صفحه اصلی / اسلایدر / رشد شتابان قیمت مسکن
رشد شتابان قیمت مسکن

متوسط قیمت مسکن به متری ۳۰ میلیون تومان رسید

رشد شتابان قیمت مسکن

کسب و کار نیوز- آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی در اسفند ماه سال 99 نشان می دهد که متوسط قیمت مسکن به متری ۳۰ میلیون تومان رسیده است. سال گذشته بازار مسکن در حالی سال را آغاز کرد که بنگاه های معاملات املاک به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند. همچنین روند رو به رشد قیمت ها در بازار مسکن موجب شد تا از اردیبهشت ماه 99 درج قیمت در آگهی های فروش ملک و خودرو ممنوع شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک طی مصاحبه ای در ۴ اسفندماه سال گذشته گفت: به رغم میل باطنی برخی که همواره دوست دارند قیمت مسکن افزایش یابد، نرخ‌ها در بهمن ماه امسال کاهش یافته است. میزان کاهش قیمت در بهمن ‌ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد بسته به مناطق آن در شهر تهران کاهش یافته است.

این در حالی بود که بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت مسکن در بهمن ماه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳٫۷ و ۹۷٫۲ درصد افزایش را نشان می دهد. در تاریخ ۲۵ آذر ۹۹ مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره این اختلاف آماری با بیان این ادعا که بانک ها عامل افزایش قیمت مسکن هستند گفت: بانک مرکزی خرداد ماه امسال اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. همان موقع ما گفتیم با توجه به رصد بازار چنین رشدی اتفاق نیفتاده و قیمت ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. اما وقتی عدد ۴۲ درصد را اعلام کردند تاثیرش را در ماه های آینده گذاشت و یواش یواش قیمت ها بالا رفت. بانک ها سودهای غیرمتعارف پرداخت کرده بودند و دچار ورشکستگی بودند. از طرف دیگر املاک و مستغلاتی داشتند که می خواستند با این کار تراز خود را بالا ببرند و موفق شدند.

اما بررسی بازار مسکن شهر تهران در اسفند سال گذشته از افزایش متوسط ۶.۶ درصدی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نسبت به بهمن سال گذشته خبر می دهد. بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اسفند سال ۹۹ را منتشر کرد. در اسفند سال گذشته ۵ هزار و ۲۷۳ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۹۹) که ۳ هزار و ۹۱۷ معامله مسکن انجام شده بود، رشد ۳۴.۶ درصدی داشته است.

این در حالی است که در مقایسه میان اسفند سال گذشته با ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند ۹۸)، تعداد معاملات مسکن ۱۰ هزار و ۲۱۴ فقره بود، کاهش ۴۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اسفند سال گذشته ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۹۹) که این شاخص متری ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان بود، افزایش ۶.۶ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند ۹۸) که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، افزایش ۹۳.۷ درصدی داشته است.

گران‌ترین منطقه تهران در اسفند ۹۹، منطقه ۱ با متوسط متری ۶۸ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است. پس از آن، منطقه ۳ با متوسط متری ۶۲ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان و منطقه ۲ با متوسط متری ۴۸ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد. ارزان‌ترین مناطق تهران طبق ۱۲ ماه سال گذشته، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۲ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود، پس از آن، منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان و سپس منطقه ۱۵ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد. در اسفند سال گذشته ۸ منطقه ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ با کمتر از متوسط متری ۲۰ میلیون تومان به عنوان ارزان‌ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن قرار داشته‌اند.

همچنین ۷ منطقه ۷، ۸، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۲۱ در فاصله قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و ۳ منطقه ۴، ۵ و ۲۲ در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در هر مترمربع و ۴ منطقه ۱، ۲، ۳ و ۶ در بالاتر از هر متر ۴۰ میلیون تومان قرار داشته‌اند. بیشترین تعداد معاملات مسکن مانند سال‌های گذشته در اسفند ۹۹ به منطقه ۵ با ۷۷۴ فقره معامله مسکن اختصاص داشت و در رتبه‌های بعدی، مناطق ۱۰ و ۴ با به ترتیب ۴۷۰ و ۴۵۰ فقره معامله مسکن قرار گرفته است. گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن اسفند سال گذشته درباره تحولات اجاره‌بهای مسکن حاکی از رشد ۳۱.۴ درصدی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و ۳۵.۲ درصدی در کل مناطق شهری است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در سال ۹۹ مجموعاً ۸۳ هزار و ۳۳ فقره معامله مسکن انجام شده است درحالی‌که در سال ۹۸، ۸۳ هزار و ۵۷۳ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که تعداد معاملات در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، کاهش ۰.۳ درصدی داشته است.

همچنین تعداد معاملات مسکن در سال ۹۷ به تعداد ۱۲۶ هزار و ۷۹۵ فقره رسیده بود که مقایسه بازار مسکن ۹۹ نسبت به ۹۷ از کاهش ۳۴.۱ درصدی تعداد معاملات حکایت دارد.متوسط قیمت مسکن در سال ۹۹ معادل ۲۳ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان برآورد شد، درحالی‌که در سال قبل آن (سال ۹۸) متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۳ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که مقایسه این دو سال، رشد ۶۱ درصدی قیمت مسکن را نشان می‌دهد.از سوی دیگر، در سال ۹۷ متوسط قیمت هر مترمربع ۸ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود که مقایسه این شاخص با متوسط قیمت مسکن در سال ۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۸۰.۳ درصدی قیمت مسکن در سال گذشته نسبت به دو سال قبل از آن است.

همسویی قیمت مسکن با نرخ تورم

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن

عواملی که موجب رشد قیمت مسکن می شوند در سال ۱۴۰۰ نیز زمینه را برای افزایش قیمت ها فراهم خواهند کرد. چشم انداز نرخ تورم ، افزایش نقدینگی و همچنین بودجه سال ۱۴۰۰ که موجب تشدید انتظارات تورمی می شود تاثیرات خود را در بازار مسکن خواهند گذاشت.

از سوی دیگر ابهامات در وضعیت برجام و رفع تحریم ها نیز در رشد قیمت مسکن موثر هستند. بنابراین انتظار برای کاهش یا تعدیل قیمت مسکن وجود ندارد. مسکن در ایران یکی از مهم ترین بازارهاست بنابراین امیدواریم تاثیز این عوامل بر روی آن به ادامه رشد شتابان قیمت مسکن منجر نشود. متاسفانه رشد شتابان مسکن در سال ۹۹ ادامه داشت که دلایل متعددی در این مساله موثر بود که البته عواملی که به آنها اشاره شد بستر را برای رشد قیمت ها در بازار مسکن آماده کرد.

قیمت مسکن در سال ۹۹ واقعا دور از انتظارها افزایش یافت. متاسفانه هیجانات و جو روانی بسیاری در بازار مسکن حاکم شد و در مجموع افزایش ماهانه ۱۰ درصدی قیمت مسکن و در نهایت رشد ۷۰ درصدی، رقم بسیار دور از انتظاری محسوب می‌شود. البته مشکل اصلی در زمینه افزایش نرخ مسکن در سال‌های اخیر علاوه بر تورم، نرخ نهاده‌های ساختمانی نظیر مصالح، دستمزدها و از آنها مهم‌تر افزایش نرخ زمین بوده است که به دلیل کمبود زمین این مسئله به وجود آمده و برای جبران این موضوع وزارت راه و شهرسازی بهتر است واقعیت بازار را انکار نکرده و آن را بپذیرد و در عین حال تلاش کند تا بتواند نرخ زمین را ارزان‌تر کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.