صفحه اصلی / اسلایدر / دلار روی ریل کاهش قیمت
دلار روی ریل کاهش قیمت

روند نزولی بازار ارز تا کی ادامه دارد؟

دلار روی ریل کاهش قیمت

کسب و کار نیوز- با ادامه روند نزولی قیمت ها در بازارهای دارایی پیش بینی فعالان اقتصادی در ادامه این روند با شیب ملایم است. دلار، سکه، طلا، خودرو و ... در حال کاهش قیمت هستند. در حال حاضر قیمت ارز در بازار آزاد 23 هزار و 720 تومان قیمت گذاری می شود. قیمت هر گرم طلا نیز با ادامه روند نزولی چند روز اخیر خود از کانال یک میلیون تومان خارج و هر گرم 997 هزار تومان معامله می شود. بنابراین نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به 997 هزار تومان رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار تهران با ۱۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۹ میلیون و ۹۸۰هزار تومان رسید. نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون تومان خرید و فروش شد. تحلیل گران بازار ارز بر این باورند که روند نزولی قیمت دلار در روزهای آینده نیز ادامه یافته اما این شیب کاهشی بسیار ملایم طی خواهد شد. اخباری که گاه و بی گاه از توافق برجام حاصل از مذاکرات وین منتشر می شود موجب شده تا جو روانی ایجاد شده در بازار ارز و دارایی فروکش کند.

موضوع دیگری که اینجا مطرح می شود این است که آیا دلار با ادامه روند کاهشی هرچند با شیب ملایم می تواند به کانال ۲۰ هزار تومان سقوط کند. کارشناسان بازر ارز بارها در رابطه با کف قیمتی دلار اعلام کرده اند که هر خبری مبنی بر احیای برجام و رفع تحریم ها مطرح باشد و توافق صد در صدی طرفین نیز رقم بخورد به دلیل مشکلات اقتصادی داخلی قیمت دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد شد و در خوشبینانه ترین حالت ممکن، دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان باقی خواهد ماند. اما روند کاهشی قیمت دلار در روزهای گذشته و برخی اظهارنظرهای مقامات دولتی، بیم کاهش دستوری نرخ ارز را دوباره بوجود آورده و فعالان اقتصادی را نگران کرده است. در واقع برخی کارشناسان بر این باورند که خوش بینی نسبت به مذاکرات در جریان ایران با کشورهای غربی که منجر به روند کاهشی و پرنوسان قیمت ارز در بازار شده، ممکن است برای دولت جذاب و در عین حال وسوسه‌انگیز شود که قیمت را به صورت دستوری به اعداد و ارقام غیرمنطقی برساند.

از سوی دیگر فعالان بازار معتقدند که با نوسان سکه در حوالی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میزان عرضه بالا رفته و قیمت سکه به پایین کشیده شد. بر این اساس سطح مقاومتی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای فعالان بازار مهم تلقی می‌شود. سطح قیمتی ۱۰ میلیون تومان نیز همچنان سطح روانی پایینی محسوب می‌شود. این در حالی است که با در نظر گرفتن قیمت ۲۳ هزار و ۷۲۰ تومان برای دلار و نرخ ۱۷۷۷ دلاری برای طلای جهانی، قیمت واقعی آن ۹ میلیون و ۹۲۴ هزار تومان و اندازه حباب آن ۱٫۴۷ درصد به دست می‌آید. افت قیمت به زیر مرز حساس ۱۰ میلیون تومانی می‌تواند سیگنالی کاهشی به بازار سکه دهد.

افول مقطعی التهاب بازارها 

کمیل طیبی، اقتصاددان

رشد قیمت ها در بازار ارز و به طور کلی بازارهای دارایی به این دلیل اتفاق افتاد که التهابی ادامه دار در یک سال اخیر ایجاد شد. همچنین انتظار وجود این التهاب در بازار همواره تقویت شد اما در حال حاضر از این انتظار کاسته شده و به دلیل اینکه این بازارها با هم موازی هستند در تمام بازارها این جریان حاکم شده است. افول التهاب تقاضاهای اضافه در بازارها به روند کاهشی قیمت ها کمک کرده و این روند به صورت ملایم ادامه دارد.

اما عواملی که موجب شد تا افول التهاب در بازارها شکل بگیرد مربوط به تقویت و عمیق شدن مذاکرات و از سوی دیگر برجام و کاهش تنش هاست. در چرخه تورمی چه در بازار ارز چه در بازارهای دیگر این عوامل تاثیرگذار هستند. گسترش تجارت در آینده و توسعه روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها و کاهش تحریم ها را نیز باید به این لیست اضافه کرد. البته رونق تجارت و کاهش تحریم‌ها نیز می‌تواند تقاضاهای جدید ارزی ایجاد کند که نباید از آن غافل شد. اگر در دستور کار دولت جدید انضباط مالی و کنترل رشد نقدینگی باشد از نوسانات ارزی جلوگیری و ثبات ارزی ایجاد می‌شود.

اما این روند نزولی ادامه دار نخواهد بود چراکه اقتصاد کشور خودش را با نرخ های فعلی ارز تطبیق داده است. شروط روانی و افزیش هزینه های اقتصادی به رشد نرخ ارز کمک خواهند کرد. نرخ های کنونی با شاخص های اقتصادی تطبیق دارند و به همین دلیل باید بیشتر به ثبات نسبی خوشبین باشیم تا ادامه دار شدن روند نزولی نرخ ها در بازارهای موازی. این در حالی است که خود تورم به منزله کاهش ارزش پول ملی است که نرخ برابری ریال را در برابر دلار یا یورو کمتر می‌کند یعنی نرخ ارز در بازار حقیقی افزایش می‌یابد. کاهش نرخ ارز به ۲۰ هزار تومان و پایین تر از آن هم امکان پذیر نیست و بعید است دولت هم این استراتژی را دنبال کند. چراکه شاخص های اقتصادی اجازه این کار را نمی دهند و تعیین قیمت به صورت دستوری جواب نخواهد داد. باید دید تعادل در بازار چگونه اجازه خواهد داد قیمت تعادلی ایجاد شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

ضایعات یک‌سوم محصولات کشاورزی/ مصرف شکر و روغن ۱.۵ برابر استاندارد جهانی

به گزارش کسب و کار نیوز، «غلامرضا نوری قزلجه» در نخستین همایش ملی اخلاق در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.