صفحه اصلی / اصناف / برندها / ریشه زبان ترکی استانبولی
ریشه زبان ترکی استانبولی

ریشه زبان ترکی استانبولی

زبان ترکی استانبولی یکی از شاخه های زبان آلتایی از خانواده زبان اورال- آلتایی است. زبان ترکی از مجموعه زبان های اغاز می باشد. علاوه بر ترکی استانبولی, زبان های آذری, ترکمنی, قزاق, تاتار؛ ازبکی, نیز زبان اغوز گفته می شود. همچنین بسیاری از مردم در مناطق غربی چین و جنوب سیبری و آسیای مرکزی جزو خانواده زبان اغور می باشد.

تاریخ زبان ترکی استانبولی

تاریخ زبان ترکیه‌ای را می توان به سه دسته مختلف تقسیم بندی کرد : دسته اول ترکی قدیمی است که مربوط به دوره قرن های هفتم تا سیزدهم می شود، زبان ترکی میانه مربوط به قرن های سیزدهم تا بیستم می شود. همچنین دوره جدید زبان ترکی از قرن بیستم به بعد را شامل می شود.با وارد شدن امپراطوری عثمانی, زبان عربی و فارسی تا حدود زیادی زبان ترکی را تحت تاثیر قرار داد. و بیشتر از ۸۸ درصد لغات ترکی , واژه های وارد شده از زبان عربی و فارسی می باشد. این زبان با نام زبان ترکی عثمانی نامبرده می شود.  که در آن زمان این زبان مختص دربار عثمانی و افراد تحصیلکرده جامعه محسوب می شده است. اما زمان عامه مردم و کوچه بازار همان زبان اصیل ترکی بوده است. تا این که در سال ۱۹۲۸ جنبش زبان توسط کمال آتاتورک آغاز می شود که منجر به تغییر رسم الخط ترکی از فارسی به لاتین می شود. هم چنین واژه های ترکی اصیل جایگاه خود ار باز می یابد و جای واژه های فارسی و عربی را می گیرد. همچنین واژه های جدیدی نیز اضافه می شود.

زبان آموزشی دانشگاه های ترکیه

همان طور که زبان ترکی, زبان رسمی کشور ترکیه می باشد, به طبع دانشگاه های ترکیه  بیشتربرنامه های خود را به زبان ترکی استانبولی ارائه میدهد.و این بهترین گزینه برای تحصیل است . چرا که اساتید و دانشجویان بیشتر به این زبان تسلط دارند. بیشتر دروس در دوره کارشناسی به زبان ترکی استانبولی ارائه می شوند. با این وجود بسیاری از دانشگاه ها برنامه هایی را به خصوص در دوره های ارشد و دکتری به زبان انگلیسی و دیگر زبان ها تدریس می کنند. همچنین بسیاری از دانشگاه های ترکیه , دوره های اموزشی بسیاری را برای دانشجویان غیر ترک زبان خود ارائه می دهند. بهترین راه برای تحصیل در ترکیه , یادگیری زبان ترکی است. شما علاوه بر تحصیل برای زندگی و رفع احتیاجات روزمره مانند خرید کردن نیاز به ایجاد ارتباط با مردم عادی هستید. پس یادگرفتن زبان ترکی, علاوه بر دانستن یک زبان جدید, مسیر شما برای مهاجرت یا تحصیل را هموار می کنند.

ساختار زبانی ترکی استانبولی

قبل از یادگیری زبان ترکی استانبولی بهتراست,درباره ساختار آن مطالعه کنید. هر زبانی قواعد خاص خود را دارد که با کمی تحقیق می توانید آشنایی پیدا کنید.دراین باره بهتر است بدانید,مانند همه زبان‌های ترکی، زبان ترکی استانبولی, یک زبان پیوندی یا چسبانشی است، یعنی نقش‌های دستوری با اضافه کردن پسوند به ریشه اسمی یا فعلی مشخص می‌شوند. همچنین بهتراست درباره نقش های مختلف کلمات در این زبان بدانید:

جنسیت:  ضمایر جنسیت ندارند.

حالات دستوری: اسامی درزبان ترکی, شش حالت دستوری دارند: اسمی، ملکی، مفعولی مستقیم، مفعولی غیرمستقیم، مکانی و مفعول به. هر کدام از این حالات با پسوند خاصی که به ریشه اسم متصل می‌شود نشان داده می‌شود.

صرف فعل : افعال درزبان ترکی استانبولی, حالت و شمار با فاعل خود تطبیق دارند. ساختار فعل در زبان ترکی به این شکل است: ریشه فعل + نشانه زمان‌ساز + پسوند فاعلی.

حرف تعریف: در این زبان,حرف تعریف معین وجود ندارد.

ساختار جمله:  ساختار جمله براساس فاعل، مفعول و فعل است اما به خاطرداشتن حالت‌های دستوری مختلف، می توان جایگاه واژه‌ها تغییر داد.

حرف اضافه:  کاربرد حرف اضافه, معمولا بعد از اسم و به صورت پسوند می‌آید.

حالت منفی و سوالی: منفی کردن جمله, به دو صورت انجام می‌گیرد:

جملات اسنادی : جملات اسنادی در زبان ترکی با استفاده از فعل کمکی değil ساخته می‌شود. این فعل کمکی که مانند سایر فعل‌ها صرف می‌شود ودر جمله بعد از مسند قرار می‌گیرد.

جملاتی دارای فعل اصلی: به آخر فعل پسوند –me اضافه می‌شود. پسوند –me برای سوالات بله/خیر نیزاستفاده می شود. درسوالات معمولی از کلمات پرسشی استفاده‌ می‌شود با این تفاوت که جای دیگر واژه‌های جمله تغییر نمی کند، فقط واژه‌ای که جواب است, حذف شده و به جای آن کلمه پرسشی مناسب قرار می گیرد.

تطبیق آوایی: زبان ترکی استانبولی مانند دیگر زبان‌های ترکی دارای تطبیق آوایی است. این به این معنا است ,آوای حروف مصوت در پسوند باید با آوای حروف مصوت در کلمه یکسان باشند.

همچنین بخوانید: بهترین دانشگاه های اروپا برای تحصیل

بهترین راه های پیشنهادی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

۱- یادگیری زبان ترکی استانبولی با ویدیوها

ویدیوهای آموزشی یکی از بهترین مننابع برای یادگیری زبان ترکی, آن هم به صورت خودآموز است. که به شما امکان مرور و تمرین بیشتر را فراهم کرده است. بیشتر ویدئو های آموزشی دارای متد خاصی برای آموزش استفاده کرده است. که این می تواند به شما برای برنامه ریزی و تمرین کمک کننده باشد.

۲- آموزش صوتی

آموزش صوتی یکی از گزینه های دیگر است که امورزه بسیار طرفدار دارد. شما می توانید به فایل های آموزشی در هر زمان و مکان دسترسی داشته باشید. در راه یا خانه مشغول رانندگی یاا هر کار دیگری, می توانید از فایل های صوتی برای عادت دادن گوش خود به زبان تمرین کنید.

۵- ارتباط با ترک زبان ها

اگر دوستی ترکی زبان دارید, از او بخواهید تا با چند ساعت در روز صحبت کردن به شما برای یادگیری بیشتر کمک کند. این بهتری گزینه است. چرا که بسیاری از اشکالات شما از این طریق پیدا می شود.

۶-پادکست ها و مقالات زبان ترکی استانبولی

امروزه گزینه های زیادی وجود دارد که افراد علاقمند به یادگیری می توانند از آنها برای یادگیری بیشتر کمک بگیرند. از پادکست ها و مقالات آموزشی نیز می توانید به بهترین شکل برای تمرین جهت تقویت زبان خود استفاده کنید.

۷- اخبار و مقالات به زبان ترکی استانبولی را مطالعه کنید

اگر اهل شنیدن خبر ها هستید, پیگیری اخبار به زبان ترکی استانبولی, یکی از بهترین راه ها است. همچنین مقالات آموزشی ترکی استانبولی راه بهتری است که علاوه بر افزودن به اطلاعات شما, مهارت های خواندن و لغات جدید را می توانید بهتر کنید

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.