صفحه اصلی / سرخط خبرها / ویژه‌خواری در مرورگرها

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی

ویژه‌خواری در مرورگرها

کسب و کار نیوز - در کشور یک روز می خواهند سیستم عامل ملی راه اندازی کنند، روزی دیگر می خواهند مرورگر ملی راه بیندازند و روز بعد در اندیشه موتور جستجوی و سپس اندروید ملی هستند. مسئولان ظاهر این کار را می بینند؛ اما باطن و پشت پرده را نمی بینند. مولوی در مثنوی معنوی در دفتر پنجم بخش 59 داستان کنیزک را روایت می کند. متاسفانه مدیران و مسئولان ما مثنوی را نخوانده اند. اگر این مدیران و مسئولان و مهندسان کمی به این گنجینه ادبی و مدیریتی کشور توجه می کردند این ادعاها را نمی کردند چون می دانستند یک کوه یخ قسمت زیرین هم دارد و باید به قسمت زیرین توجه شود.

باید دانست هر کار الزامات خاص خود را دارد. هر پروژه ای باید منابع مناسب، طرح و پلان مشخص و توجیه علمی، فنی و از همه مهم تر اقتصادی داشته باشد. ما در بحث مرورگر هیچ طرح و پلان مشخصی نداریم و فقط دوست داریم یک مرورگر ملی بسازیم. البته یک سفره هم پهن است!
این در حالی است که در کشورهای دیگر هم مرورگرها و جویشگرهای ملی موفق نبوده اند. البته در برخی کشورها همچون روسیه «یاندکس» موتور جستجوی ملی این کشور شده و مردم ملزم به استفاده از این موتور جستجو هستند. در چین نیز «بایدو» رقیب بدون منازعی شده که مردم ملزم هستند از آن استفاده کنند.
در این میان هیچ نمونه موفقی از موتور جستجوی ملی در هیچ کشوری ندارید مگر برای زبان های خاص و موتورهای جستجوهای خاص. به طور مثال «دیجی کالا» و «آمازون» موتور جستجوی خاص هستند. طبیعی است که یک ایرانی برای خرید یخچال به دیجی کالا مراجعه می کند نه گوگل. اگر در این میان سرمایه گذاری هم شده روی موتورهای جستجوی خاص شده که مربوط به مردم آن کشور باشد. باید حواسمان باشد که کجا حمایت می کنیم. البته روسیه و چین به دلیل توجیه امنیتی به این سمت رفته اند و سرمایه گذاری لازم را با آدم های درست انجام داده اند نه آدم هایی که در فکر منافع شخصی خود هستند. این کشورها با برنامه بودند و طبق برنامه جلو رفتند. ما در کشورمان چند پروژه ملی در حوزه آی.تی داشتیم ولی سرنوشتشان چه شده؟ نکته مهم اینجاست که ما باید حواسمان باشد که آن زمان که باید به فکر می بودیم نبودیم و حالا اگر بخواهند آن را الزامی کنند احساس نبودن و کمبود دوباره سیلی از مهاجرت متخصصان را در پی خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.