تنها ۳۰ درصد سود باید لحاظ شود.

رئیس اتحادیه باغداران تهران در ادامه عنوان کرد: قیمت تمام شده تولید هم افزایش بسیار زیادی داشته به عنوان مثال قیمت نهاده‌های تولید بیش از سه برابر، قیمت ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی بیش از چهار برابر و قیمت لوازم و وسایل جمع آوری از جمله سبد و پوشال بیش از چهار برابر شده است. بنابراین تمام این هزینه‌ها به تولید تحمیل و قیمت محصول نهایی -میوه- نیز افزایش پیدا می‌کند. البته با توجه به هزینه‌های نگه داری محصول در سردخانه و افت و ضایعات، تاحدی افزایش قیمت طبیعی است، اما برخی مغازه‌ها سود‌های غیرقانونی لحاظ می‌کنند که دستگاه‌های مسئول باید بر این موضوع نظارت کنند.

شادلو همچنین با اشاره به اینکه اختلاف قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی چشمگیر است، بیان کرد: علی رغم شرایط مساعد تولید، اختلاف قیمت به دلیل کمبود نظارت‌ها بسیار چشمگیر است که امیدواریم مسئولان به این موارد منصفانه نگاه کنند.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.