صفحه اصلی / اسلایدر / اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از ۱۹ فروردین
اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از ۱۹ فروردین

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد؛

اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از ۱۹ فروردین

کسب و کار نیوز- محمودزاده گفت: از ۱۹ فروردین قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا می‌شود و سرپرستان خانوار باید اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه کد یکتا ثبت کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سال ۱۴۰۰ گفت: از ۱۹ فروردین ماه همه‌ سرپرستان خانوار موظف به ثبت اطلاعات محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه «کد یکتا» هستند.

او ادامه داد: در صورت ثبت نکردن یا ثبت اشتباه اطلاعات خانوار، واحد مزبور به عنوان واحد خالی شناخته شده و مشمول جرائم مالیاتی خواهد شد.

محمودزاده تاکید کرد: اگر بعد از مهلت دوماهه مالکان اطلاعات ملک خود را در سامانه ثبت نکنند از دریافت هرگونه خدمات دولتی مانند یارانه معیشتی، خدمات بانکی و آب و برق با تعرفه دولتی محروم خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد:  در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، اعمال می‌شود که برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی تعیین شده است.

او تاکید کرد: این قانون برای املاک حقیقی بیش از ۱۵۰ متر در شهر‌هایی با جمعیت بالای صد هزار نفر در نظر گرفته می‌شود . در شهر‌های کمتر از صد هزار نفر مالیات بر واحد‌های خالی‌ اعمال می‌شود که متراژ آن بیش از ۲۰۰ متر باشد.

محمودزاده با بیان اینکه هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد، افزود: سرپرستان خانوار می توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرست خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت و مشخصات خود را در سامانه به ثبت برسانند.

او گفت: برای واحد‌هایی هم که سند ملکی ندارند هم تدابیری اندیشیده شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: هدف از اجرای این قانون به کار انداختن سرمایه‌های ساکن و شناسنامه دار شدنِ بازار مصرف مسکن است.

او گفت:  مالیات برای مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول ۶ برابر قیمت اجاره خواهد بود و هر سال دو برابر می‌شود. همچنین برای واحد‌های مسکونی که مالکان حقوقی دارند اخد مالیات در سال اول ۱۲ برابر اجاره آن است و در سال بعد دو برابر می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد با اجرای این قانون مالک خانه خالی در طول ۱۰ سال به اندازه کل قیمت واحد مسکونی مالیات می‌پردازد.

بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد

محمودزاده تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی سال ۹۵، مجموعا ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور اعلام شده است. هم اکنون بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی گفت:  یک واحد مسکونی اگر ۱۲۰ روز در سال خالی بماند، در سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر ارزش اجاره واحد، برای آن مالیات در نظر گرفته می‌شود. این ارقام برای واحدهای در اختیار دستگاه‌های حقوقی ۲ برابر محاسبه می‌شود.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: با اجرایی شدن قانون مالیات‌های مستقیم، نگهداری ملک به عنوان سرمایه، غیر اقتصادی است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.