صفحه اصلی / اسلایدر / استقبال ارز از سیگنال گرانی
استقبال ارز از سیگنال گرانی

نرخ ارز در سال 1400 به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

استقبال ارز از سیگنال گرانی

کسب و کار نیوز- نوسانات نرخ ارز حتی در ایام نوروز نیز ادامه داشته و قیمت دلار با افزایش 1100 تومانی در تعطیلات عید به مرز 25 هزار و 800 تومان رسید. این در حالی است که روند افزایشی نقدینگی در کشور به یکی از مهم ترین دلایل رشد تورم و افزایش قیمت ارز تبدیل شده است. البته پیش‌بینی می‌شود عوامل مختلفی در وضعیت بازار ارز سال آینده اثر گذار باشند که احتمالا یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبیعتا در بازار ارز همواره هم عوامل سیاسی دخالت دارد هم اقتصادی. شکی نیست انتخابات ۱۴۰۰ در ایران عاملی بسیار مهمی است، چون در حال حاضر دیدگاه فردی که انتخاب می‌شود، نسبت به مسائل اقتصادی و به ویژه بین‌المللی ما اهمیت ویژه دارد. اگر دیدگاه او مبنی بر تعامل بیشتر با اقتصاد جهانی باشد، بازار ارز در اثر انتظارات مثبت از ثبات بیشتری برخوردار می‌شود اما اگر فردی باشد که دیدگاهی منفی به تعاملات داشته باشد یا این مساله را در شرایط فعلی در اولویت خود نگذارد، پیش‌بینی می‌شود ما با کاهش ارزش ریال مواجه شویم.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی معتقد است که اگر شرایط فعلی ماندگار باشد، یعنی تحریم باشیم و منابع ارزی‌مان کمتر از همیشه باشد، تقاضا هم مثل همیشه رو به افزایش برود، ممکن است سال آینده ریال در برابر دلار ۳۰ تا ۳۵ درصد تضعیف ‌شود.

در همین رابطه یک کارشناس پیش بینی کرد: قیمت دلار در سال ۱۴۰۰حداقل بین ۱۹ تا ۲۳ هزار تومان و حداکثر ۲۷ هزار تومان خواهد بود. مهدی رباطی، کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد: در افق یکساله انتظار بهبود برای بورس را نخواهیم داشت و بازار شرایط رکودی خود را طی خواهد کرد مگر اینکه شرایط تورمی تداوم پیدا کند، روابط سیاسی بهبود و تحریم‌ها برداشته شود و دلار سرکوب نشود.‌ وی تاکید کرده است: کاهش نرخ بهره بانکی نه به صلاح اقتصاد کلان و نه بازار سرمایه است زیرا، موجب تورمی شدن اقتصاد می‌شود. در شرایط فعلی کاری برای نجات بازار نمی‌توان انجام داد به جز اینکه ساختارهای بازار را به سمت الگوهای جهانی حرکت دهیم.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: تا زمانی که متغیرهای واقعی اقتصادی تغییر نکند،اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد. در وضعیت فعلی اقتصاد ایران اگر نرخ ارز دوباره سرکوب شود، بازار سرمایه یک رکود عمیق و بلند مدت خواهد رفت.  وی با بیان اینکه عمده صنایع کشور از سرکوب نرخ ارز آسیب می‌بینند، بیان کرد: در افق یکساله انتظار بهبود برای بورس را نخواهیم داشت و بازار شرایط رکودی خود را طی خواهد کرد مگر اینکه شرایط تورمی تداوم پیدا کند، روابط سیاسی بهبود و تحریم‌ها برداشته شود و دلار سرکوب نشود.‌

سناریو‌های قمیتی دلار در ۱۴۰۰

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

قیمت ارز در هر مقطعی با توجه به عوامل مختلف تعیین می شود. تغییر سال، افزایش مسافرت ها و محدودیت دلار در بازار در این دوره به همراه سخنان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص چاپ پول در سالهای ۹۸ و ۹۹ موجبات ایجاد التهاب در بازار شده است. البته با توجه به کسری بودجه شدید دولت و میزان فروش اوراق و سررسید و سود اوراق برای سال ۹۹ موجبات افزایش نقدینگی و و تورم در چشم انداز اقتصاد  کشور را فراهم آورد. از سوی دیگر بانک مرکزی به صورت علنی موضوع چاپ پول به پشتوانه ارزهای بلوکه شده را اعلام کرد.

هرچند این موضوع تا حدود زیادی مشخص شد اما اعلام آن توسط بانک مرکزی و نقطه نظرات رئیس بانک مرکزی در خصوص چاپ پول در سالهای ۹۸ و ۹۹ موجبات سواستفاده دلالان و ایجاد التهاب را فراهم آورد که این حرکت بیشتر به گل به خودی شبیه بوده است.

اما در هر صورت موضوع انتخابات، جو حاکم وضعیت برجام و لغو تحریم ها، رونق و وضعیت کرونا بر روند قیمتی ارز تاثیر گذار خواهد بود. البته موضوع قرارداد با چین می بایست تاثیر روانی مثبتی را ایجاد می کرد اما نگرانی ها از جزئیات از یک سو و وابستگی آن به لغو تحریم ها از سوی دیگر نتوانست تاثیر خود را بگذارد. البته همین موضوع موجب شد امیدواری به لغو تحریم ها در کوتاه مدت با توجه به این قرارداد کمرنگ تر شود.

هرچند انتشار آمار صادرات ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در مقابل واردات ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری و کسری تراز ۴ میلیارد دلاری بر فشار بر بازار افزوده است. به نظر می رسد اگر تدابیر مناسب در جهت کنترل تورم سال ۱۴۰۰ اتخاذ نشود دلار نیز از تورم تاثیر بگیرد. بدیهی است کاهش قیمت ارز از محدوده ۳۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان باعث کاهش قیمت کالاها نشد و تورم روند افزایشی پیدا کرد که این موضوع خود نیز قیمت دلار را متاثر کرد اما به نظر می رسد با توجه به اینکه رفع تحریم ها و برجام تا انتخابات روی میز رایزنی ها باشد بنابراین انتظار شوک قیمتی شدید نمی رود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.