افزایش مالباختگان بازار رمزارز

بازار کلاهبرداری و شرکت های صوری در قالب رمزارزها داغ است

افزایش مالباختگان بازار رمزارز

کسب و کار نیوز - روزهای 60 هزار دلاری شدن بیت کوین در حالی سوسوی این بازار به سرمایه گذاران است که کلاهبرداران هم از پا ننشسته اند و به دنبال ماهی مرده می گردند.

به گزارش کسب و کار نیوز، روزهای ۶۰ هزار دلاری شدن بیت کوین در حالی سوسوی این بازار به سرمایه گذاران است که کلاهبرداران هم از پا ننشسته اند و به دنبال ماهی مرده می گردند. در این میان متأسفانه کلاهبرداران با تبلیغات گسترده در فضای مجازی مخاطب را مجاب به سرمایه‌گذاری و همکاری با شرکت‌های صوری و غیرمجاز می‌کنند. جولان کلاهبرداران در گروه های تلگرامی و زیرمجموعه گیری در بازاریابی هرمی هم همزمان به شدت افزایش یافته است.
در ماه‌های اخیر و در پی افزایش قیمت جهانی رمزارزها، استقبال از فرآیند استخراج و معامله انواع رمزارزها به شدت افزایش یافته است. با وجود اظهارات و گمانه‌زنی‌های ضد و نقیض درباره نقش آینده رمزارزها در مبادلات اقتصادی، شکل‌گیری رفتار هیجانی در مواجهه با پدیده رمزارزها قابل تأمل و نگران‌کننده است.
رفتاری که برخی آن را مشابه هیجانات نیمه نخست سال جاری در بازار بورس می‌دانند؛ هیجاناتی کارشناسان بارها نسبت به آنکه منجر به ورود بدون دانش لازم به این بازار پرریسک و کمتر شناخته شده هشدار داده‌اند.
«کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، ترفند کلاهبرداران برای اغوای سرمایه گذاران رمزارزها را بررسی می کند.

جولان کلاهبرداران رمزارز در گروه های تلگرامی

سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاکچین ایران
در پی افزایش ریسک صرافی های داخلی رمزارز یک سری گروه های تلگرامی زیرزمینی برای مبادلات رمزارز ایجاد شده است. در این گروه ها مبادلات بسیار خطرناک تر است زیرا بدون احراز هویت خریدار انجام می شود و امکان سرقت دارایی ها وجود دارد. پلیس فتا هم بسیار نگران این موضوع است.
به دلیل اینکه خطرات صرافی های رسمی بالا رفته، خریداران و فروشندگان در این گروه ها خرید و فروش می کنند و شما خریدار را نمی شناسید. رمزارز به حساب فروشنده منتقل می شود و او به راحتی با پاک کردن اکانت، دست شما را در پوست گردو می گذارد.. وقتی رگولاتور کوتاهی می کند و مسئولیت های خود را به موقع انجام نمی دهد و با پاک کردن صورت مساله با موضوع برخورد می کند این بلا به سر مردم می آید.
طبیعتا از زمانی که صرافی های داخلی مورد هجمه قرار گرفته اند، خطرات این حوزه برای سرمایه گذاران داخلی بیشتر شده است. این در حالی است که هیچ قانونی علیه صرافی های رمزارزی نداریم و متاسفانه فضاسازی هایی که شده، صرفا فضاسازی است. مواردی به ما گزارش شده که دارایی فرد از بین رفته و قوه قضائیه پیگیری نکرده است. اما این خلاف قوانین کشور است به این دلیل که دارایی رمزارز توسط هیات وزیران به رسمیت شناخته شده و از جهت فقهی و قانونی مال است و اگر سرقت شود، قوه قضائیه موظف است احقاق حقوق مالباخته را انجام بدهد. بنابراین قوه قضایه مسئول است و قضاتی که در این زمینه چنین اظهاری داشتند، مخالف قوانین موضوع اظهار نظر کرده اند چون در مالیت رمزارزها شکی نیست و به عنوان یک نمونه مشخص استخراج رمزارزها صنعت شناخته شده و مبادلات بین المللی کشور با مجوز بانک مرکزی از طریق رمزارزها می تواند انجام شود. این یک شاهد قوی است که رمزارزها مال هستند و سرقت آنها سرقت مال غیر خواهد بود. پس برداشتی که برخی از قضات در این زمینه کرده اند برداشت ناصحیحی است و خلاف بسیاری از آیین نامه ها و مقررات حوزه رمزارز است.
اخیرا انجمن یک لیستی از کلیه قوانین کشور که در زمینه رمزارزها، استخراج آنها، تبادل و تامین مالی جمعی و موارد مربوط به افشای اطلاعات و محیط آزمون است و توسط نهادهای مختلف بانک مرکزی، مجلس و.. وضع شده را جمع آوری کرده و در سایت قرار داده است و از کسانی که مشکل دارند دعوت می کنم که این قوانین را مطالعه کنند و با توجه به این قوانین با قضات و… برخورد کنند.
وقتی رمزارز در اختیار ایرانیان باشد، می شود تصور کرد که در داخل کشور است ولی وقتی به صرافی رمزارزی که خارجی است، می رود در واقع خروج سرمایه از کشور می توان قلمداد کرد. لذا وقتی از صرافی ایرانی سرمایه خارج می شود و به صرافی خارجی می رود این خروج از کشور قلمداد کرد و ریسک هایی که دارد طبیعتا تمام ریسک هایی که صرافی های خارجی دارند را دارد. با مساله تحریم ها، امکان هک صرافی ها، مسدود کردن حساب ها و رصد حساب های ایرانی وجود دارد زیرا صرافی های خارجی که اگر بفهمند سرمایه گذاران با اکسچنج های ایرانی در ارتباط بودند حساب ها را مسدود می کنند. اینها تمام امکاناتی است که ممکن است به وقوع بپیوندند.

هشدار نسبت به افزایش دسیسه های پانزی در رمزارزها

محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران
«اصل سرمایه ترسوست» همان تلنگری است که باعث شد در هفته های اخیر با دستور شاپرک به پرداخت یارها مبنی بر مسدود شدن آنها در صورت معاملات بیت کوینی، سرمایه ها از حساب های شخصی یا کیف پول های رمزارزی در صرافی های آنلاین رمزارزی خارج و به بازارهای دیگر در داخل و یا صرافی های خارجی رمزارز منتقل شود؛ ولی میزان سرمایه خارج شده، رقم غیرقابل پیش بینی و غیرقابل برآورد است. در این میان بازار حدس و گمان داغ است؛ ولی اینکه این سرمایه به کجا انتقال پیدا کرده، طبیعتا هیچ کسی نمی تواند با قطعیت اعلام کند که به خارج از کشور رفته یا در داخل به بازارهای مالی دیگر کوچ کرده است.
آنچه سوای میزان خروج پول از صرافی های آنلاین حائز اهمیت است، این است که حتی اگر یک دلار هم به صرافی های خارجی منتقل شده باشد خروج سرمایه از کشور است. نباید اجازه دهیم یک دلار از کشور خارج شود. با دستور و محدودیت نمی توان جلوی خروج سرمایه از کشور را گرفت. این در حالی است که با قوانین لحظه ای و موضع گیری لحظه ای مسئولان، امنیت سرمایه گذاری در فناوری های نوین بالاخص رمزارز از بین رفته و این موضوع بر بازارهای دیگر هم تاثیرگذار است. مسئولان با تصمیمات خلق الساعه کشور را از عواید و منافع صنعت رمزارز محروم کرده اند.
نکته دیگر این است که روش و طرز بسیاری از برخورد نهادهای مسئول با رمزارزها و فناوری های نوین تاکنون منطبق با ماهیت و جنس این فناوری ها نبوده است.
دستور شاپرک به پرداخت یارها مبنی بر ممنوعیت معامله رمزارز هیچ ربطی به قانونی یا غیرقانونی بودن خرید و فروش رمزارز در کشور ندارد. این بیانیه به این موضوع اشاره می کند که بهره گیری از درگاه های پرداخت و امکانات پرداخت یاری برای هر نوع کاربری مغایر با کاربری ثبت شده در درخواست ثبت نام قانونی نیست.
نکته منفی در این دستور، ذکر فعالیت تبادل رمزارزها در کنار فعالیت های خلاف اخلاق و خلاف شأن جامعه مانند قمار است. اینهاست که دردآور است و نوع نگارش این نامه جای تاسف دارد.
درگاه پرداخت قانونا به این صنعت اختصاص داده نشده و اختصاص درگاه پرداخت از قوانین و قواعد به خصوصی پیروی می کند. در واقع در خلأ قانونی درگاه های پرداخت صرافی های آنلاین به این نوع پرداخت ها روی آوردند.
با افزایش قیمت رمزارزها تقاضا برای آنها افزایش یافته و بسیاری از افراد سعی می کنند در حال حاضر با ترسی که با ممنوعیت پرداخت یارها در مردم ایجاد شده و همچنین رعب و وحشتی که در بازار سرمایه شکل گرفته، مسیرهای غیرقانونی و سیاه را ایجاد و از شرایط موجود سوءاستفاده کنند. خطر دومی که بسیار خطرناک تر از این خطر است، موضوع شکل گرفتن بازاریابی های هرمی روی بستر رمزارزهاست که بسیار شایع شده و با شدت و حدت در حال رشد است. بازاریابی های هرمی بدون ایجاد ارزش افزوده یک خطر است که بایستی متولیان امر به این نکته توجه کنند. ما در انجمن بلاکچین ابزاری نداریم که اقدامی کنیم و تنها می توانیم نسبت به آن اخطار بدهیم. زیرمجموعه گیری و شکل گیری حرکت ها و بازاریابی های هرمی و پانزی در سطح جامعه شایع شده و بسیار شدید رو به رشد است و همه کسانی که وارد این عرصه می شوند، شک نکنند که مال باخته خواهند بود یا باعث خسارت به نزدیکانشان می شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.