چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اصناف / برندها / معرفی انواع مخازن پلی اتیلن
معرفی انواع مخازن پلی اتیلن

معرفی انواع مخازن پلی اتیلن

در دنیای مدرن امروز و با پیشرفت صنعت و تکنولوژی استفاده از مخازن پلی اتیلنی جهت نگهداری مواد غذایی، آب شرب ، دارویی و … استفاده می گردد. این مخزن ها به دلیل قیمت پایینتر نسبت به نوع فلزی و نیز با توجه به سفارش و سلیقه خریدار در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می گردد. استفاده از مخازن پلی اتیلن عمودی و مخازن پلی اتیلن افقی امرسوم می باشد. یکی از نکات مهم در تعیین افی یا عمودی بودن مخزن محدودیت جانمایی است. ما در این مقاله به تفصیل به بررسی انواع مخازن به خصوص مخزن عمودی و مخزن افقی می پردازیم.

مخزن پلی اتیلنی عمودی

منظور از محدودیت جانمایی، در نظر گرفتن ارتفاع، طول و عرض مکان قرارگیری مخزن می باشد. برای انتخاب مخزن عمودی مناسب باید به شرایط  مسیر حمل و نقل مخزن عمودی نیز توجه گردد. به عنوان مثال در صورتیکه در محدودیت در ارتفاع داشته باشیم، باید از مخازن افقی یا مخازن عمودی کوتاه تر استفاده کنیم. مخازن عمودی در مدل های کوتاه و بلند و به صورت استوانه ای و ایستاده بر روی قاعده آن طراحی می شوند. ابعاد مخازن عمودی سبب می شود تا عبور از درب های باریک راحتتر از مخازن افقی صورت گیرد و معمولاً برای نصب آن در قسمت تاسیسات و یا زیرزمینها و پارکینگ از مخزن عمودی استفاده می شود.

مخزن پلی اتیلنی افقی

مخزن های پلی اتیلن افقی بر روی پایه هایی از جنس مخزن و به صورت استوانه ای و افقی قرار می گیرند. این پایه ها باعث قرار گیری مخزن به صورت ثابت و متعادل خواهد شد که باعث افزایش وزن مخازن افقی می شوند. دلیل تفاوت قیمت مخزن عمودی با مخزن افقی نیز همین پایه ها می باشد و به نوع مواد اولیه به کار رفته مربوط نمی باشد. طول عمرمفید مخزن عمودی و مخزن افقی در شرایط یکسان واستاندارد برابر می باشد.

انواع کاربرد مخزن عمودی و مخزن افقی

علاوه بر تفاوت در شکل ظاهری و قیمت که به دلیل  وزن بیشتر پایه ها در مخازن افقی است، پارامتر استحکام نیز ، از دیگر تفاوت های این دو نوع مخزن می باشد.در صورتیکه از مخزن جهت نگهداری مایعات با دانسیته بالا استفاده گردد، از مخازن عمودی استفاده می گردد این موضوع به جهت استحکام بیشتر مخزن عمودی نسبت به مخزن افقی می باشد.همچنین باید مخازن پلی اتیلنی به صورت دوره ای شستشو و تمیز گردد که ارتفاع زیاد مخزن عمودی در حجم بالا باعث بروز مشکل می گردد که این مشکل در مخازن افقی کمتر می باشد.

در صورت استفاده از مخزن در پشت بام ساختمان ، استفاده از مخزن افقی توصیه می گردد. این موضوع به علت رابطه معکوس فشار و سطح مقطع مخزن می باشد. مخزن پلی اتیلن افقی سطح مقطع بیشتری نسبت به انواع مخازن آب عمودی دارد و متعاقباً فشار کمتری به سطح وارد می کند. از سویی این نوع از مخزن در مقابل باد مقاومت بیشتری نسبت به مدل عمودی از خود نشان می دهد. در صورت استفاده از مخزن پلی اتیلن در قسمتهای تاسیسات، زیرزمین یا پارکینگ ، استفاده از مخزن پلی اتیلن عمودی به دلیل اشغال فضای کمتر توصیه می شود.

مخزن ذخیره پلاستیکی یا فلزی؟

مخزن ذخیره آب به دو صورت مخزن فلزی (گالوانیزه) و پلاستیکی ساخته می شود. منظور از مخزن پلاستیکی، مخزن ساخته شده از پلی اتیلن به روش قالب گیری می باشد که به دلیل یکپارچگی فاقد هرگونه نشتی می باشد. با توجه به اینکه مخازن پلی اتیلنی پیش از تحویل به مشتری تحت انواع تست های مکانیکی، ضربه و تنش قرار می گیرند، می توانند به عنوان جایگزین مخازن فلزی و ظروف ضد زنگ استفاده گردند.

با توجه به وزن کمتر مخزن پلاستیکی نسبت به مخزن فلزی ،حمل، نصب و جابه جایی آنها نیز آسان تر می باشد. در صورت نیاز به حجم ذخیره آب بیشتر، می توان از مخازن پلی اتیلنی به صورت مرتبط، استفاده نمود. نصب اتصالات بر روی مخازن پلاستیکی راحتتر بوده و به وسیله ابزار گردبر، قطر فیتینگ ها بر بدنه مخازن پلی اتیلنی سوراخ شده و نصب می گردد، لازم به ذکراست که مخازن فلزی به دلیل محدودیت در طراحی ظاهری و ابعادی تنها به شکل افقی یا استوانه خوابیده در بازار موجود می باشد.

به دلیل امکان زنگ زدگی در محل های جوش در مخزن ساخته شده با ورقه گالوانیزه امکان نشتی مخزن در دراز مدت وجود دارد که این امر باعث طعم دار شدن آب درون مخزن نیز می گردد. جهت جلوگیری از این موضوع، مخازن فلزی باید به صورت دوره ای تخلیه شده و پوشش داخلی آن با محلول ضد زنگ پوشش داده شود که این موضوع هزینه های زیادی را به مشتری تحمیل می کند.

از سویی دیگر براساس استاندار سازمان غذا و دارو استفاده از مخازن فلزی جهت نگهداری آب و مایعات خوراکی مناسب نیستند.

مخزن پلی اتیلنی به دلیل دارا بودن پوشش داخلی با کیفیت و عدم عبور نور، برای نگهداری آب بسیار مناسب می باشد.

معایب مخزن آب پلی اتیلن

یکی از معایبی اندک مخازن پلی اتیلن فرآیند ساخت آن می باشد. به این دلیل که مخازن پلی اتیلن افقی و عمودی با استفاده از روش روتومولدینگ ساخته می شوند، مخازن در نواحی تمرکز تنش، ضخامت کمتری دارند که این موضوع در بلند مدت موجب شکست در نقاط مذکور می شود.

در هنگام خرید مخازن باید به مواد اولیه به کار رفته در تولید محصول، طول عمرمفید، علامت استاندارد و پروانه بهداشت آن دقت شود. مخزن پلی اتیلنی باید ویژگی های ضد جلبکی، آنتی UV و نیزآنتی با کتریال را داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت انواع مخازن عمودی و افقی پلی اتیلن به سایت شرکت تهران پلیمر یارا با آدرس tpy.ir   مراجعه کنید.

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.