صفحه اصلی / اسلایدر / قرارداد شرکت های خصوصی برای واردات ۶ میلیون دز واکس
قرارداد شرکت های خصوصی برای واردات ۶ میلیون دز واکس

رئیس اتاق تهران خبر داد

قرارداد شرکت های خصوصی برای واردات ۶ میلیون دز واکس

من این مژده را می‌دهم که شرکت‌های خصوصی موفق شده‌اند قرارداد خرید 6 میلیون دز واکسن را امضا کنند و به‌زودی اگر مراحل اداری آن هرچه سریع‌تر طی شود به‌تدریج و فاز به فاز وارد می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز،نخستین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در سال ۱۴۰۰ صبح امروز با حضور اعضا به‌صورت مجازی برگزار شد. در ابتدای جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق با تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم در ماه رمضان، گفت: «امیدوارم سال جدید سالی پر از سلامت و خیروبرکت برای همه مردم باشد.» او سپس اسامی اعضا جدید اتاق تهران که از سوی وزیر صمت معرفی‌شده‌اند را اعلام کرد. خوانساری در ادامه با اشاره به اینکه اگرچه مهم‌ترین مسئله کشور هم اکنون مشکلات اقتصادی است اما ویروس کرونا متأسفانه همچنان قربانی می‌گیرد و نگرانی‌های فزاینده‌ای را ایجاد کرده است. «در پیک چهارم شاهدیم که متأسفانه مبتلایان روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و آمار جان‌باختگان سه‌رقمی شده و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی شاید گسترش ویروس بیشترهم بشود. شاهدیم که خیلی از بخش‌های اداری و خدماتی تعطیل‌شده یا قرار است با پرسنل کمتری به کار خود ادامه دهند اما همان‌طور که می‌دانید بخش تولید نمی‌تواند تعطیل شود چون این بخش با معیشت و ارزاق مردم ارتباط دارد و یقیناً تولید باید باقوت به کار خود ادامه دهد. اما باید در نظر داشت که بالاخره بخش تولید هم جدای از جامعه نیست و نگرانی از بیماری در جامعه تولیدی هم بسیار زیاد است و تنها عاملی که می‌تواند این نگرانی را برطرف کند، بحث تزریق واکسن است. شاهدیم در خیلی از کشورها که واکسیناسیون را شروع کرده‌اند، تقریباً زندگی به حالت عادی برگشته است یا به سمت عادی شدن پیش می‌رود ولی در کشور ما به دلیل بحث تحریم‌ها و خرید دیرهنگام که واکسن‌ها فروش رفته بود، نتوانستیم به‌اندازه کافی واکسن خریداری کنیم و عملاً با تأخیر روبه‌رو هستیم. خبری که دیشب شنیدم این بود که مسئولان بهداشتی امیدوارند واکسیناسیون کادر درمان را تا آخر هفته تکمیل کنند و در این شرایط تا به بقیه اقشار برسد زمان می‌برد.»

خوانساری در ادامه اعلام کرد: «ما فکر کردیم اتاق بازرگانی با توجه به مسئولیت اجتماعی که دارد باید وارد این ماجرا شود و به کمک دولت بیاید، به‌خصوص اینکه تأکید رئیس‌جمهور محترم این بود که بخش خصوصی وارد این موضوع شود و با توجه به کمبودهایی که وجود دارد و تحریم‌ها برای رفع مشکل کمک کند. خوشبختانه از ابتدای سال بخش خصوصی در این زمینه فعال شد و درخواست کردیم از شرکت‌های معتبری که در زمینه واردات دارو فعال هستند به این موضوع ورود کنند. البته همان‌طور که می‌دانید اکثر کمپانی‌های سازنده واکسن، تولیدات خود را پیش‌فروش کرده‌اند و عملاً بازار خالی از واکسن است؛ اما با تخصص و ارتباطاتی که این شرکت‌ها داشتند خوشبختانه توانسته‌اند قراردادهایی را امضا کنند. من این مژده را می‌دهم که شرکت‌های خصوصی موفق شده‌اند قرارداد خرید ۶ میلیون دز واکسن را امضا کنند و به‌زودی اگر مراحل اداری آن هرچه سریع‌تر طی شود به‌تدریج و فاز به فاز وارد می‌شود. هدف از واردات این واکسن‌ها بخش تولید است، ما امیدواریم بتوانیم بخش تولید و کارگران زحمتکشی را که آسیب‌پذیری بالایی دارند، پوشش بدهیم. همان‌طور که مقام معظم رهبری هم اعلام کردند سال، سال تولید است و ما امیدواریم بتوانیم تولید را پوشش دهیم که خلالی در آن ایجاد نشود.»

او در ادامه گفت: «ارزی که به این موضوع اختصاص داده‌اند، ارز آزاد است و انتظار ما این است که صاحبان مشاغل، کارخانه‌ها و مدیران قبول کنند که هیچ هزینه‌ای برای واکسیناسیون به کارگران تحمیل نشود و هزینه توسط خود صاحبان مشاغل پرداخت شود، البته مطمئن هستم که این اقدام صورت خواهد گرفت چون فکر می‌کنم سلامت کارگران کارخانه و چرخش تولید ایجاب می‌کند که هر مدیری این کار انجام دهد؛ هم ازنظر اقتصادی و هم ازنظر انسانی این کار مهم خواهد بود. شرکت‌های واردکننده هم قبول کرده‌اند که سود و منفعتی از این کار نداشته باشند و به قیمت تمام‌شده بتوانند آن را عرضه کنند. این واکسن‌ها با مجوزی که وزارت بهداشت داده است وارد خواهد شد و انشاالله با نظارت ستاد مقابله با کرونا توزیع ‌می‌شود.»

رئیس اتاق تهران در ادامه صحبت‌هایش به ارائه آمارهای اقتصادی پرداخت و تصویری از وضعیت شاخص‌ها بیان کرد و گفت: «صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارشی که اعلام کرده است به‌طور میانگین رشد اقتصادی جهان را در سال جاری میلادی ۵٫۵ درصد پیش‌بینی کرده است که چین با رشد اقتصادی ۸ درصد در صدر قرار دارد. چین در بین کشورهای قدرتمند باوجود کرونا سال میلادی گذشته (۲۰۲۰) تنها کشوری بود که با رشد اقتصادی ۲٫۳ درصدی روبه‌رو شد، در همین سال رشد اقتصادی آلمان منفی ۵ درصد بود. پیش‌بینی رشد اقتصادی برای ایران در سال جاری ۲٫۵ درصد و ۳۹ درصد تورم است. البته این میزان رشد اقتصادی به شرطی پیش‌بینی‌شده است که برجام به نتایج خوبی برسد و موانع برداشته شود.»

او در ادامه گفت: «رشد موجودی سرمایه خالص همان‌طور که می‌دانید برای اولین بار در کشور منفی شد یعنی سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک منفی بود که یکی از عوامل مهم آن خروج سرمایه است. در سال ۲۰۲۰ آمارهای معتبری که گرفته‌ایم نشان می‌دهد ایرانی‌ها ۷ هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی را در ترکیه خریداری کرده‌اند همچنین در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ هم ۱۶۰۰ واحد مسکونی در این کشور خریداری کرده‌اند؛ در واقع ایرانی‌ها اولین خریداران واحدهای مسکونی در ترکیه هستند و بعد روسیه و عراق قرار دارند. این موضوع واقعاً باید آسیب‌شناسی شود و به این سؤال پاسخ داده شود که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است. علاوه بر این آمارهای مستند از ترکیه، گزارش‌های دیگری هم از گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان و… داریم که نشان می‌دهد سرمایه‌های ایرانی‌ها برای خرید به این کشورها رفته است. این موضوع بسیار مهم است و باید به این سؤال پاسخ داده شود که چرا افراد سرمایه‌هایشان را به بیرون کشور منتقل می‌کنند؟»

رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نام‌گذاری سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «نام‌گذاری بسیار درستی صورت گرفته؛ تنها علاج درمان اقتصاد کشور بحث تولید است که با دو دستور بعدی یعنی پشتیبانی و مانع‌زدایی می‌تواند به نتیجه برسد. در یک‌ماهه گذشته مجلس و دولت ستادهایی برای تحقق شعار سال تشکیل داده‌اند که موانع را شناسایی کنند ما امیدواریم شعار امسال مثل سال‌های گذشته تنها به شعار ختم نشود و اقداماتی در جهت فرمایشات رهبری صورت گیرد و به نتیجه برسیم. من فکر می‌کنم موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد پیچیده نیست و مهم‌ترین عامل که می‌توانیم نام ببریم بحث دخالت بیش ‌از اندازه دولت در اقتصاد کشور و تصدی‌گری‌هاست که عامل اصلی رکود و عدم رشد است. مانند طرح‌های نیمه‌تمام که توسط دولت‌ها شروع ‌شده و چندین هزار هزار میلیارد تومان است ولی به نتیجه خاصی نرسیده‌اند و شاهد دخالت بیش ‌از اندازه دولت هستیم. نمونه دیگر بحث قرارگاه مرغ بود که در هفته‌های گذشته شنیدیم؛ ما در ارتباط با تولید مرغ در جهان شاید جزو ۱۰ کشور اول باشیم ولی می‌بینیم برای آن قرارگاه تشکیل‌شده است و فکر کنم باید این را در فرهنگ لغات بگنجانیم. عمده تولید مرغ در کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد ولی واردات خوراک آن، توزیع و… با دخالت دولت صورت می‌گیرد و عملاً این مشکلات را ایجاد می‌کند. چالش بعدی که پیش روی تولید است بحث ضابطه‌ها، مجوزها و دستورالعمل‌هاست که همگی مانع تولید است و ضربه می‌زند و اگر قرار باشد شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی عملی شود، فکر می‌کنم باید عزم جدی در کشور ایجاد شود. مهم‌ترین نیازی که امروز ما داریم بحث حفظ سرمایه‌های داخلی در کشور است، باید از فرار سرمایه‌ها جلوگیری کنیم.»

او در ادامه به اقدامات اتاق برای شناسایی موانع پیش روی تولید اشاره کرد و گفت: «موانع اساسی که بر سر تولید وجود دارد را شناسایی و مکتوب کرده‌ایم که آن‌ها را برای سران قوا خواهیم فرستاد. سه، چهار عامل اصلی وجود دارد که یکی از آن‌ها تورم است. در سال جاری پیش‌بینی ۳۹ درصد تورم شده است اما اگر کسری بودجه بالایی داشته باشیم تورم بیش از این پیش‌بینی‌ها خواهد شد. بحث بعدی ارز چند نرخی است که متأسفانه در بودجه سال ۱۴۰۰ بازهم ارز چند نرخی و حداقل دونرخی را خواهیم داشت که این هم مانع جدی است. هدفمند نبودن یارانه‌ها موضوع دیگری است؛ طبق آمار سازمان انرژی جهانی یارانه‌ای که ایران پرداخت می‌کند ۸۶ میلیارد دلار است که اگر آن را در ۲۵ هزار تومان ضرب کنیم می‌شود هزاران هزار میلیارد تومان و این فقط یارانه سوختی است که دولت ایران پرداخت می‌کند. فکر کنید اگر این یارانه بتواند در تولید مصرف شود، کشور در کجا قرار خواهد گرفت؛ یارانه‌ای که هم‌اکنون مشخص نیست اصلاً چه اقشاری از جامعه بیشترین بهره را از آن می‌برند. مسائل بعدی در ارتباط با موانع تولید به دستگاه‌هایی برمی‌گردد که در امر تولید دخیل هستند. در نظرسنجی که انجام داده‌ایم بیشترین عاملی که بنگاه‌ها از آن رنج می‌برند بحث تأمین اجتماعی است و بعد دستگاه‌های دیگری قرار دارند.»

خوانساری در ادامه گفت: «امیدوارم در سال جدید با توجه به شعاری که انتخاب‌شده است بتوانیم موانع را به حداقل برسانیم و امنیت سرمایه‌گذاری را در ایران تأمین کنیم و با کاهش آسیب‌پذیری از ویروس کرونا سال خوبی را برای تولید و اقتصاد کشور داشته باشیم.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.