چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / شب عید متفاوت در بازارها

سید مرتضی افقه، اقتصاددان

شب عید متفاوت در بازارها

کسب و کار نیوز - متغیرهای اقتصادی در کشور ما در حالی در سایه متغیر سیاسی در نوسان اند که انتظار می رفت پس از روی کار آمدن رئیس جمهور آمریکا تحریم ها برداشته شود و اقتصاد به حالت عادی برگردد.

سرمقاله- 
هرچند کاهش قیمت در بازارهای موازی به صورت تدریجی رخ می داد؛ ولی با گذشت زمان و مشخص شدن این مساله که بازگشت به برجام پیچیده تر از آنی است که تصور اولیه می رفت، طبیعی است که در این برهه از زمان تمام متغیرهای اقتصادی در کشور بلاتکلیف هستند و منتظر نتیجه نهایی بازگشت به برجام. برجام تنها یک بُعد قضیه است که زمینه مبادلات فیزیکی تجاری را فراهم می کند؛ اما برای اینکه از این مبادلات نتیجه بگیریم باید با اف‌ای‌تی‌اف (FATF) نیز موافقت شود در حالی که متاسفانه با مصاحبه هایی که برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون هماهنگی با مجموعه تصمیمات انجام می دهند سردرگمی بازار تشدید می شود. تمام متغیرهای اقتصادی در حال حاضر معطل تصمیم نهایی آمریکا برای بازگشت به برجام و تصمیم ایران برای پذیرش شرایط آمریکا و اف‌ای‌تی‌اف (FATF) است.
مساله دیگر تشدید کرونا در روزهای اخیر است که غیرمنتظره رخ داد. مجموعه این عوامل ابهام زا باعث شده که بازار و کارگزاران آن اعم از تولیدکننده و مصرف کننده به شدت دچار سردرگمی شوند. در این میان هرازگاهی خبری مانند آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، ژاپن، چین و عراق منتشر می شود که قیمت ها را کاهشی می کند؛ ولی دوباره تکذیب شده و کاهش قیمت ها متوقف می شود.
این اخبار متناقض مجددا به سردرگمی بازار دامن می زند. بنابراین مجموعه مصاحبه های غیرمسئولانه و فاقد مبنا، تشدید تورم، نزدیکی به عید و اوج گرفتن کرونا و به تبع تعطیلی فعالیت های اقتصادی فعالان بازار را بسیار سردرگم کرده و به تبع آن متغیرهای اقتصادی دچار ابهام و نامشخص شده اند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.