صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی در بازار طلا و سکه
سردرگمی در بازار طلا و سکه

سکه و طلا در سال ۱۴۰۰ چه قیمتی خواهند داشت؟

سردرگمی در بازار طلا و سکه

کسب و کار نیوز- کارشناسان بازار سکه و طلا بر این باورند که قیمت سکه در ماه های آتی به شدت افزایشی خواهد شد در حالی که برای بازار طلا این روند افزایشی پیش بینی نشده است. سکه به دلیل ماهیت سرمایه گذاری بالاتر و سوددهی بهتر بخصوص در سال گذشته مورد استقبال مردم برای پس انداز ریال شده است. به طور کلی کاهش ارزش پول ملی موجب شده تا مردم به بازارهای مالی کشیده شوند و با ناامیدی از بازار سرمایه، رکود بازار مسکن و خودرو به سمت خرید طلا بخصوص سکه بروند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اتحادیه طلا، جواهر و سکه روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۰با عنوان اینکه سکه به کانال ۱۰ میلیون تومانی برگشت اعلام کرده است که قیمت هر قطعه سکه تمام ۱۰ میلیون و ۷۱۰  هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۷۳۱ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۵۸ هزار تومان معامله شد.

در همین رابطه دبیر هیات مدیره اتحادیه طلای تهران می‌گوید: بازار طلا ثبات پیدا کرده است و قیمت‌‎ها هیجانی کاهش و افزایش پیدا نمی‌کند. در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان و طلا هم به زیر یک میلیون تومان نرسد.

نادر بذرافشان معتقد است در سال ۱۴۰۰ قیمت سکه ۱۰ میلیون تومان و طلا هم یک میلیون تومان است و قیمت‌ها به کمتر از نرخ اعلام شده نمی‌رسد.او اظهار کرد: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ ممکن است دامنه نوسان قیمت طلا و سکه پنج درصد باشد. یعنی چنانچه برجام احیا شود ممکن است طلا پنج درصد ارزان شود. چندی پیش هم نادر بذرافشان، دبیرهیات مدیره اتحادیه طلای تهران گفته بود: «در شب عید تقاضا برای خرید طلا به شدت کاهش یافته است و مردم بیشتر به تامین مایحتاج اصلی زندگی‌شان فکر می‌کنند.»

کاهش قدرت خرید طلا و سکه

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر

در بازار طلا و سکه برای بازه های زمانی، بخصوص بازه های زمانی طولانی پیش بینی دقیقی نمی توان داشت. در دور روز گذشته شاهد بوده ایم که تفاوت قیمتی ۱۱۰ هزار تومان در هر مثقال وجود دارد. در حالی که روز پنج شنبه هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بوده روز شنبه به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

اما برای بازه زمانی بهار ۱۴۰۰ می توان گفت قیمت طلا هر گرم از یک میلیون و ۴۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود. همچنین کاهش قیمت طلا و سکه بسیار دور از انتظار است. نوسان نرخ طلا در امسال بیش از حد طبیعی که حدود پنج درصد است، خواهد بود؛ البته نرخ طلا به عوامل دیگری از جمله نرخ ارز و تقاضا هم بستگی دارد، بنابراین اگر دلار در سال جدید همچنان نوسان افزایشی داشته باشد حتی باوجود کاهش ارزش اونس، نرخ طلا و سکه افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که نرخ طلا و سکه در سال۱۴۰۰ کاملا تحت تاثیر شرایط اقتصادی دنیا و روند بیماری کرونا است. اگر واکسن‌های کشف شده نتیجه‌بخش باشند و این بیماری رو‌به بهبود برود مسلما بر ارزش طلای جهانی تاثیر مثبتی خواهد داشت که در این صورت شاهد کاهش نرخ طلا و سکه همپای دلار و اونس خواهیم بود.

از طرفی دیگر متاسفانه اقتصاد ما حول محور اخبار منتشر شده در داخل و خارج از ایران می چرخد و نامتعادل شدن بازار طلا و سکه به این اخبار وابسته شده است. البته در داخل می‌توان قیمت طلا را کنترل کرد، اما این کار از طریق تقویت پول ملی و رقابتی کردن آن امکانپذیر است.

تورم پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۰ نیز به طور قطع اثر خود را بر قیمت طلا نیز خواهد گذاشت مگر اینکه مسئولان مرتبط با تقویت اشتغال و تولید و بانک مرکزی با دخالت در بازار بتوانند از بالا رفتن قیمت جلوگیری کنند. هرچند متاسفانه حمایت از تولید در حد شعار باقی مانده است. امیدواریم دولت سیاستی را به‌کار گیرد که بازار ارز و سکه از این سردرگمی نجات پیدا کند. ما نیز پیشنهاداتی را داده‌ایم و در کنار آن آماده‌ایم که در آینده به دولت کمک کنیم.

به طور کلی در این نوسانات قیمت طلا، قدرت تصمیم‌گیری از مردم گرفته شده و نیز از نظر اقتصادی و مالی قدرت خریدشان پایین آمده است. همچنین مردم در مسیری رفتند که طلاهای آب شده یا سکه می‌خرند تا کار اقتصادی کنند. از نظر اقتصادی طلافروشان هزینه‌های روزمره خود را نیز نتوانستند تامین کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …