صفحه اصلی / یادداشت و گفتگو / یادداشت / پیش‌بینی بازار سرمایه براساس سه سناریو
پیش‌بینی بازار سرمایه براساس سه سناریو

پیمان مولوی، تحلیلگر بازارهای مالی و دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران

پیش‌بینی بازار سرمایه براساس سه سناریو

در حال حاضر براساس سه سناریو می‌توان وضعیت بورس را پیش‌بینی و تحلیل کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز در سناریو اول مذاکرات برجامی در این دولت شروع می‌شود و در همین دولت هم به نتیجه می‌رسد.
در سناریو دوم مذاکرات برجامی در این دولت شروع می‌شود و در دولت آینده به نتیجه می‌رسد و در سناریو سوم مذاکرات به نتیجه خاصی نمی‌رسد و به صورت کج‌دار و مریز تا یکی دو سال آینده پیش می‌رود.
براساس دو سناریوی اول اگر مذاکرات در این دولت و یا در دولت آینده به نتیجه برسد، به سمت کاهش قیمت دلار پیش خواهیم رفت و از آنجایی که ۷۰ درصد شرکت‌های موجود در بازار سرمایه شرکت‌های کالایی هستند، به دلیل کاهش قیمت ارز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در مسیر کاهش ارزش قرار می‌گیرند و نهایتا بازار سرمایه روند نزولی خواهد داشت.
اما در این سناریو نهایتا به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و همچنین رشد اقتصادی حاصل شده، به مرور وضعیت شرکت‌ها بهبود پیدا می‌کند و بازار سرمایه به سمت مثبت شدن حرکت می‌کند؛ چرا که بازارهای دیگر مثل بازار املاک وارد رکود خواهند شد.
اما در سناریوی بعدی و در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، طرفین وارد یک رالی نفس‌گیر طولانی می‌شوند و اقتصاد ایران به دلایل مختلف دچار تورم می‌شود و بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه در مسیر افزایش ارزش قرار می‌گیرند و شاخص رشد می‌کند. البته این رشد و افزایش، شارپی نخواهد بود و به مرور اتفاق می‌افتد.

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی مهم برای قیمت دلار در ماه های آینده

دنده معکوس بانک مرکزی در اسفندماه که از عدم عرضه دلار به مدت یک هفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.