صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی های افسار گسیخته رکورد شکست
گرانی های افسار گسیخته رکورد شکست

ناكارآمدي وزارتخانه ها در كنترل گراني روز به روز بيشتر مي شود

گرانی های افسار گسیخته رکورد شکست

کسب و کار نیوز- وزرای صمت و کشاورزی به دادسرای دیوان محاسبات احضار شده اند و دلیل این اقدام رفت و برگشت قیمت ها در بازارها و ناتوانی در کنترل و گرانی عنوان شده است. با اینکه دولت در آخرین تصمیمش به شرکت پشتیبانی امور دام اجازه داده ۵۰ هزار تن گوشت مرغ را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند، کارشناسان معتقدند این یک دستور نمایشی است و هیچ کمکی به کنترل بازار شب عید نمی کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، وزیر صمت در این باره می گوید: ستاد تنظیم بازار اختیاری در رابطه با تنظیم بازار ندارد و هیچ ابزاری برای اعمال نظارت بر بازار کالا‌های مختلف در دست این ستاد نیست. علیرضا رزم حسینی در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس که با موضوع بررسی توزیع و تامین کالا‌های اساسی برگزار شد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید مرغ را در اختیار ما بگذارد تا توزیع کنیم، ولی متاسفانه بخشی از مرغ خارج از شبکه توزیع به بازار می‌آید و قیمت مصوب در آن رعایت نمی‌شود.

وی گفت: مقرر شد مرغ در کشتارگاه قیمت‌گذاری شود و مسیر آن تا رسیدن به میادین فروش به طور دقیق مورد رصد قرار گیرد. رزم حسینی افزود: همچنین مقرر گشته برای رفع نیاز بازار مرغ ۵۰ هزار تن از این محصول به کشور وارد شود و در اختیار مردم قرار گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اینکه این موضوع جزو وظایف وزارت صمت نیست,، اما تامین میوه برای مردم صورت گرفته و در حال حاضر پرتقال و سیب با قیمت ۱۱ تا ۱۲ هزارتومان عرضه می‌شود. رزم حسینی افزود: البته ملاک مغازه‌های میوه فروشی بالای شهر نیستند چرا که آن‌ها سرقفلی سنگین دارند و میوه را به صورت دست چین عرضه می‌دهند به همین دلیل قیمت میوه در این مغازه‌ها گران می‌شود.

حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت در تاریخ ۲۰ اسفندماه با اشاره به مشکلات بازار شب عید گفت: «قدری از مشکلات به خاطر تحریم هاست، اما بخشی نیز به خاطر دلال بازی های غلط و ناروا در جامعه ماست. وزیر بازرگانی که نداریم و اگر بین دولت و مجلس در این زمینه همکاری می شد، امروز شب عید دیگری داشتیم؛ یک وزیر می خواهیم که به فکر خرید، توزیع و مصرف مردم باشد؛ چراکه حوزه توزیع بی صاحب است و این مشکل اساسی ماست. در پایان دولت یازدهم با صراحت و با قید دو فوریتی اعلام کردیم که وزارت بازرگانی باید تشکیل شود و بررسی این لایحه تا  اواخر مجلس قبل طول کشید و به شورای نگهبان رفت و با یک اشکال جزئی به مجلس بازگشت و این اشکال نیز به راحتی قابل حل بود، اما حل نشد و در این مجلس هم هنوز کاری انجام نشده است».

در سال‌های اخیر شاهد نوسانات شدید قیمتی در حوزه کالا‌های اساسی بوده ایم که باعث بروز مشکلات عدیده برای تولیدکنندگان و خریداران شده است. در این زمینه می‌توان با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا این امکان را ایجاد کرد تا تولید کنندگان بیشتری محصولات خود را وارد این بازار کنند تا با تامین نیاز کافی تولیدکنندگان پایین دست از رشد کاذب قیمت‌ها جلوگیری شود.

توجیه دولت در برابر گرانی ها

مسعود دانشمند، اقتصاددان

دولت سیاست اقتصادی روشنی ندارد و تنها امروز و فردا را می گذراند تا این چند ماه بگذرد و برود و دوره دولت تمام شود. تنظیم بازار به حال خود رها شده و عملا شاهد هستیم دولت هیچ گونه توجهی به این مقوله ندارد. افزایش قیمت ها سر به فلک کشیده و مردم برای تامین مایحتاج خود صف می بندند. اینکه دولت نبود وزارت بازرگانی را علت آشفتگی بازارها و رشد قیمت ها عنوان می کند توجیهی بیش نیست و به ضعف دولت در اداره بازارها برمی گردد. آنچه بازار کالاهای اساسی را دچار مشکل کرده، مدیریت ضعیف و خواب دستگاه‌های نظارتی است‌. در وضعیت فعلی دولت نوسان نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی را مقصر تمام آشفتگی‌ها می‌داند اما اینکه بازار در چنین شرایطی قرار دارد، حاکی از مدیریت ضعیف دولت است که باعث شده حتی خرید میوه و مرغ جزو دغدغه‌های مردم باشد.

در حقیقت تا زمانی که دولت وظیفه خود را در تنظیم بازار به‌جای نظارت‌های اصولی بر بازار، محدود به قیمت‌گذاری می‌بیند و بر این روش پافشاری می‌کند، ما نباید انتظار یک تعادل پایدار در بازار کشور را نیز داشته باشیم و همواره باید روال کار را بر اقدامات مقطعی و پیامدهای مثبت کوتاه‌مدت ببینیم و جالب اینکه بیشترین نقاط ضعف ما در بازار نیز معطوف به همین موضوع است.

به هر ترتیب دولت در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند قبل از وقوع کمیاب شدن و گرانی کالا در بازار، با افزایش واردات نظام عرضه و تقاضا را متعادل نگه دارد تا افزایش قیمت بی‌دلیل در این زمینه به‌وجود نیاید. البته این برنامه‌ریزی دولت می‌تواند در صادرات هم وجود داشته باشد و دولت برای مازاد تولید در مقاطع زمانی راهکارهای موثر در نظر بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.