صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / سومین قسمت «رخساره زمین» ساخته می‌شود تا ظرفیت‌های زمین‌گردشگری کشور را بهتر بشناسیم
سومین قسمت «رخساره زمین» ساخته می‌شود تا ظرفیت‌های زمین‌گردشگری کشور را بهتر بشناسیم

سومین قسمت «رخساره زمین» ساخته می‌شود تا ظرفیت‌های زمین‌گردشگری کشور را بهتر بشناسیم

ساخت مستند «گل فشان، جوش و خروش زمین» در قالب سومین قسمت از مستند رخساره زمین آغاز شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی‌که تا کنون مجموعه مستندهای «رخساره زمین» که با حمایت طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده، در سومین قسمت خود به سراغ یکی دیگر از گنجینه‌های ارزشمند و شگفت‌انگیز زمین‌شناسی کشورمان رفته است.

درباره آتشفشان‌ها بسیار شنیده‌ایم اما شاید عبارت گل فشان، تازگی داشته باشد. پدیده گل فشان یا گل افشان، در شمار ناب‌ترین و جذاب‌ترین رخ‌دادهای طبیعی و زمین‌شناختی قرار می‌گیرد که نظیر آن را در تعداد بسیار اندکی از کشورهای دنیا می‌توان به نظاره نشست؛ در این پدیده جذاب، گل و لای از دل زمین به بیرون فوران زده و تپه هایی گلی را پیرامون چشمه‌های گل‌فشان ایجاد می‌کند.

گل فشان‌ها از بی نظیرترین جاذبه های طبیعی هستند که فقط در تعداد کمی از کشورهای جهان، از جمله ایران وجود دارند. با این حال در استان گلستان، می‌توان این پدیده را نظاره کرد. این گل‌فشان‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان هستند که علی رغم اهمیت بسیارشان، هنوز هم به صورت ناشناخته باقی مانده‌اند.

معرفی گل‌فشان‌های استان گلستان

با توجه به ظرفیت‌های ویژه پدیده‌های زمین‌شناسی در توسعه زمین‌گردشگری و ایجاد بستری برای ورود نوآوری فعالان کسب ‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق این حوزه، طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تولید مستند «گل فشان، جوش و خروش زمین» به معرفی پدیده گل فشانهای‌ استان گلستان پرداخته است.

گل فشان‌های استان گلستان از جمله گل فشان قارنیارق، گل فشان اینچه و گل فشان گوبکلجه و گل فشان نفتلیجه هریک ویژگی‌های منحصر به فرد و نکته‌های علمی دارند که در این مستند به آن‌ها پرداخته شده است. بعنوان نمونه، گل فشان نفتلیجه به دلیل دارا بودن کلرید سدیم به رنگ صورتی بوده و علاوه بر این جذابیت بصری، دارای خواص درمانی همچون درمان درد‌های مفصلی، ستون فقرات، تنگی عروق و انقباضات عضلانی نیز هست.

معرفی پدیده‌ای منحصر به‌فرد در در حوزه زمین‌شناسی

مجموعه مستندهای رخساره زمین، که با نگاهی علمی و به کمک فناوری‌های بومی به معرفی پدیده‌ها و رخ‌دادهای کشور در حوزه زمین‌شناسی می‌پردازد، تلاش‌ می‌کند با فرهنگسازی و آشنایی جامعه با ظرفیت‌های نهفته و کم‌تر شناخته شده کشور در این حوزه، زمینه را برای توسعه ژئوتوریسم، ایجاد اشتغال پایدار در آن منطقه و رونق زیست‌بوم نوآوری و فناوری حوزه زمین و معدن فراهم کند.

بر همین اساس، با رونمایی از مستند «هرمز جزیره رنگ‌ها» در نخستین قسمت از مجموعه رخساره زمین، برای نخستین بار تصاویری از پدیده ‍‌های ناب زمین‌شناختی و زمین گردشگری هرمز به نمایش درآمد. جزیره هرمز به عنوان معدن رنگ‌ها و جاذبه‌های زمین‌شناختی زبان‌زد جهان است و این مستند بخش‌هایی از جاذبه‌های زمین پردشگری این جزیره را معرفی کرد.

همچنین معرفی ظرفیت‌های زمین‌شناختی چشمه‌های تراورتنی باداب سورت، محور دومین قسمت از مجموعه رخساره زمین بود. در این مستند با عنوان «باداب سورت پلکان زمین»، به ظرفیت‌های پنهان فناورانه زمین شناختی چشمه‌های پلکانی باداب سورت شامل ساختارهای پلکانی شگفت‌انگیز و جریان آب‌های رسوبی معدنی این چشمه ها در شیب پایین دست کوهستانی که صدها طبقه و ده ها حوضه پلکانی به رنگ های سبز، نارنجی و قرمز ایجاد کرده اما مورد کم‌توجهی قرار گرفته است، پرداخته شد.

این مجموعه مستندها، با استفاده از فناوری‌های روزآمد و تجهیزات پیشرفته، به یاری پیشرفته‌ترین روش‌های تصویربرداری تلاش می‌کند ضمن معرفی میراث زمین شناختی ایران، توسعه ژئوتوریسم، زمین گردشگری و دیگر حوزه‌های ظرفیت‌دار زمین‌شناسی را با ورود نوآوری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه فراهم کند.

حوزه زمین‌شناسی و معدن به عنوان بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های بالقوه کشور به کمک نیروی انسانی خلاق و متخصص، با فاصله گرفتن از خام فروشی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار و ثروت‌آفرینی باشد.

طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری برای معرفی توانمندی‌های این حوزه، جذب و حمایت از ایده‌های خلاقانه و رونق زیست‌بوم نوآوری‌های حوزه معدن اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه را توسعه دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.