صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اینترنت خانگی در انحصار مخابرات
اینترنت خانگی در انحصار مخابرات

اینترنت در سال 1400 گران می شود

اینترنت خانگی در انحصار مخابرات

کسب و کار نیوز - کش و قوس گرانی اینترنت در حالی با مصوبه مجلس خاتمه یافت که نمایندگان برای افزایش مالیات اپراتورها، مکانی بهتر از جیب مردم نیافتند.

به گزارش کسب و کار نیوز، کش و قوس گرانی اینترنت در حالی با مصوبه مجلس خاتمه یافت که نمایندگان برای افزایش مالیات اپراتورها، مکانی بهتر از جیب مردم نیافتند. بنابراین با مصوبه مجلس سرانجام اینترنت گران شد و سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام هم به صداوسیما و مخابرات می رسد. این در حالی است که اینترنت ثابت همچنان در بند مخابرات گرفتار است و مردم به ناچار به اینترنت موبایل روی آورده اند.
سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از گرانی اینترنت: ۱٫ به «صداوسیما» برای «نظارت» بر محتوای فضای مجازی. ۲٫ «مخابرات ایران» برای توسعه اینترنت خانگی برای «مقابله» و رقابت با «اینترنت ماهواره‌ای SpaceX» ۳. تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص خواهد یافت.
سرعت لاک پشتی اینترنت ثابت دوباره مطرح شده است تا آنجا که ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی به تازگی اعلام کرد که شبکه اینترنت ثابت کشور باید تقویت شود. شبکه ثابت اینترنت کشور دچار نقص است و پاسخگو نیست؛ به همین علت بار بسیار سنگینی به شبکه تلفن همراه کشور وارد شده و تنها راه‌ حل آن هم این است که شبکه اینترنت ثابت توسعه پیدا کند.
فیروزآبادی گفت: متأسفانه شبکه‌ ثابت اینترنت در سال‌های گذشته به‌دلیل نامناسب بودن مدل درآمدی و دلایل دیگر، توسعه‌ مناسب پیدا نکرده است. از سوی دیگر شبه انحصار مخابرات دربرابر شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) در بخش‌هایی از ساختار شبکه مانند کابل دیده می‌شود و این انحصار باید شکسته شود. «حسین فلاح جوشقانی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) نیز معتقد است با توجه به گستردگی خدمات پهن باند ثابت، کاربران از سرعت آن رضایت کافی ندارند و در حوزه ارتباطات و پهن باند ثابت مشکلات زیادی داریم و توسعه یافته نیستیم.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، عدم توسعه اینترنت ثابت در ایران را بررسی می کند.

 

پسرفت در توسعه اینترنت خانگی

سهیل تقوی، تحلیلگر فضای مجازی
تیر عدم توسعه اینترنت ثابت در ایران در حالی به سمت شرکت مخابرات نشانه می رود که این شرکت در ابتدا یک شرکت دولتی بود که ۵۰ درصد آن در سال های گذشته به بخش خصوصی واگذار شد و ۵۰ درصد هم دولتی ماند. این شرکت در آن زمان به ۳ قسمت تقسیم شد. قسمت نخست شرکت ارتباطات زیرساخت بود که دولتی باقی ماند و در بخش واحد گمرک اینترنت نقش بازی می کند که معضلات خود را دارد و کیفیت اینترنت و انحصار نیز در این قسمت هست. به طور مثال بحث واردات اینترنت در حالی در انحصار دولت است که بسیاری از شرکت های خصوصی نیز توانایی آن را دارند ولی در حال حاضر این کار باعث گرانی اینترنت و کیفیت پایین آن شده است. بخش دیگر اینکه در کشورهای دیگر ۸۰ درصد نیازهای اینترنت از داخل تامین می شود ولی در کشور ما ۸۰ درصد این نیاز از خارج تامین می شود.
داستان واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی و نحوه واگذاری آن در ۱۰ سالی که این کار صورت گرفته بارها داغ شده که آیا این واگذاری درست بوده یا نبوده و آیا می توان این واگذاری را لغو کرد و دوباره آن را دولتی کنیم. این چالش ها سال هاست که وجود داشته و به سرانجام خاصی نرسیده و خیلی جاها بحث ها حالت سیاسی پیدا کرده است. دولت های مختلف سر کار آمده اند و به این موضوع انتقاد کرده اند.
نکته بعدی این است که باید به روندهای بین المللی توجه کرد. اگر توسعه اینترنت در کشور را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، می بینیم که اینترنت ثابت بسیار زودتر از اینترنت موبایل توسعه یافت و مراحل آن از ADSL ، ADSL2 و VDSL و فیبر نوری گذر کرد. اینها از گذشته بسیار توسعه پیدا کرد و کشور ما در این زمینه ها کندتر جلو رفت و به همین دلیل در حال حاضر در این بخش عقب ماندگی زیادی از دنیا داریم.
از طرف دیگر توسعه پهن باند موبایل در دنیا اتفاق افتاد و روند به سمت G3 و ۴G رفت. با گسترش موج پهن باند موبایل و سهولت دسترسی کاربران به این نوع اینترنت، کاربران به سمت پهن باند موبایل رفتند. این در حالی است که ضعف ها در شرکت مخابرات همچنان وجود داشته و روند توسعه اینترنت ثابت به دلیل رسوب فرهنگ دولتی و بوروکراسی های خاص کم بوده ولی معضل تنها شرکت مخابرات نیست.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.