صفحه اصلی / اسلایدر / رفت و برگشت قیمت خودرو
رفت و برگشت قیمت خودرو

واکنش بازار خودرو به احتمال احیای برجام چیست؟

رفت و برگشت قیمت خودرو

کسب و کار نیوز- نوسانات ارزی که در روزهای نخست آغاز به کار بازارهای مالی کشور در سال 1400 نیز ادامه دارد پیش بینی ثبات قیمتی در بازار خودرو را کمی مشکل کرده و فعالان بازار روزهای پرتنشی را برای این بازار پیش بینی می کنند. سال 98 اغلب کارشناسان بر این باور بودند که بازار خودرو بدترین ایام خود را پشت سر می‌گذراند. اما سال 99 نشان داد که اوضاع می‌تواند بدتر هم باشد. اکنون در آستانه سال 1400، کارشناسان دورنمای سال جدید را با محافظه‌کاری بیشتری مطرح می‌کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، قیمت دلار روز شنبه ۱۴ فروردین با ۶۰۷ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته (چهارشنبه) به رقم ۲۴ هزار و ۵۹۸ تومان رسید. بر اساس پیش بینی کارشناسان ارزی این نوسانات که روند کاهشی داشته موقت بوده و در هفته های آتی رشد نرخ ارز را خواهیم داشت. بنابراین برای بازار خودرو به عنوان یکی از تاثیرپذیرترین بازارها از نرخ ارز می توان رشد قیمت را پیش بینی کرد. هرچند نوسانات قیمت در بازار خودرو به عوامل دیگری نیز بستگی دارد اما نرخ ارز تا به امروز تاثیرگذارترین عامل شناخته شده است.

سال گذشته با توجه به نوسانات ارزی که شاهدش بودیم، بازار خودرو نیز نوسانات زیادی به خود دید و افرادی که سرمایه خود را در خودرو گذاشته بودند، برخی سود خوبی نصیبشان شد و برخی ضرر زیادی را تجربه کردند.

 

خوشبینی کوتاه مدت به بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

بازار خودرو در کشور همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته است. تحولات سیاسی و داخلی. البته تحولات سیاسی مانند توافق با آمریکا و احیای برجام می تواند در کوتاه مدت در بازار خودرو تاثیرگذار باشد. اما برای تاثیرات بلند مدت باید سیاست های کلان مدیریتی را اصلاح کرد. بنابراین با تاریخچه ای که از بازار خودرو داریم در دراز مدت هم با نحوه نگرشی که بر بازار خودرو حاکم است نباید انتظار داشت قیمت خودرو تعدیل و یا کاهش پیدا کند. اقتصاد ایران متورم است و با چالش های بسیاری روبرو است.  بازار خودرو نیز بیشتر از این موضوع تاثیر می پذیرد.

بنابراین به واسطه این موضوع که توافق هسته ای بین ایران و آمریکا می تواند خوش بینی در بازار ایجاد کند کوتاه مدت است.  بازارخودرو کاهش قیمت ها و تعادل را برای کوتاه مدت تجربه خواهد کرد و همچنین تغییر حجم عرضه در این بازار باعث می شود که قیمت ها شیب نزولی پیدا کند و اما اثربلند مدت این اتفاق متاثراز سیاست های پولی و اتفاقاتی است که در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خواهد افتاد واگر اصلاحات پولی درکشور صورت نگیرد این خوشبینی خیلی زود از میان خواهد رفت و قیمت ها به سطح تورمی باز خواهد گشت.

مدیریت غلط و بدهکاری های کلان صنعت خودرو اجازه تولید بیشتر را نیز نمی دهد. بدهی سنگین شرکت های خودروسازی اجازه توسعه را نخواهد داد و با توجه به رشد تورم و رقم خوشبینانه تورم بالای ۳۰ درصد بازار خودرو همچنان در این سردرگمی قیمت ها به سر خواهد برد. اتفاقات متفاوتی اعم از آزادسازی واردات خودرو، لغو تحریم ها و… شکل گیرد، همه این موارد به نفع مردم است اما سیاست های داخلی و کلان های مدیریتی می تواند بازار خودرو را از نابسامانی نجات دهد.

بنابراین برای خروج از این امر باید فضا را برای قیمت گذاری، واردات و تولید باز کرد. بازار خودرو ایران در شرایطی که بتواند به بازار رقابت تبدیل شود می تواند به رونق برسد. شورای رقابت به ویژه در یک سال اخیر با تصمیم های اشتباهی که گرفته مشکلات خودروسازان را بیشتر و در نتیجه بازار خودرو را هم رکود تر کرده است. این شورا می توانست با برنامه های بلند مدت هم جلوی بحران را بگیرد هم بازار را از رکود خارج کند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.